در مراسم رونمایی از پوستر کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت؛

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: نقش حماسه‌سرایی‌ شاعران در دفاع مقدس/ ماموریت «کنگره بین‌المللی شعر دفاع مقدس» گفتمان‌سازی است

جعفری با تاکید براینکه ماموریت «کنگره بین‌المللی شعر دفاع مقدس و مقاومت» گفتمان‌سازی است، گفت: دفاع مقدس زبان شعر را گشود و دریچه بسته حماسه را باز کرد؛ در میان هنرمندان و هنر‌ها بیشترین تاثیر دفاع مقدس بر روح و جان شعر فارسی و شاعران بود.
کد خبر: ۵۹۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸ - 19June 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علی‌اصغر جعفری» معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست هم‌اندیشی و رونمایی از پوستر بیست‌وپنجمین کنگره بین‌المللی شعر دفاع مقدس و مقاومت، که صبح امروز (دوشنبه) با حضور جمعی از شاعران در ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد، یاد و خاطره «شهید احمد زارعی» را گرامی‌ داشت و با بیان اینکه وی نگاه آینده‌نگر و جریان‌ساز به حوزه شعر دفاع مقدس داشت، اظهار داشت: سپهر پرفروغ شعر انقلاب و دفاع مقدس مشحون است از زحمات، تلاش‌ها و مجاهدت‌های استادان شهریار، حمید سبزواری، استاد اوستا، مرحوم طاهره صفارزاده، نصرالله مردانی، سید حسن حسینی، قیصر امین‌پور، احمد عزیز، سلمان هراتی و سپیده کاشانی که باید یاد آن‌ها را گرامی‌ داشت.

شعر گونه‌ فاخر و الهام‌بخش هنر است

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه سال‌های ۹۰-۹۱ در شورای گام از برخی از بزرگان شعر یادی کردیم؛ لذا برای هر شاعر در کتاب «راویان صبح» مطالبی گردآوری و منتشر شد و آثار مستندی نیز تولید شد، تصریح کرد: اعتقاد قلبی دارم که شعر یکی از گونه‌های فاخر، ارزشمند و الهام‌بخش است؛ گوهر شعر به‌همان میزان که شور آفرین است، اگر در دست نااهلان قرار گیرد، به همان میزان نیز مخرب و وسوسه‌بخش خواهد بود.

وی افزود: شعر و ادبیات فارسی به‌رغم هجمه‌هایی که در طول تاریخ به آن وارد شده است، به‌خاطر وجود بزرگانی مثل فردوسی، رودکی، نظامی، مولانا، سعدی و حافظ در برابر تندباد‌ها مقاومت کرده و ایستاده است و با پیروزی انقلاب اسلامی به ساحل امن و امان رسیده است. انقلاب اسلامی یک ساحل امن و امانی را برای ادبیات و هنر فراهم کرده و دوران بالندگی آن‌ را رقم زده است. 

ماموریت «کنگره بین‌المللی شعر دفاع مقدس» گفتمان‌سازی است

جعفری به تاثیرات انقلاب اسلامی در شعر، ادب و هنر پرداخت و تاکید کرد: من اعتقاد دارم، انقلاب اسلامی تجدید حیات شعر و ادب و هنر را به‌ارمغان آورد و باعث اعتلای تمام گونه‌های هنر شد. دفاع مقدس نیز بخشی از این کتاب مشعشع انقلاب است که سهم ویژه‌ای در شعر دارد و به قول استاد جواد محقق «دفاع مقدس درون‌مایه شعر معاصر را متحول کرد»؛ باور من است که دفاع مقدس زبان شعر را گشود و دریچه بسته حماسه را باز کرد؛ یعنی عملاً دفاع مقدس این ظرفیت را ایجاد کرد و بیشترین تاثیر دفاع مقدس بر روح و جان شعر فارسی بود.

نقش حماسه‌سرایی‌ شاعران در دفاع مقدس

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: شعر دفاع مقدس پرچمدار هشت سال مقاومت و ایستادگی است؛ ما هرچه افتخار داریم در کلام شاعران تجلی پیدا کرده است و واقعاً بخش عمده‎ی از افتخارات و پیروزی‌های ما مدیون حماسه‌سرایی‌هایی بود که شاعران ما داشتند. تاثیر شعر زمانی که با موسیقی همراه می‌شد، بیشتر بود و موج‌آفرینی می‌کرد و شاعران عزیز ما در خط مقدم حضور پیدا می‌کردند و شعرخوانی داشتند که در شب‌های عملیات تاثیر داشت که نباید این اتفاقات فراموش شود.

وی گفت: با همه خدمات و زحماتی که در عرصه شعر صورت گرفته است که موجب شده نسل جوان خوبی تربیت شود و گرایش به شعر و داستان بیشتر شود، اما احساس می‌شود فضای جامعه از شعر فاخر خالی و یا کم شده است و نیاز به پرتو‌ها و افشانه‌های جدید دارد تا شعر انتشار بیشتری پیدا کند. چشم و گوش جامعه امروز نیازمند است تا از تصاویر پیشگامان شعر و ادب انقلاب و مضامین فاخر بهره‌مند شوند.

غفلت تاریخی درباره شعر وجود دارد

جعفری با طرح این پرسش که چشم و گوش ما در سطح جامعه چقدر با نماد‌هایی از مفاخر شعر و ادب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مضامین آن روشن و آشنا می‌شود، ادامه داد: فضا به‌گونه‌ای است که احساس می‌شود جامعه از این فضا دور شده است؛ درحالی که راه صیقل دادن نسل جوان و مردم، توجه به این حوزه است. با توجه به این حوزه‌ها دل جلا و صیقل پیدا می‌کند و روح تلطیف می‌شود و ره صد ساله را یک شبه می‌توان طی کرد؛ لذا احساس می‌شود در این زمینه کم کار شده است که خلا آن بر عهده مدیران فرهنگی است، بنابر این حوزه‌های فرهنگی و مدیریتی غفلت تاریخی انجام داده‌اند که باید اقدام جدی کنند.

ماموریت «کنگره بین‌المللی شعر دفاع مقدس» گفتمان‌سازی است

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تجلیل از پیشگامان شعر و ادب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ضروری دانست با تاکید براینکه نباید بزرگان فراموش شوند، گفت: همه ما در برابر پیشکسوتان و مسائل و مشکلات آن‌ها وظیفه برعهده داریم که انجمن شاعران بایستی در این خصوص فعال‌تر باشد.

وی حضور علیرضا قزوه در صداوسیما را یک فرصت دانست و بیان کرد: نباید انتظارات ما از صداوسیما به تولید چند قطعه سرود و موسیقی مختصر شود، بلکه بایستی مطالبه داشته باشیم تا شبکه‌های رسانه ملی کمک کنند تا ظرفیت‌سازی مورد نیاز صورت گیرد و برنامه‌های فاخر ادبی ایجاد شود.

ماموریت «کنگره بین‌المللی شعر دفاع مقدس» گفتمان‌سازی است

جعفری موضوعات کنگره شعر دفاع مقدس را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: موضوعات جشنواره باید از حالت خطی خارج و جریان‌سازی کند. یک‌سری مفاهیم که در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید بوده که به‌نظر می‌رسد در این حوزه مغفول مانده‌اند که برخی از آن‌ موضوعات عبارتند از ایران، پرچم، هویت، ولایت، شهدا، جانبازان، ایمان، امید، روحانیت، مقاومت و الگوی سوم زن مسلمان ایرانی؛ کنگره شعر باید در این زمینه‌ها بتواند گفتمان‌سازی کند و الگو‌ها را معرفی کند؛ لذا گفتمان‌سازی ماموریت کنگره است که برای تحقق آن نیازمند به برنامه‌ریزی منسجم هستیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها