در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر امور خارجه مالزی:

امیرعبداللهیان: دیدگاه مشترک تهران و کوالالامپور در مبارزه با تروریسم/ سوئد و دانمارک نسبت به رویه غلط خود تجدید نظر کنند

وزیر امور خارجه به سوئد و دانمارک به خاطر تکرار هتک حرمت قرآن کریم هشدار داد و خطاب به آنها گفت: تا دیر نشده در این رویه غلط خود تجدیدنظر کنید.
کد خبر: ۶۱۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱ - 21August 2023

امیر عبداللهیان: سوئد و دانمارک نسبت به رویه غلط و نادرست خود تجدید نظر کنند/ دیدگاه مشترک تهران و کوالالامپور در مبارزه با تروریسمبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زامبری عبدالقدیر وزیر امور خارجه مالزی که امروز (دوشنبه) در محل ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: امروز گفتگو‌های مهم و سودمندی را در جهت افزایش همکاری‌های بین تهران و کوالالامپور و همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین المللی داشتیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: تهران و کوالالامپور در مبارزه با تروریسم و همکاری‌های کشور‌های جهان اسلام دیدگاه‌های مشترکی دارند.

وزیر امور خارجه با هشدار به دولت‌های سوئد و دانمارک گفت: سوئد و دانمارک نسبت به رویه غلط و نادرست خود تجدید نظر کنند.

وی با بیان اینکه در گفتگوهای امروز دو طرف بر نقش مهم دیپلماسی سران تاکید کردیم، افزود: آقای رئیسی از نخست وزیر مالزی برای سفر به تهران دعوت کردند؛ همچنین از آقای رئیسی برای سفر به کوالالامپور نیز دعوت شد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در این دیدار در خصوص تحولات جهان اسلام و با توجه به جایگاه بالای مالزی در میان کشورهای اسلامی گفتگوهای مهم و ارزشمندی انجام شد و اتفاق نظر داریم که کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف در تهران‌ به زوی برگزار شود و از سوی ایران وزیر ارتباطات ریاست این کمیسیون را عهده دار خواهد بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: از سال ۲۰۱۷ تاکنون کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور برگزار نشده و این یکی از دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه مالزی به ایران است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در دیدار امروز در موضوعات دو جانبه برای آماده سازی اسناد قابل امضا در جریان دیدار سران دو کشور اتفاق نظر داشتیم و تیم‌های دو طرف تلاش خود را در پایتخت‌های خود انجام خواهند داد؛ همچنین اتفاق نظر داریم که مسابقات ورزشی دوستانه‌ ای میان دو طرف داشته باشیم.

وی همچنین به ظرفیت بالای مالزی در بازار حلال اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای مالزی در بازار حلال و کیفیت خوب تولیدات حلال ایران موافقت شد که در این زمینه با یکدیگر در سطح جهانی همکاری‌ های بیشتری داشته باشیم و سندی نیز میان سازمان استاندارد دو طرف در حال آماده شدن است.

امیر عبداللهیان افزود: در بخش‌های کنسولی نیز نسبت به استرداد مجرمین توافق کردیم تا با همکاری دستگاه قضایی دو طرف در تبادل‌های خود تسریع ببخشیم و در گام اول موافقت شد که زندانیان زن در آینده‌ نزدیکی تبادل شوند.

وی با بیان اينکه در این دیدار در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای همچون جنگ اوکراین، تحولات افغانستان، سوریه و فلسطین نیز تبادل نظر داشتیم، یادآور شد: معتقدیم منطقه صحنه جدیدی از روابط را تجربه می‌کند و رهبران منطقه بر تامین امنیت درون زا تاکید بیشتری دارند.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اينکه رژیم صهیونیستی تنها رژیم تجاوزگر و اشغالگر منطقه است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری کشورهای منطقه و جهان اسلام حمایت قوی‌ تری از مردم مظلوم فلسطین داشته باشیم.

وی در ادامه درباره هتک حرمت به قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک گفت: هتک حرمت به کتب آسمانی و قرآن کریم را در این دیدار قویا محکوم کردیم و جهان اسلام تداوم هتک حرمت به قرآن کریم را تحمل نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان افزود: این دو کشور با این روشی که در پیش گرفتند نگران جدی رشد و توسعه افراط‌گرایی، خشونت و ترویسم در اروپا باشند و بدانند که بر اساس نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای اسلامی ایده تحریم کالاهای این دو کشور مطرح و توسط افراد حاضر هم پیگیری می‌شود.

در ادامه این نشست زامبری عبدالقدیر وزیر امورخارجه مالزی اظهار داشت: از آقای امیرعبداللهیان برای دعوت از اینجانب و همچنین از مهمان نوازی گرم ایران تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: سفر اول من به تهران گام مثبتی از سوی مالزی در جهت تقویت روابط با ایران است و این سفر نشان دهنده تعهد دولت اتحاد مالزی تحت رهبری نخست وزیر مالزی در جهت تقویت روابط با تمامی کشورهای مسملمان است.

وزیر امورخارجه مالزی افزود: ما از طریق تعاملات با این منطقه دارای پویایی هستیم و در طول نشست امروز در خصوص پیشرفت روابط دو جانبه موجود و پتانسیل همکاری در حوزه‌های مختلف نیز گفتگو داشتیم.

وی افزود: در این نشست درباره همکاری در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و آموزش و همچنین در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله فلسطین و اسلام هراسی نیز صحبت کردیم.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار