یادداشت/ جهانگیر فیض‌آبادی

مرکز آموزش امام ‌رضا (ع) تجلیگاه مجاهدت‌های خاموش نیروهای آموزش

برای حفظ مرکز آموزش امام رضا (ع) به‌عنوان میراث معنوی که بخشی از جغرافیای حماسی مشهدالرضاست، باید کسانی که نسبت به این ابنیه تاریخی آگاهی کامل دارند مانع از تخریب آن شوند و با تحویل این بنا به نیروهای مرکز آموزش در قالب مجموعه‌ای فرهنگی میها شود تا راویان دفاع مقدس، گوشه‌ای از مجاهدت‌های نیروهای آموزش در دوران دفاع مقدس را برای آینده‌سازان ایران اسلامی تبیین کنند.
کد خبر: ۶۰۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴ - 05July 2023

تجلی مجاهدت‌های خاموش نیروهای آموزش در مرکز آموزش امام ‌رضا (ع)گروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «حمید جهانگیر فیض‌آبادی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ فراموش نکنیم یادمان‌هایی که مملو از یاد شهیدان است، یادمان‌هایی که گوشه‌گوشه آن تداعی‌گر حضور بهترین بندگان خداست و زمین و بنای آن گواه حضور، مناجات‌، نماز و عمل به تکلیف انقلابی مجاهدانی است که برای دفاع از ارزش‌های اسلامی پا در مسیر مبارزه با مستکبرین عالم گذاشتند.

یکی از یادمان‌هایی که روزی با نفس بهترین و مخلص‌ترین بندگان الهی عطرآگین شده و خاطرات زیبایی از شهیدان گرانقدر را در خود جای داده، مرکز آموزش امام ‌رضا علیه‌السلام (سردادور) واقع در خیابان ثامن‌الائمه (ع) مشهد است.

پادگانی که به گفته پیشکسوتان جهاد و مقاومت، اولین و قدیمی‌ترین پادگان آموزشی سپاه پاسداران در کشور بوده و از شهیدان نام‌آوری همچون خالو، فلاح، میرزائی، کاوه، چراغچی، حبیب، صادق‌جوادی، فاضل‌الحسینی، امیرعباسی، صبور، ضروری، عبدی، مهدیان‌پور، شوشتری، بابانظر، علیمردانی، نیک‌عیش، شریفی، ابراهیمی، محدثی‌فر، بابارستمی گرفته تا فرماندهانی نظیر سردار قالیباف، سردار قاآنی، مرحوم سردار محمودآبادی پدر آموزش نظامی خراسان، سردار غیاثی، مرحوم دکتر جاویدی و مرحوم دکتر عقیلی در این پادگان یا مربی بوده‌ و یا آموزش دیده بودند.

هزاران نفر از فرماندهان، پاسداران، سربازان، بسیجیان و قشرهای مختلف مردم چون کارمندان، دانشگاهیان، دانش‌آموزان، در این مرکز دوره‌های دفاعی را پشت سر گذاشتند و به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شدند.

این پادگان قدیمی و پرخاطره اکنون دستخوش تغییرات شهری شده و میدان صبحگاه و چند ساختمان آن به خیابان و پارک تبدیل شده‌ است؛ اما بنای دو طبقه قدیمی این مرکز که زمانی محل برگزاری کلاس‌های نظامی و عقیدتی و یادآور آموزش‌های تخریب، سلاح‌شناسی، تاکتیک، ش.م.ر ، امداد، مخابرات، عقیدتی بود و بعدها به ساختمان فرماندهی، حوزه نمایندگی، حفاظت اطلاعات، بازرسی و طرح و برنامه تغییر یافته، هنوز تخریب نشده است.

در مقطعی از دوران پر افتخار دفاع مقدس، با انفجار مواد منفجره در یکی از کلاس‌های مرکز آموزش امام رضا علیه‌السلام چند نفر از مربیان به شهادت رسیدند و زمین و در و دیوار آن آغشته به خون مربیان شهید شد. اکنون این ساختمان منحصربه‌فرد قرار است بر اساس تعاملات و تصمیم‌گیری‌ها دستخوش تخریب و تبدیل به فضای سبز شود.

ما نسبت به حفظ میراث گذشتگان‌مان که هویت ماست دغدغه نداریم، شاید اگر مرحوم سردار محمودآبادی و مرحوم حجت‌الاسلام تبادکانی در قید حیات بودند، پیگیر در اختیار گرفتن این ساختمان ارزشمند می‌شدند تا آن را به موزه یا فرهنگسرایی برای انعکاس و تبیین نقش آموزش در پیشبرد دفاع مقدس و تلاش‌های مربیان در کادرسازی برای تقویت جبهه‌های حق علیه باطل و پاسداشت شهدای آموزش تبدیل می‌کردند.

برای حفظ این میراث معنوی که بخشی از جغرافیای حماسی مشهدالرضاست، از عزیزانی که نسبت به این ابنیه تاریخی آگاهی و شناخت کامل دارند عاجزانه می‌خواهیم با پیگیری مجدانه خود مانع از تخریب آن شوند و تمنا داریم این بنا را تحویل نیروهای مرکز آموزش و وابستگان آن دهند تا با همت و تلاش خود آن را در قالب مجموعه‌ای فرهنگی میها کنند تا با بهره‌گیری از ظرفیت راویان دفاع مقدس گوشه‌ای از مجاهدت‌های خاموش نیروهای آموزش که بخش از پیروزهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس مرهون تلاش‌های آن‌ها بوده را برای آینده‌سازان ایران اسلامی تبیین کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار