دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هتک حرمت به قرآن در قلب اروپا؛ هراس از افزایش جمعیت مسلمانان در قاره سرسبز

در حالی که هفته‌ها از اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد ودانمارک می‌گذرد، اما واکنش‌ها به این اقدام کم سابقه ادامه دار بوده و خشم مسلمانان دنیا را برانگیخته است.
کد خبر: ۶۰۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۴ - 05August 2023

قرآن سوزی در قلب اروپا؛ هراس از افزایش جمعیت مسلمانان در قاره سرسبزگروه اجتماعی دفاع‌پرس: هشتم تیرماه سال جاری بود که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ میلادی در پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و در همسایگی دانمارک یعنی سوئد که جمیعتی ۱۰ میلیون نفره دارد نسخه‌ای از قرآن کریم توسط «سلوان مومیکا» مهاجر عراقی سوزانده شد.

این نخستین باری نیست که به ساحت مقدس قرآن کریم در قلب اروپا توهین می‌شود؛ پیشتر در بهمن ماه سال گذشته، یک سیاستمدار سوئدی به نام «راسموس پالودان» نسخه‌ای از قرآن کتاب آسمانی مسلمانان را با حمایت دولت و پلیس سوئد را مقابل سفارت ترکیه در استکهلم به آتش کشید. پالودان درست یک هفته از پس از این اقدام، بار دیگر پس از برگزاری نماز جمعه در کپنهاگ پایتخت دانمارک نسخه‌ای از قرآن کریم را سوزاند. وی علت چنین اقداماتی را عدم موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو اعلام کرد. پس از این موضوع بود که خشم مسلمانان برانگیخته شد.
 
سابقه اهانت به عقاید و کتاب مسلمانان در اروپا

نخستین و مشهورترین توهین به قرآن کریم، از سوی سلمان رشد، نویسنده کتاب آیات شیطانی در سال ۱۹۸۸ میلادی در اروپا صورت گرفت، سلمان رشدی تابعیت انگلیسی هندی داشت که از سوی امام خمینی (ره) حکم ارتداد او صادر شد.

کتاب آیات شیطانی در آن زمان علاوه بر خشم مسلمانان کشور‌های اروپایی، موجب خشم ۲۰ کشور مسلمان مانند، ایران، هند، پاکستان، سودان، لبنان، سنگاپور و ونزوئلاو افغانستان و... شد.

در سال ۱۳۶۸ مصطفی محمود مازح جوان لبنانی با تابعیت فرانسه محل اختفای سلمان رشدی در غرب لندن را شناسایی و برای انفجار محل سکونت این نویسنده کتاب آیات شیطانی به خود کمربند انتحاری بست، اما روز واقعه پس از آن که این جوان لبنانی به نزدیکی محل سکونت سلمان رشدی رفت کمربند منجر شد و او شهید شد.

اما هادی مطر جوان ۲۴ ساله ساکن شهر نیوجرسی در آمریکا توانست ضربات مهلکی را به نویسنده کتاب آیات شیطانی وارد کند، او در زمان سخنرانی رشدی، ضربه‌های چاقو را به سلمان رشدی وارد کرد و موجب شد تا رسانه‌ها اعلام کنند که احتمالاً سلمان رشدی یک چشم خود را از دست می‌دهد و بخش‌هایی از تکلم او نیز از بین برود؛ با این حال مدت هاست که جز چند مورد سلمان رشدی در عموم دیده نشده است. باید دید جایزه سه میلیون دلاری ترور سلمان رشدی که از سوی بنیاد ۱۵ خرداد تعیین شده در نهایت به چه کسی یا کسانی خواهد رسید؟

علاوه بر این توهین، به طور مکرر در سال‌های اخیر نیز به ساحت قرآن کریم توهین شده است، در سال ۲۰۰۶ فیلم کوتاهی به نام فتنه از سوی خیرت ویلدرس یکی از اعضای پارلمان هند منتشر شد. ویلدرس که از حامیان رژیم منحوس پهلوی است در این فیلم کوتاه به قرآن کریم اهانت کرد و از مسلمانان خواست تا آیات قرآن کریم را پاره و دور بیاندازند.

«تری جونز» یک کشیش آمریکایی نیز در سال ۲۰۱۱ تلاش کرد تا ۳هزار نسخه از قرآن کریم را به آتش بکشاند، اما موج اعتراضات موجب شد تا او از این اقدام خود دست بگشد. این کشیش آمریکایی در همان سال یک نسخه از قرآن کریم را در کلیسای فلوریدار آتش زد و موجب براینگخته شدن اعتراضات مسلمانان در آن سال‌ها شد.

در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ نیز گروهی افراطی نسخه‌هایی از قرآن کریم را به میان زباله‌ها انداختند و در تظاهراتی تعدادی از صفحات قرآن کریم را پاره کردند.

درمردادماه سال جاری نیز برخی از اروپایی‌ها در مقابل مرکز اسلامی در هامبورگ آلمان اقدام به هتک حرمت به قرآن کریم در روز تاسوعای حسینی کردند.

چرا اروپایی‌ها به مسلمانان توهین می‌کنند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد به رغم فشار برخی گروه‌های افراطی بر مسلمانان و ایجاد موانع برای عدم گرایش مردم دنیا به اسلام، اما در دهه‌های اخیر شاهد رشد اسلامگرایی در غرب و اروپا بوده‌ایم.

گزارش‌های مرکز تحقیقات پیو در آمریکا بیانگر آن است که نگرش مردم اروپا به رغم فشار و تهدیدات و توهین‌ها، اما به سمت دین مبین اسلام تغییر کرده است و روزانه شاهد گرایش این مردم به سوی اسلام هستند.

گزارش این مرکز نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان اروپا از ۲۹ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به بیش از ۴۴ میلیون مسلمان در ۲۰۱۰ رسیده است، این مرکز تأکید کرده است که جمعیت مسلمانان در سال آینده یعنی ۲۰۲۳ به بیش از ۵۸ میلیون نفر خواهد رسید و این یعنی همان ترس اروپا از اسلام.

گزارش‌های این مرکز تحقیقات در واشنگتن به چرایی اهانت‌ها در سوئد نیز پاسخ می‌دهد؛ نمودار‌های آن‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ حدود ۸درصد از جمعیت ۱۰ میلیونی سوئد مسلمان است و پیش‌بینی کرده است که جمعیت مسلمانان در سوئد تا سال ۲۰۵۰ با در نظر گرفتن مهاجرت مسلمان به بیش از ۳۰ درصد جمعیت سوئد برسد که در آن سال‌ها جمعیت قابل توجهی خواهد بود.

فرانسه و آلمان بیشترین گروه از مسلمانان را در کشور‌های خود دارند، آمار‌های غیر رسمی می‌گوید تا سال ۲۰۱۶، حدود ۸. ۸ درصد از جمعیت ۵. ۷ میلیونی فرانسوی‌ها را مسلمانات تشکیل می‌دادند و در آلمان نیز ۶. ۱ درصد از جمعیت پنج میلیونی آلمانی‌ها مسلمان هستند. از طرفی دیگر هم مسلمانان جوان‌ترین جمعیت کشور‌های اروپایی به شمار می‌روند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت کنونی مسلمانات در اروپا به دوبرابر خواهد رسید و ۱۱. ۲ درصد از جمعیت اروپا را تشکیل خواهد داد.

در سال ۲۰۱۶ سهم مسلمانان از کل جمعیت اروپا معادل ۴. ۹ درصد بوده که به طور تخمینی می‌گویند در آن سال‌ها حدود ۲۶ میلیون مسلمان در اروپا زندگی کرده است که از آن سال تاکنن نیز این میزان با توجه به جوان بودن سن مسلمانان در اروپا رشد چشمگیری را شاهد بوده است.

مؤلفه‌های جوانی جمعیت مسلمانان نسبت به اروپا و مهاجرت نیز از برخی موضوعاتی هستند که توانسته‌اند در این سال‌ها به رشد جمعیت مسلمانان در اروپا کمک کنند، البته اروپا اگر هم بخواهد مخالفتی با ورود مسلمانات داشته باشد نمی‌تواند چنین دستورالعملی را اجرایی کند چرا که نیروی کار جوان پاشنه آشیل اروپا به شمار می‌آید.

واکنش‌ها به توهین اروپایی به قرآن کریم

پس از آن که سلوان مومیکا مهاجر عراقی روز هشتم تیرماه سال جاری مقابل مسجد اصلی پایتخت سوئد اقدام به سوزندان یک جلد از قرآن کریم کرد وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای نوشت: «ایران و همه‌ی ملّت‌های موحد و آزادی‌خواه جهان می‌رساند؛ اگرچه هتک حُرمت ادیان الهی در هر شرایطی و توسط هر عاملی، اقدامی کفرآمیز و مذموم است، اما برخی از هتاکی‌ها به لحاظ در برداشتن اهداف خاص، زمان انجام و هویت عوامل پشت صحنه، ویژگی کاملاً متمایزی دارند. در چنین مواردی آشکارسازی پشت پرده‌ها به درک چرایی یک عمل شوم و خنثی‌سازی مقاصد ضدانسانی مُستتر در آن کمک می‌کند».

وزارت اطلاعات در ادامه این اطلاعیه آورد: «بر مبنای اطلاعات موثق به دست آمده، «سلوان مومیکا» فرد هتاک به ساحت قرآن کریم، متولد سال ۱۹۸۶ در عراق بوده و در سال ۲۰۱۹ به استخدام سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی درآمده است. او که در منطقه‌ی محل اقامت پیشین خود در عراق به بدنامی اشتهار داشت، همان بدنامی و سوابق سوء خود را به‌عنوان کارنامه‌ی مطلوب صهیونیست‌ها ارائه می‌کند و مورد قبول و استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد.»

پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطر آفرین خواندند و تأکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشور‌های اسلامی تحویل دهد.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است..

وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشور‌های اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه.

واکنش‌های جهانی به سوزاندن قرآن کریم

رئیس‌جمهور تصریح کرد: توهین به قرآن، توهین به همه ادیان الهی ا‌ست؛ توهین به بشریت است، قطعاً جامعه ا‌سلامی از این توهین و اهانت نخواهند گذشت..

ابراهیم رئیسی در سفر خود به رفنسجان در واکنش به توهین به قرآن کریم، گفت: توهین به قرآن، توهین به همه ادیان الهی ا‌ست؛ توهین به بشریت است، قطعاً جامعه ا‌سلامی از این توهین و اهانت نخواهند گذشت. در کشور‌های اروپایی که مدعی آزادی بیان و احترام به همه عقاید هستند، به راحتی به ارزشمندترین کتاب الهی که برای هدایت بشر نازل شده توهین می‌کنند..

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، مجوز پلیس سوئد به دلیل «آزادی بیان» برای قرآن‌سوزی را شرم‌آور دانست و تأکید کرد: این اقدام تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضای مناسب برای اشاعه افکار افراطی و رفتار‌های غلط منجر می‌شود..

وزارت خارجه عراق، سفیر سوئد را فراخواند و این اقدام را نشان دهنده یک تحریک خطرناک عنوان کرد. همچنین کشور‌های اردن و امارات متحده عربی سفرای سوئد در ابوظبی و‌امان را احضار کردند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز کاردار سوئد را در غیاب سفیر این کشور احضار کرد.

رئیس جمهور ترکیه نیز گفت: ترکیه از درخواست سوئد برای حضور در ناتو حمایت نخواهد کرد و به مستکبرات غربی یاد خواهد داد که توهین به مسلمانان آزادی‌اندیشه نیست. پاکستان و غربستان و افغانستان نیز دیگر کشور‌هایی بودند که در اعتراض به قرآن سوزی در سوئد واکنش نشان دادند.

پایان پیام/

نظر شما
پربیننده ها