فهیم در نقد انیمیشن «شاهزاده روم»؛

والدین باید بستر انتخاب‌های فرزندان را مشخص کنند/ بسیاری نمی‌دانند مادر امام زمان(عج) یک پرنسس رومی بوده

منتقد سینما گفت: مسئولیت بزرگی درباره بسترسازی انتخاب کالاهای فرهنگی فرزندانمان بر عهده داریم. باید دنیای بچه‌ها را درک کرد و متناسب با آن‌ها انتخابی مناسب را انجام دهیم.
کد خبر: ۶۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶ - 28November 2015

والدین باید بستر انتخاب‌های فرزندان را مشخص کنند/ بسیاری نمی‌دانند مادر امام زمان(عج) یک پرنسس رومی بوده

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، جلسه نقد و بررسی «شاهزاده روم» با حضور محمد تقی فهیم، منتقد و وحید پناهلو، مجری و کارشناس در پردیس سینمایی رازی برگزار شد. در ابتدای نشست محمدتقی فهیم، به گفتوگو با کودکان حاضر در جلسه در خصوص انیمیشهای مورد علاقه شان پرداخت.

وی در آغاز صحبت های خود با استناد به پاسخ های کودکان گفت: « احساس تاسف میکنم از انقلابی که آن را انقلاب فرهنگی مینامیم اما مسئولان فرهنگی ما یا خواب هستند و یا در پی کسب رتبههای بالاتر سیاسی. اگر امروزه شاهد مسائلی همچون اختلاس هستیم همه ناشی از مشکلات فرهنگی ماست.»

این منتقد سینما عنوان کرد: «ما با وجود ادعای یک کشور فرهنگی باید شاهد آن باشیم که کودکانمان کارتونهایی همچون، زیبای خفته، پرنسس، سیندرلا و.. را میشناسند و پیگیری میکنند اما هیچ یک از آنها اطلاعاتی درباره چهل گیس، امیر ارسلان رومی، حسین کرد شبستری و.. ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد: «جالب است بدانید که ایران اولین کشوری بوده است که نقاشی متحرک در آن کشف شده است. کوزهای را در شهر خفته کشف کردهاند که برای 5 هزار سال پیش بوده است. روی آن کوزه بزی را نشان میدهد که با چند حرکت به سمت یک درخت میرود. پس  این اتفاق نشان میدهد که کشور ما از 5 هزار سال پیش انیمیشن داشته است.»

والدین  باید بستر انتخاب های فرزندان را مشخص کنند

محمد تقی فهمیم خطاب به مادران گفت: تاثیر تصویر بر ذهن و روح مهم است؛ با وجود تصویرهایی که در طول روز فرزندانمان با آنها روبه رو هستند، این وظیفه ماست که آنها را به درستی هدایت کرده و ضمن حفظ استقلال فرزندان، بستر انتخاب را برای آنها فراهم کنیم. هرچیزی که با قصه و تصویر گفته شود ماندگاری آن در ذهن بیشتر است.

منتقد سینما تاکید کرد: ما مسئولیت بزرگی درباره بسترسازی انتخاب کالاهای فرهنگی فرزندانمان بر عهده داریم. باید دنیای بچهها را درک کرد و متناسب با موقعیت زیستی، هویت ملی و.. برای آنها انتخابی مناسب را انجام دهیم. هرچقدر به سمت کالای مصرفی برویم به سمت خودباختگی پیش رفتهایم و شرایط آسیب پذیری بچههایمان را آماده کردهایم. مسئولیت والدین بسیار سنگین است. چیزهایی که در کودکی نهفته است در بزرگسالی نمیشود آن ها را از بین برد. هرچقدر بچههای ما هویت داشته باشند در آن سوی دنیا هم که باشند سربلند خواهند شد.

«شاهزاده روم» نمونه اعتماد به نفس چند جوان است

وی گفت: در انیمیشن«شاهزاده روم»  نمونه اعتماد به نفس چند جوان را میبینیم. جوانهایی که با خلاقیتهای فردی خود قصهای را به تصویر کشیدند که در عین بیان یک قصه با محتوای دینی و ارزشهای معنوی، یک قصه ناگفته است و همچنین فضای مفرحی را برای بچهها به ارمغان میآورد. بسیاری از مردم شاید ندانند که مادر امام زمان(عج) یک پرنسس رومی بوده است.

فهیم بیان کرد: این فیلم یکی از بهترین کارهای انیمیشن است که در موقعیت فعلی ساخته شده است ولی نباید با انیمیشنهای دنیا مقایسه شود.

ناشدنیها را باید با انیمیشن شدنی کرد

محمدتقی فهمیم در پاسخ به سوال پناهلو مبنی بر علت ناشناخته مانده شخصیتهای کارتونی ایرانی، گفت: «نکته اصلی در ساخت انیمیشن باور پذیر کردن و قبل از آن خلق دنیای فانتزی است. انیمیشن باید با فانتزی عجین باشد. در دنیای غرب میگویند ناشدنیها را باید با انیمیشن شدنی کرد. در این انیمیشن دوستان تلاش کردند با روایت یک قصه واقعی به فانتزی هم نزدیک شوند. دنیای فانتزی متعلق بچههاست. اگر انیمیشن نتواند بچهها را جذب کند شکست خورده است. حالا باید در لابه لای خلق این دنیای فانتزی به بچه ها پیامهای مختلفی نیز بدهیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار