به مناسبت سالروز عملیات نصر ۶ منتشر شد؛

بازپس‌گیری ارتفاعات میمک با اعتراف بعثی‌ها به شکست

ارتش عراق پس از عقب‌نشینی از چند ارتفاع این منطقه که در روز‌های نخست به دست آورده بود، در اطلاعیه‌ای بدون اشاره به ده روز حملات پی‌درپی، تنها به اعلام تعداد پرواز هلی‌کوپتر‌ها و هواپیما‌های خود بسنده کرد و بدین ترتیب ضمن اذعان به شکست، به تلاش‌های خود برای تصرف ارتفاعات میمک پایان داد.
کد خبر: ۶۰۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳ - 01August 2023

اذعان بعثی‌ها به شکستبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات نصر ۶ برای بازپس‌گیری برخی از ارتفاعات میمک که در چند روز گذشته به دست دشمن افتاده بود در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۶۶ آغاز شد.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در حمله به ارتفاعات محور شمالی میمک، با انهدام باقی‌مانده نیرو‌های سپاه دوم عراق، منطقه را از وجود افراد دشمن پاک‌سازی و ارتفاع ۶۷۰ و تپه شهدا را به‌طور کامل تصرف کرد.

نیرو‌های عمل‌کننده که از پشتیبانی مؤثر نیروی هوایی برخوردار بودند، با برتری دیدبانی و اجرای دقیق آتش توپخانه موفق شدند تلفات و خسارت‌های سنگینی به ارتش عراق وارد آورند.

در این حمله بسیاری از نیرو‌های دشمن کشته یا زخمی شدند. همچنین ۱۲۰ تن از نیرو‌های عراقی اسیر و به پشت جبهه تخلیه شدند که در میان آنان یازده تن افسر و سی تن درجه‌دار بودند.

پاتک عراقی‌ها برای بازپس‌گیری تپه شهدا

بر اساس گزارش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، نیرو‌های عراقی ساعت ۱۵ امروز در منطقه عملیاتی میمک، دو بار به تپه شهدا پاتک کردند که با پایداری نیرو‌های خودی تلاش دشمن خنثی شد. در همین حال، هواپیما‌های دشمن چند بار منطقه عملیاتی میمک و جاده‌های مواصلاتی را بمباران کردند. در ساعت ۱۰: ۲۰ دقیقه نیز مواضع نیرو‌های خودی در منطقه میمک را شش فروند هلی‌کوپتر مورد حمله قراردادند.

یکی از نشریه‌های داخلی سپاه در گزارشی از منطقه میمک، در بررسی تلاش چندروزه نیرو‌های دشمن در این منطقه عملیاتی نوشته است: در تاریخ سوم مردادماه، ارتش عراق با استفاده از واحد‌هایی از ۳۰ تیپ و گردان پیاده، کماندویی و توپخانه، حمله گسترده‌ای را جهت بازپس‌گیری ارتفاعات غرب و شمال غربی منطقه عملیاتی میمک آغاز نمود.

در اولین مرحله عملیات، دشمن موفق شد ارتفاعات ۴۵۰، ۴۹۰، ۶۰۰، ۶۱۰، ۶۴۰ و نیز ارتفاعات دوقلوی ناف میمک در غربی‌ترین ارتفاعات استراتژیک میمک و نیز یال شرقی ناف میمک را به تصرف خود درآورد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران طی ۸ روز عملیات سنگین که با نیرویی به استعداد ظاهری یک‌چهارم قوای دشمن انجام داد، توانست تعدادی از این ارتفاعات را آزاد نماید، ولی مهم‌ترین آن‌ها یعنی ۶۲۰ معروف به تپه شهدا بیش از شش بار میان نیرو‌های خودی و ارتش عراق ردوبدل شد.

در جریان عملیات نصر ۶ در منطقه میمک، نیرو‌های خودی نیمی از مناطق تصرف‌شده توسط دشمن را آزاد کردند، ولی ارتفاعات غربی میمک هم چنان در کنترل دشمن ماند.

فرماندهان نظامی علت پیشروی دشمن در منطقه را استفاده از نیرو‌های بسیار زیاد و مجهز و نیز پشتیبانی بی‌وقفه نیروی هوایی و بالگردهای دشمن می‌دانند.

۱۱ مرداد ۱۳۶۶

در پی حمله دیروز نیرو‌های خودی و عقب‌نشینی دشمن از تپه شهدا و تپه رحمان در محور شمالی جبهه میمک، ارتش عراق امروز با تقویت نیرو‌های خود و پشتیبانی شدید هوایی، برای تصرف این ارتفاعات به سه پاتک نسبتاً سنگین در ساعات ۸ صبح، ۱۸ و ۱۹: ۳۰ دست زد. این حملات با پایداری نیرو‌های خودی مواجه شد و هیچ دستاوردی برای متجاوزان نداشت.

دشمن هم‌زمان با حملات زمینی و فعالیت‌های بالگردهای خود، بیش از ۱۰ بار نیز منطقه عملیاتی میمک ر ا بمباران کرد.

اذعان دشمن به شکست

ارتش عراق پس از عقب‌نشینی از چند ارتفاع این منطقه که در روز‌های نخست به دست آورده بود، در اطلاعیه‌ای بدون اشاره به ده روز حملات پی‌درپی، تنها به اعلام تعداد پرواز بالگردها و هواپیما‌های خود بسنده کرد و بدین ترتیب ضمن اذعان به شکست، به تلاش‌های خود برای تصرف ارتفاعات میمک پایان داد.

منبع:

یزدانفام، محمود، روزشمار جنگ ایران و عراق: اسکورت نفتکش‌ها (کتاب پنجاهم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ سوم ۱۳۸۹، صفحات ۱۶۱، ۱۶۲، ۱۷۴

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار