دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

قطع امید آمریکا از توافق عربستان و رژیم صهیونیستی

بعد از مدت‌ها تلاش پیدا و پنهان واشنگتن امروز شاهد بودیم که مشاور امنیت ملی آمریکا با بعید دانستن توافق عربستان و رژیم صهیونیستی، ناامیدی سران و مقامات کاخ سفید را از عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو به صورت کاملا روشن و واضح بیان کرد.
کد خبر: ۶۱۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 24August 2023

قطع امید آمریکا از توافق عربستان و رژیم صهیونیستیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بعد از موفقیت نسبی و البته نه چندان چشمگیر آمریکا در عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و تعداد محدودی از کشور‌های عربی آن هم در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سران و مقامات کاخ سفید امید فراوانی داشتند تا با رایزنی‌های پیدا و پنهان فراوان سرانجام روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کنند.

اما روند تحولات سرزمین‌های اشغالی با روی کار آمدن کابینه افراطی و تندرو نتانیاهو از حالت نرمال و عادی خودش خارج شد و با اقدامات و فعالیت‌های افراطی اعضای تندرو این کابینه نه تنها ثبات و آرامش نسبی که بر سرزمین‌های اشغالی حاکم بود از بین رفت که روند نصفه و نیمه عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی نیز متوقف شد. ضمن اینکه درگیر شدن رژیم صهیونیستی در جنگ کوتاه با جنبش جهاد اسلامی و حمله نظامی به شهر و اردوگاه جنین کار را بر این رژیم اشغالگر و نامشروع بیش از پیش سخت و دشوار کرد.

البته در این بین آمریکا و لابی‌های صهیونیست فعال در این داخل این کشور بیکار نماندند و تلاش‌های فراوانی کردند تا درابتدا با تحت فشار گذاشتن مقامات کاخ سفید آن‌ها را مجبور کنند تا حکام دیگر کشور‌های عربی که تا امروز روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی نکرده بودند را تحت فشار قرار داده تا به این جریان بپیوندند، ولی در نهایت نتیجه‌ای حاصل نشد.

حال موضوع مهم در این بین عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی بود. سران و مقامات تل‌آویو که روند عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی را شکست خورده و ناکام می‌دیدند تمام امید خود را بر روی این موضوع متمرکز کردند که با ریاض به عادی‌سازی روابط برسند. زیرا به زعم آن‌ها کلید برقراری روابط نرمال با سایر کشور‌های عربی در ریاض است و اگر بتوانند با این کشور تفاهم کنند، می‌توانند با سایر کشور‌های عربی نیز به عادی‌سازی روابط بپردازند.

این در حالی بود که حاکمان عربستان دو پیش شرط مهم را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح کرده بودند. البته این دو شرط آنقدر برای ریاض مهم و برای تل‌آویو سخت و دشوار بود که از همان ابتدای کار همه اعتقاد داشتند این دو شرط عملی نخواهد شد و رژیم صهیونیستی زیر بار تحقق آن‌ها نخواهد رفت. نخستین شرط به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی و شرط دوم برخودار شدن ریاض از دانش و انرژی صلح امیز هسته‌ای بود.

در حقیقت مجموعه عوامل و شراط موجود بین عربستان و سعودی و رژیم صهیونیستی در کنار اوضاع بسیار متشنج و نابسامان سرزمین‌های اشغالی شرایطی را فراهم آورده بود دیگر کسی هیچ امیدی به برطرف شدن مشکلات و موانع موجود بین ریاض و تل‌آویو نداشت و روز گذشته هم «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به اظهارات خود مبنی بر اینکه فکر نمی‌کند به زودی توافقی میان عربستان سعودی و رژیم اشغالگر با مشارکت آمریکا حاصل شود، مهر تائیدی بر این مهم زد که دست کم در آینده‌ای نزدیک شاهد عادی‌سازی روایط بین تل‌آویو ریاض نخواهیم بود.

البته آمریکا هم در این میان بیکار نمانده و آنطور که «جیک سالیوان» اعلام کرده است دولت بایدن در نظر دارد نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درباره برنامه هسته‌ای غیرنظامی احتمالی در عربستان سعودی که شامل غنی‌سازی اورانیوم می‌شود، جویا شود. زیرا به باور مشاور امنیت ملی آمریکا صلح بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی یک معامله بزرگ خواهد بود و از همین روی نیز آمریکا نهایت تلاش خود را می‌کند تا این مهم را به سرانجام برساند.

اما نکته مهمی که مقامات کاخ سفید و آمریکا از آن غافل هستند این است که شرایط این روز‌های رژیم صهیونیستی آنقدر بحرانی و بهم ریخته است که ایالات متحده آمریکا درچه قدر هم که سعی و تلاش کند بازهم بعید است که بتواند در آینده‌ای نزدیک تغییری در روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که آنقدر مبارزان فلسطینی و گروه‌های مقاومت در کریانه باختری به انواع و اقسام سلاح‌های سبک و نیمه سنگین مجهز شدند که وب‌سایت عبری «والا» در خبری فوری که روز گذشته منتشر کرد، اعلام کرده که ارتش «اسرائیل» ممکن است مجبور شود برای جمع آوری سلاح‌ها و دستگیری شبه نظامیان فلسطینی، عملیات نظامی گسترده‌ای را در سراسر «کرانه باختری» آغاز کند. موضوعی که بحران دیگری را در بحران‌هایی که رژیم صهیونیستی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با آن‌ها دست به گریبان است اضافه می‌کند و بر همین اساس هم احتمال عادی‌سازی روابط آن با عربستان سعودی بسیار ضعیف‌تر و بعیدتر خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار