دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

غرب مانع اصلی بازگشت آوارگان سوری از لبنان

مقامات سوریه در اظهارنظر‌هایی اشغالگران غربی به خصوص نیرو‌های آمریکا و ترکیه را اصلی‌ترین مانع بازگشت آوارگان سوری از لبنان و سایر نقاط جهان به سوریه می‌دانند.
کد خبر: ۶۱۶۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 16September 2023

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: مقامات سوریه بر چندمین بار در ماه‌های اخیر در سخنان و اظهارنظر‌های متعدد خود یکی از موانع و مشکلات اصلی در مسیر بازگشت آوارگان سوری ار لبنان و سایر کشور‌های جهان را اشغالگران غربی به خصوص آمریکا و ترکیه می‌دانند و بر ضرورت و لزوم پایان دخالت‌ها و سنگ‌اندازی‌های آن‌ها در مسیر و روند طبیعی بازگشت این آوارگان تاکید کردند.

غرب مانع اصلی بازگشت آوارگان سوری از لبنان

مقامات سوریه بار‌ها و بار‌ها در مقاطع زمانی مختلف و در اظهارات گوناگون خود ضمن اینکه از بازگشت آوارگان سوری به کشور خودشان استقبال کردند این قول را به آن‌ها دادند که در صورت تمایل برای بازگشت به سوریه شرایط و تسهیلات لازم را برای این بازگشت در اختیار داوطلبان قرار خواهد داد و هر همکاری و کمکی که نیاز داشته باشند را به آن‌ها خواهد کرد.

از طرف دیگر مقامات سوریه در جریان سفر‌ها و دیدار‌هایی که از کشور لبنان به عنوان یکی از کشور‌های اصلی که میزبان صد‌ها هزار پناهنده سوریه‌ای است این پیام و قول مهم را به طرف لبنانی داده‌اند که با فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌های لازم، آمادگی پذیرایی و روبرو شدن با هزاران آواره سوری در ماه از کشور لبنان هستند. اما مشخصا در این مسیر شاهد کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های اشغالگران آمریکا و ترکیه در مسیر بازگشت آوارگان سوری به کشور خودشان هستند.

غرب مانع اصلی بازگشت آوارگان سوری از لبنان

در حقیقت بر اساس اسناد مدارک موجود اینگونه می‌توان برداشت کرد که اقدامات و کارشکنی‌های نیرو‌های آمریکایی و ترکیه‌ای در پروژه بازگشت آورگان سوری به کشورشان بیشتر با اهداف سیاسی صورت می‌گیرد. این وضعیت به صورتی واضح و آشکار است که گویی دشمنان سوریه با هدف گرفتن امتیازات سیاسی در میز‌های مذاکره عمدا در مسیر بازگشت آوارگان سوری اختلال ایجاد می‌کنند.

این در حالی است که مقامات سوریه بار‌ها با سفر به لبنان و برگزاری دیدار‌ها و جلسات مختلف با مقامات این کشور ضمن تشکر و قدردانی از محبت و همکاری لبنان در پذیرفتن و پذیرایی از آوارگان سوری به این مهم اشاره کردند که به خوبی از بار سنگینی که آوارگان بر دوش دولت و جامعه لبنان دارند آگاه بوده و به صورت بسیار جدی به دنبال پیدا کردن راه‌های مناسب و هموار کردن شرایط موجود در جهت بازگشت این آوارگان به سوریه هستند.

غرب مانع اصلی بازگشت آوارگان سوری از لبنان

البته با توجه به پیوند دیرینه موجود بین دو کشور و ملت لبنان و سوریه، می‌توان یکی از اقدامات منفی کشور‌های اشغالگر غربی در مسیر بازگشت آوارگان سوریه از لبنان به سوریه را آسیب رساندن به روابط بسیار خوب میان دو کشور دانست. اما این در حالی است که دشمنان این دو کشور از این موضوع بسیار مهم و اساسی غافل هستند که سوریه و لبنان به خوبی از این امر آگاه هستند که وجود ارتباط نزدیک و دوستانه باهم برای یکدیگر منافع فراوانی به همراه دارد و آسیب رسیدن به یک کشور برای کشور دیگر خسارات ریادی به همراه خود دارد.

اما با درنظر گرفتن تمامی این موارد یکی از مهمترین و اصلی‌ترین علل و عواملی که مانع از بازگشت کامل آوارگان سوریه از لبنان به کشوران شده را می‌توان ادامه اشغالگری آمریکا و ترکیه دانست. زیرا با ادامه یافتن حضور نظامی ارتش آمریکا و ترکیه در خاک سوریه ضمن اینکه همه روزه شاهد ناامنی‌های موجود به دلیل وقوع درگیری‌های خشونت بار در سوریه هستیم با پدیده غارت ثروت‌های این کشور نیز روبرو هستیم. مجموع عواملی که موجب می‌شوند تا آورگان سوریه رغبتی برای بازگشت به وطن خود نداشته باشند.

غرب مانع اصلی بازگشت آوارگان سوری از لبنان

حال برای اینکه تصویر دقیق‌تری از میزان و تعداد آوارگان سوری که در خارج از کشور خود زندگی می‌کنند بهتر است که بدانیم بعد از سال ۲۰۱۱ که زمان آغاز درگیری‌ها و جنگ داخلی سوریه بود تا امروز چیزی در حدود ۱۳ میلیون نفر از شهروندان سوری از سوریه آواره شده و در خارج از کشور خود و در لبنان و سایر کشور‌ها پناهنده شده‌اند و زندگی می‌کنند.

غرب مانع اصلی بازگشت آوارگان سوری از لبنان

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که پناهجویان سوری در لبنان وضعیت اسفباری دارند و بنا بر نتیجه تحقیقات جدید «یونیسف» (صندوق کودکان سازمان ملل) که سال گذشته منتشر شده، در مجموع ۹۹ درصد پناهجویان سوری به دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب و اوضاع بد اقتصادی در لبنان، غذا و یا پول کافی برای خرید غذا را ندارند. این در حالی است که اگر به کشور خود بازگردند قطعا با شرایط رفاهی و اقتصادی بهتری زندگی خواهند کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار