به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری روز بزرگداشت «شیخ صفیالدین اردبیلی»، با حضور «محمود شالویی» رئیسانجمن آثار و مفاخر فرهنگی، «منوچهر صدوقیسُها»، «حامد عاملی» استاندار اردبیل، «امیر رجبی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل برگزار شد.
شالویی: شیخ صفی تاثیرات جهانی بر اجتماع داشته است
در ابتدا، محمود شالویی رئیسانجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ایام سوگواری و حزن و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را تسلیت گفت و در سخنانی اظهار داشت: قرآن کتاب آسمانی نهتنها مسلمانان بلکه، کتابی آسمانی برای همه آدمیان و ادیان الهی و کسانی است که میخواهند به حق و حقیقت نائل شوند، است.
وی تاکید کرد: هیچ دسیسه و توطئهی نمیتواند قرآن را به تاریکی ببرد چراکه راه هدایت بشری از مسیر قرآن است و شأن و جایگاه آن بالاتر از آن است که کسانی بخوانند در برابر آن قد علم کنند و برای همه بشریت جاودان است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: انجمن مفاخر فرهنگی دفاتر و نمایندگیهای خود را یکی پس از دیگری افتتاح میکند که آخرین دفتر در استان اردبیل ایجاد شده است که همزمان با بزرگداشت حکیم صفیالدین شد. این ایام در آستانه روز اردبیل نیز است.
شالویی ادامه داد: شیخ صفیالدین اردبیل برای جامعه ایرانی شناخته شده است، اما این شناخت باید ابعاد وسیعتر و گستردهتر پیدا کند و با تاثیر و نقش اندیشهی ایشان، آشنایی بیشتری صورت گیرد. دانش و روحیه و مقام معرفتی ایشان برای نسل امروز باید تشریح شود که در این ایام مورد توجه خواهد بود؛ این برنامهها فرصت و زمینههای بیشتری را برای آشنایی با چنین شخصیتهایی در جهان خواهد داشت.
وی از انتشار آثار و مقالات شیخ صفی خبر داد و با بیان اینکه مهمترین اتفاقات این برنامه نشر اندیشه این اندیشمند خواهد بود، ادامه داد: ترویج اندیشههای فکری شیخ صفیالدین از طریق انتشار آثار ایشان ترویج میشود.
عاملی: عشق به اهل بیت (ع) را از مجاهدت شیخصفیالدین داریم/ تاثیرات او فراتر از ایران است
در ادامه، حامد عاملی استاندار اردبیل درباره شخصیت شیخ صفیالدین گفت: ما امروز از شخصیتی صحبت میکنیم که بخش قابل توجهی از ارمان، اهداف و برنامههای ما در عشق به اهل بیت را از تلاشهای این خاندان داریم؛ به تعبیر رهبر انقلاب عشق به اهل بیت (ع) نتیجهی مجاهدت این علما و شخصیتهاست.
وی با بیان اینکه صفیالدین اردبیلی مبانی فکری یک تمدن بزرگ بر مبنای اخلاق و معنویت را در ایران و برای نخستینبار در جهان پایهگذاری کرد، تاکید کرد: ما امروز قصد داریم این اندیشههای تمدنساز را مشخص و احصا کنیم و از آنها استفاده کنیم. برای اولینبار مبانی فکری او شرایطی را فراهم کرد تا یک دولت ملی مدرن در کشور شکل بگیرد. عرفان اجتماعی را این شخصیت رقم زد و جنش مذهبی و سیاسی ایجاد کرد و ایران متحد را شکل داد.
استاندار اردبیل با تاکید براینکه کمی دیر از شیخ صفیالدین سخن گفته ایم، خاطرنشان کرد: ایران دارای شخصیتهای متعدد فکری و فرهنگی و علمی است، اما برخی از این شخصیتها ویژگیهای برتر دارند؛ شیخصفیالدین و فرزندان او همه از عرفان و مجاهدت بودند لذا امروز باید پیامرسان این تلاش و مجاهدت این عزیزان باشیم که در نسل و فرزندان او ادامه پیدا کرد و برای ادامه راه به آنها نیازمند هستیم.
عاملی با تاکید براینکه بشریت نیازمند آموزههای
فکری شیخ صفیالدین است، ادامه داد: در کتب آمده است که شیخ صفیالدین اردبیلی در کشورهای مختلف دهها میلیون علاقهمند داشته است. برنامههای بزرگداشت ایشان از ۴ مردادماه در اردبیل بهمدت یک هفته برگزار خواهیم کرد. برنامهای دیگری در ابانماه در دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد و سپس یک انجمن و همایش را در دانشگاه محقق اردبیلی خواهیم داشت.
وی به بیانات رهبر انقلاب پرداخت و گفت: همانطوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، سکوت درباره خدمات شیخ صفیالدین نشان دهنده یک جریان است که بهعمد قصد نداشته است این شخصیت برجسته شناخته شود.
صدوقیسُها: برترین اثر وجودی شیخ صفیالدین سلسله صفویه است
در بخش دیگر این نشست، صدوقیسها درباره برنامههای علمی شیخ صفیالدین و برنامههای این همایش گفت: بین شیعه و ائمه (ع) یک ارتباط وجودی، وجود دارد که یکی از نشانههای آن برگزاری تجلیل از شیخ صفیالدین در ایام محرم امسال است.
وی با بیان لازمه برگزاری برنامه شیخصفیالدین ایجاد یک کارگروه تاریخشناس است، درباره دوران صفویه گفت: ما میدانیم که در مسائل علمی که در تاریخ نیز چنین است، یک مسائلی وجود که در مستندات مکرر تکرار شده است، اما در موضوع تاریخ علم چیزی در دسترس نیست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر از دوران صفویه سخن میگوییم منظورمان شیخ صفیالدین است؛ برترین اثر ایشان سلسله صفویه است. گفته میشود که شیخ صفیالدین جنبهی سیاسی نداشته است، اما ایشان کم کم سلطنت فقیرانه به سلطنت ظاهری دنیا تغییر کرده است.
صدوقیسها به تغییر مذهب ایرانیان در دوران صفویه پرداخت و با بیان روایتی که از تاثیر شاه اسماعیل در تغییر مذهب در ایران گفته میشود، صحیح نیست، افزود: ایران ظرف تشیع است و تشیع مظروف تشیع است لذا ایران عشق علی (ع) داشته است؛ ایرانی با عشق به استقبال اسلام رفته است لذا زمینه پذیرش دین اسلام در ایران وجود داشته است و در واقع ایرانیان از ابتدا شیعی بودند.
این استاد ادامه داد: جنبههای معنوی و فکری تشیع سلام بهشدت در ایران وجود داشته است درحالی که فقیه بهنام شیعی در ایران وجود نداشته است و در زمانی که شاه اسماعیل تغییر مذهب ایران را انجام داد، فقیه شیعی بزرگی وجود نداشت است لذا مشروعیت تشیع صفویه بهدست فقهای جبلعامل صورت گرفته است.
صدوقیسها پشتوانه دولت صفویه را فقه شیعی دانست و گفت: صفویه ایجاد تمدن بنیادین نداشته است، اما در دل تمدن ایرانی و اسلامی یک تمدن کوچک ایجاد کرد و مبنای علمی داشت. در راس خدمات عمده صفویه، تاسیس وحدت ملی شکل گرفت لذا این سلسله صرفا یک امر سیاسی نبود و مبتنی بر زور نبود بلکه مبتنی بر فقه شیعی بود. برترین اثر وجودی شیخ صفیالدین سلسله صفویه است که در دل تمدن اسلام، یک تمدن ایجاد کرد.
انتهای پیام/ ۱۲۱