در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

نماینده مجلس شورای اسلامی: قرآن‌سوزی در آزادی بیان غرب آری، هولوکاست خیر!/ وزارت امور خارجه سریعتر سفیر سوئد را اخراج کند

عنابستانی گفت: هتک حرمت قرآن کریم به بهانه آزادی بیان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، اگر آزادی بیان علت توجیه این اقدام است، پس چرا راجع به واقعه هولوکاست کسی نمی‌تواند صحبت کند؟!
کد خبر: ۶۰۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۳ - 25July 2023

نماینده مجلس شورای اسلامی: وزارت امور خارجه هرچه سریعتر سفیر سوئد را اخراج کند/ چرا دایره شمول آزادی بیان غرب «هلوکاست» را در برنمی‌گیرد؟«علی اصغر عنابستانی» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در برخی از کشورهای اروپایی، به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: وزیر امور خارجه اعلام کرده است که مأموریت سفیر سوئد به اتمام رسیده است و ما دیگر سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیریم، این برخورد به هیچ وجه تناسبی با اهانت صورت گرفته و غیرت دینی ما در دفاع از مقدسات اسلامی نیست.

عنابستانی خاطرنشان کرد: بیان این موضوع که مأموریت سفیر سوئد تمام شده است، بی معناست؟ سفیر این کشور تحت هر شرایطی باید اخراج شود، انتظار ما از امیرعبداللهیان این است که دو پهلو در این زمینه صحبت نکند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیار ناپسند است که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر خلاف دستور رئیس جمهوری مبنی بر اخراج سفیر سوئد، عمل کند، گفت: امیرعبداللهیان درصدد است به نحوی ماجرا را جلوه دهد که انگار سفیر سوئد اخراج نشده است، در ضمن این رویه وزیر امور خارجه هیچ ارتباطی به وظایف دیپلماتیک ندارد، چراکه اوج دیپلماسی ما عزت ما است.

وی افزود: معتقدم جمهوری اسلامی ایران باید با قدرت تمام سفیر سوئد  را اخراج کند و سفیر خود را در این کشور هرچه سریعتر فرا بخواند و کلیه و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کند تا الگویی باشد برای دیگر کشورهای اسلامی تا آنها همین رویه را در پیش بگیرند. نباید اجازه دهیم که هتاکان به قرآن کریم تحت حمایت دولت‌های اسلامی قرار گیرند.

عنابستانی تصریح کرد: هتک حرمت قران کریم به بهانه آزادی بیان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، اگر آزادی بیان علت توجیه این اقدام بوده است، پس چرا راجع به واقعه هولوکاست کسی نمی‌تواند صحبت کند؟ چرا سوزاندن پرچم همجنسگرایی جرم انگاری شده است؟ اما سوزاندن قرآن کریم با مقوله آزادی بیان توجیه می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: در داخل کشور هم باید پویشی ایجاد شود تا تمام مردم قاطع در مقابل این اقدام به تحریم مصرف کالاهای سوئدی روی بیاورند، همچنین اگر کالایی را هم که ما صادر می‌کنیم هر چه سریعتر صادراتش متوقف شود.

به گزارش دفاع‌پرس، پلیس سوئد روز چهارشنبه در اقدامی تحریک آمیز بار دیگر مجوز آتش زدن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم برای همان فردی که پیش‌تر مرتکب این عمل شنیع شده بود را صادر کرد.

«سلون مومیکا» روز پنجشنبه بار دیگر در حرکتی موهن و اسلام ستیزانه، اقدام به پاره و لگد کردن این کتاب آسمانی و پرچم عراق در مقابل سفارت عراق در استکهلم کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واکنش به هتک حرمت دوباره قرآن در سوئد، گفت: این بسیار واضح و روشن است که بی احترامی به کتب مقدس و اماکن عبادت غیر قابل قبول است اما متاسفانه قرن‌ها است که از این گونه اقدامات برای تحریک استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: احترام مردم به مذهب یکدیگر مهم است و مردم نباید رسیدگی به این مسائل را در اختیار خود بگیرند.

همچنین سفیر دانمارک ظهر شنبه در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در کپنهاگ توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این نشست احضار، مدیرکل غرب اروپا ضمن محکومیت هرگونه تعرض به مقدسات اسلامی در هر کجای جهان، تصریح کرد: کتاب سوزی در اروپا یادآور فضای تیره و تار دوران جهالت و قرون وسطا است که به نوبه خود بزرگترین تهدید برای آزادی فکر و اندیشه در غرب است.

سفیر دانمارک با ابراز تأسف از جسارت صورت گرفته به قرآن کریم، تصریح کرد: بی احترامی به دیگر ادیان یک عمل شرم‌آور است. بر این اساس دولت دانمارک خود را از این تحریکات شرم‌آور که هدفی جز ایجاد تفرقه ندارد، جدا می‌کند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار