یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

جنبش عدم تعهد؛ پایانی بر هژمونی آمریکا

کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد می‌توانند با توان بالقوه یک نظم نوین جهانی را ایجاد کنند و با اقتدار پایان هژمونی آمریکا را به ارمغان آورند.
کد خبر: ۶۰۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰ - 11July 2023

.......گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ اجلاسیه جنبش عدم تعهد که با هدف مبارزه با هر نوع استعمار، استثمار و امپریالیسم برای مقابله با قدرت‌های بزرگ در میان کشور‌های مستقل و تازه استقلال یافته تشکیل شده است؛ اخیرا به میزبانی کشور جمهوری آذربایجان با شعار «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» برگزار شد.

وزرای امور خارجه کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در حاشیه این اجلاسیه با هم دیدار‌های دیپلماتیک داشتند؛ حسین امیرعبداللهیان دیپلمات برجسته کشورمان با وزرای خارجه کشور‌های کویت، عراق، سوریه، بلاروس، سودان، فلسطین، مالزی و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

جنبش عدم تعهد توانسته است شروعی برای نقش‌آفرینی ملت‌های استقلال‌طلب جهان برای شناخت مفاهیم صلح و امنیت در سایه استقلال واقعی شود؛ چون کشور‌های عضو با داشتن ظرفیتی مناسب برای ایفای نقش مطلوب در معادلات قدرت کشور‌های مستقل، می‌توانند به وسیله همگرایی سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای مشکلات و تحولات منطقه به راحتی چاره‌ای پیدا کنند.

برای مقابله با یکجانبه‌گرایی کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد می‌توانند با توان بالقوه یک نظم نوین جهانی را ایجاد کنند و با اقتدار تأثیر بیشتری بر سیاست جهانی بگذارند.

بدون شک کشور‌های عضو این جنبش با مشکلاتی ازجمله زیست محیطی امنیتی، اجتماعی، بهداشتی، پناهندگان، مواد مخدر، جرایم سازمان یافته بین‌المللی و تروریسم مواجه هستند که برای حل این بحران‌ها در سایه همراهی و همکاری با هم می‌توانند مثمرثمر باشند.

در میان این کشورها جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو مهم جنبش عدم تعهد با نگاه «نه شرقی و نه غربی» در نظام بین‌الملل توانسته است موضوعات «خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای»، «عدم مداخله نظامی در مسائل منطقه‌ای»، «تقویت ائتلاف منطقه‌ای برای صلح» و امنیت همگانی را مورد توجه قرار داده و کشورها را در این مورد به چالش بکشد و برای حل این معضل گفتگوهای سیاسی و دیپلماتیک را پیش ببرد.

از سویی برگزاری دور جدید این اجلاس در کشور جمهوری آذربایجان توانست ظرفیت سیاسی مهمی را فراهم کند چون در ماه‌های گذشته تنش‌هایی بین جمهوری آذربایجان و ایران باعث چالش روابط سیاسی و اقتصادی تهران و باکو شد اما برقراری تماس‌های تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور روابط را بهتر کرد.

همچنین داشتن اشتراکات و پیوندهای تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی میان ایران و این کشور می‌تواند مناسبات تهران و باکو را توسعه دهد و به حل مناقشه قره‌باغ کمک کند چون حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورهای منطقه نکته مهمی است.

در ادامه این اشتراکات، اجلاس جنبش عدم متعهد می‌تواند فرصتی برای قطع ید دشمنان تفرقه افکنی همچون رژیم صهیونیستی، آمریکا و پایانی بر هژمونی آمریکا بر منطقه و سایر نقاط جهان و کشورهای مستقل شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها