حقوق بشر آمریکایی/ یادداشت

بازگشت به سیره شهید «بهشتی» شرط تحقق اهداف انقلاب اسلامی

اگر می‌خواهیم جامعه ما به اهداف انقلاب اسلامی دست یابد، باید به سیره آیت‌الله بهشتی برگردیم و روش و منش این متفکر مجاهد معتدل متخلق به اخلاق اسلامی را الگوی عملی خود قرار دهیم.
کد خبر: ۵۹۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲ - 28June 2023

بازگشت به سیره شهید «بهشتی» شرط تحقق اهداف انقلاب اسلامیگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «سید محمد طالبیان» پژوهشگر دفاع مقدس؛ با گذشت ۴۲ سال از فاجعه هولناک ۷ تیر و شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی، هر روز که می‌گذرد وجود فردی با ویژگی‌های آن عالم مجاهد و متفکر آزاداندیش برای جامعه انقلابی ما بیشتر احساس می‌شود.

آیت‌الله بهشتی، قربانی جهالت یک عده و قدرت‌طلبی عده‌ای دیگر شد. سازمان تروریستی منافقین قبل از آنکه آیت‌الله بهشتی را در ۷ تیر به شهادت برساند، او را ترور شخصیت کرد. بسیاری از جوانان آن روز تحت تأثیر تبلیغات مسموم منافقان باور کرده بودند که بهشتی یک عنصر انحصارطلب، دیکتاتور، غرب‌گرا و ضد مردم است؟! کسانی که آیت‌الله بهشتی را از نزدیک دیده بودند می‌دانستند که او نه تنها دارای این ویژگی‌ها نبوده بلکه فردی آزاداندیش، مردم‌دوست، متواضع و عاشق خدمت به مردم و کشور است. آنچه موجب شد عده‌ای از مردم فریب تبلیغات منافقان را بخورند و بهشتی حتی در میان متدینان مظلوم واقع شود تا جایی که امام خمینی (ره) درباره‌اش بگوید: «آنچه از شهادت بهشتی مهم‌تر و آزاردهنده‌تر است، مظلومیت اوست». جهل همان کسانی بود که تبلیغات دشمن را باور کرده بودند.

آیت‌الله بهشتی ابتدا ترور شخصیت شد و سپس با توطئه آن‌ها در فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید. رمز مظلومیت این عالم مجاهد انقلابی را نیز باید در همین واقعه جستجو کرد. او با تمام وجود در خدمت اسلام، مردم، انقلاب، کشور و نظام جمهوری اسلامی بود و در نهایت تواضع و فروتنی، تمام توان خود را صرف اعتلای ملت و کشور می‌کرد ولی علی‌رغم این صداقت و فداکاری به قدرت‌طلبی و ضدیت با مردم متهم شد و در اوج مظلومیت به شهادت رسید.

بررسی زندگی و شهادت آیت‌الله بهشتی این واقعیت را نمایان می‌کند که این مرد بزرگ، قربانی جهالت جاهلان و قدرت‌طلبی انحصارطلبان شد. عناصر سیاسی فریبکاری از قبیل بنی‌صدر و سایر غرب‌زدگان، که با منافقان قرابت فکری داشتند، به هیچ وجه اهل خدمت به مردم نبودند. در قاموس آن‌ها هرگز تلاش برای اعتلای جامعه ایران معنا نداشت.

آن‌ها برای به دست‌آوردن قدرت به هر وسیله‌ای متوسل می‌شدند و درست در همان زمان، آیت‌الله بهشتی تیرهای تهمت را به جان می‌خرید و بدون آنکه ذره‌ای از مسیر حق و عدالت و اخلاق منحرف شود، خدمت به مردم و نظام اسلامی را هدف اصلی خود قرار داده بود و برای تحقق آرمان‌های والای انقلاب اسلامی می‌کوشید.

با شهادت آیت‌الله بهشتی هرچند وجدان جامعه تکان سختی خورد و تا مدتی مردم در برابر تبلیغات فریبکاران مقاومت کردند، اما باز هم قدرت‌طلبان برای بیرون راندن عناصر خدوم از صحنه متوسل به دروغ و تهمت و تبلیغات مسموم شدند و شخصیت‌های دیگری را با تهمت و افترا خانه‌نشین و ترور شخصیت کردند و از گردونه خدمت به جامعه خارج ساختند.

این وقایع نشان می‌دهند جامعه ما به وجود متفکران و مجاهدانی همچون شهید بهشتی به شدت نیازمند است تا با جهالت‌ها، دگم اندیشی ها، افراط‌ها و قدرت‌طلبی‌ها به طور ریشه‌ای مبارزه کنند و راه را برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بر اساس آنچه امام خمینی (ره) وعدد داده بود هموار نمایند.

تلخ است ولی سوکمندانه باید بپذیریم که جامعه امروز ما با اخلاق به ویژه در عرصه سیاست فاصله زیادی دارد.

آیت‌الله بهشتی می‌گفت: «انقلاب ما انقلاب ارزش‌هاست». آیت‌الله بهشتی خود مظهر اخلاق بود البته قربانی بداخلاقی‌های قدرت‌طلبان شد. اگر می‌خواهیم جامعه ما به اهداف انقلاب اسلامی دست یابد، باید به سیره آیت‌الله بهشتی برگردیم و روش و منش این متفکر مجاهد معتدل متخلق به اخلاق اسلامی را الگوی عملی خود قرار دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار