گروه سایر رسانههای دفاعپرس - داود مهدویزادگان؛ مخالفان و بدنظران و بدخواهان مذهب حقه تشیع در طول تاریخ کم نبودهاند. خیلی از اوقات، نظامهای طاغوتی و استبدادی در ستیز با تشیع، با این جریانات خشونتطلب کینهتوز هم داستان و همراه میشدند.
بخشی از این کینهتوزیها معطوف به تخریب و تحریف فرهنگ سیاسی عاشورایی است. دشمنان آشکار و پنهان اباعبدالله الحسین علیه السلام از همان روز واقعه تا به امروز تلاش کردند با تولید شبه و تردید، مسلمانان به ویژه شیعیان را از فرهنگ عاشورایی دور کنند. با وصف این، تاکنون در کارشان ناموفق مانده و خواهند ماند.
بدون شک، عالمان بزرگی اعم از شیعه و سنی در حفظ فرهنگ عاشورایی و دفع شبهافکنیهای مغرضانه نقش بیبدیلی داشته و دارند. اما در این میان شعله عشق به اباعبدالله الحسین علیهالسلام در دل مؤمنین نمیگذارد این جدایی و هجرانی اتفاق افتد.
چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره فرمودهاند که قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله): " اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً "؛ براى شهادت حسین علیهالسلام، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود. (جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص ۵۵۶).
مانایی حرارت عشق به اباعبداللهالحسین علیهالسلام نه فقط خشم و کینه بدخواهان فرهنگ عاشورایی را تشدید کرده است بلکه دلمشغولی و نگرانی آنان را از وقوع اتفاق تاریخی بزرگ بیشتر ساخته است. بزرگترین نگرانی نظامهای استبدادی و سلاطین جور و مغرضان کینه توز در طول تاریخ این بوده است که فرهنگ عاشورایی مبنا و الهام بخش نهضتهای رهاییبخش مستضعفین نشود.
آنها بهتر از دیگران از این ظرفیت فرهنگ سیاسی عاشورایی آگاهند. اما نکته مهم این است که به فضل الهی آن اتفاق رعب انداز در دل دشمنان خدا و ملل به استضعاف کشیده با انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته است.
زلال عشق به امام حسین علیهالسلام در گذر سدههای متمادی متأثر از فرهنگ عاشورایی با گفتمان مقاومت تا حوالی شکلگیری انقلاب اسلامی تداوم یافته بود. عاشقان حسینی در این مدت طولانی فقط به مقاومت و تقیه مبادرت میورزیدند. اما در دوره معاصر، فرهنگ عاشورایی وارد زایش گفتمان دولتسازی شده است.
امامیه در این زمان از گفتمان نهضت مقاومت با سابقه هزار و سیصد ساله وارد گفتمان نهضت دولت سازی شده است. در دوره جدید وجه ایجابی گفتمان اسلام سیاسی ظهور و بروز پیدا کرده است و ثمره این زایش گفتمانی، وقوع و پاگیری انقلاب و نظام اسلامی است.
در واقع، انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در فرهنگ عاشورایی است. این انقلاب مرحلهای از تطور تاریخی گفتمان نهضت عاشورا تا ظهور حضرت حجت مهدی منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. شدت گرفتن آشفته حالی جبهه معارض با قیام کربلا و انقلاب اسلامی به خاطر وقوع چنین تحول گفتمانی است؛ لذا طبیعی است که آهنگ تخریب و تحریف فرهنگ سیاسی عاشورایی از سوی جاهلان و مغرضان تندتر و شدیدتر از گذشته باشد. چنان که، ولی فقیه در دیدار اخیرشان با روحانیون و طلاب (۲۱/ ۴/ ۴۰۲) سعی در بیان و التفات به این تحول گفتمانی و خصومت ورزی دشمنان اسلام داشته است.
منبع: فارس
انتهای پیام/ ۱۳۴