مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران:

ماه محرم نماد ایستادگی و مقاومت در مقابل ظلم و ستم است

«برزگر» با اشاره به تأثیر ماه محرم در تاریخ اسلام و جهان، از آن به عنوان نماد ایستادگی و مقاومت در مقابل ظلم و ستم یاد کرد.
کد خبر: ۶۰۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵ - 18July 2023

ماه محرم نماد ایستادگی و مقاومت در مقابل ظلم و ستم است«صادق برزگر» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ساری، اظهار داشت: ماه محرم با یادآوری‌های معنوی و اخلاقی از امام حسین و یاران وفادار او، نقش مهمی در تقویت ایمان و ارتقاء اخلاق اجتماعی انسان‌ها ایفا می‌کند و موجب ایجاد همدلی و همبستگی در بین مسلمانان می‌شود. این ماه فرصتی است که مردم نیز به بازنگری و تحول مثبت در خود، دعوت می‌شوند.

وی از محرم به عنوان میراث فرهنگی بسیار مهم در تاریخ و فرهنگ اسلامی یاد کرد و گفت: این ماه و رویداد‌های مرتبط با آن نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جوامع مذهبی از اهمیت فرهنگی و تاریخی ویژه‌ای برخوردار است.

این مسئول با بیان اینکه محرم و واقعه عاشورا، در سال۶۱ هجری قمری، به وقوع پیوست، اذعان داشت: این رویداد تأثیر بسزایی در تاریخ اسلامی و جهان داشته و همواره به عنوان نماد ایستادگی و مقاومت، در مقابل ظلم و ستم شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: نقش محرم به‌عنوان یک میراث فرهنگی_مذهبی، همبستگی اجتماعی، تربیت نسل‌های جوان، تقویت ایمان و تاریخ‌نگاری ارزشمند است و برای مسلمانان و جوامع مذهبی از اهمیت فرهنگی و تاریخی بالایی برخوردار است.

این مسئول اذعان داشت: ماه محرم به عنوان یک میراث فرهنگی اسلامی، موجب انتقال ارزش‌ها، رسوم و آداب مربوط به این ماه از نسل به نسل دیگر می‌شود؛ از این طریق، اعتقادات و آیین‌های مرتبط با محرم به نسل‌های آینده منتقل شده و این تلاش منجر به حفظ و حراست از اصول اسلامی و ارزش‌های معنوی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: محرم و مراسم‌های مربوط به آن به عنوان یک عامل فرهنگی مهم در جوامع اسلامی تأثیرگذار است؛ این مراسم‌ها اثری مثبت بر روحیه و ایمان افراد دارد و باعث ایجاد همدلی، هم‌افزایی و احساس وفاداری به ارزش‌های دینی و انسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه حفظ میراث فرهنگی محرم به عنوان یکی از مسائل مهم فرهنگی و تاریخی در جامعه، نیازمند توجه و همکاری همه افراد و اقشار جامعه است، گفت: توجه به کیفیت محتوا‌های مرتبط با محرم در رسانه‌ها، کتب، نشریات و اینترنت، حفظ مکان‌های تاریخی مرتبط با واقعه عاشورا و محرم، از جمله حسینیه‌ها، آستانه‌ها و زیارتگاه‌ها و تلاش برای بهسازی این مکان‌ها به عنوان نماد‌های مهم از میراث فرهنگی، انجام تحقیقات علمی و تاریخی درباره واقعه عاشورا و تاثیرات آن در فرهنگ و هویت اسلامی _ایرانی، می‌تواند به تعمیق شناخت از این میراث فرهنگی کمک کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار