یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

قدرت‌نمایی دیپلماسی ایران در سازمان ملل

تریبونی که در اختیار مسئول عالیرتبه جمهوری اسلامی قرار دارد در کنار اعلام مواضع کشور خود می‌تواند با گریزی بر دکترین مقاومت با یکجانبه‌گرایی برخی ابرقدرتها مقابله کرده و صدای مظلومان جهان باشد.
کد خبر: ۶۱۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۸ - 19September 2023

.............گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای روسای جمهور کشورهای مختلف جهان فرصت مغتنمی برای ارائه دیدگاه‌ها و نظراتشان برای افکار عمومی جهان است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر دولهای کشورهای مختلف جهان از طریق این تریبون جهانی توانسته در چندین دوره مجمع عمومی سازمان ملل بسیاری از مواضع و موضوعات روز و مهم را اعلام کند.

اما دوره هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ویژه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است. حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم در حالی در این دور از نشست سازمان ملل حاضر خواهد شد که پس از چندین دهه تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا دیپلماسی اقتصادی وارد ادبیات سیاست خارجی شد تا دورنمایی برای رشد اقتصادی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا شود.

تقویت و توسعه پیوند‌های اقتصادی با کشور‌های منطقه خاورمیانه و آسیا به اولویت مهم کشور تبدیل شد و دولت سیزدهم با شناسایی بازار‌های جدید و حضور تأثیر‌گذار در نواحی مختلف منطقه و جهان گامی جدی برای تحقق گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برداشت.

این گام مهم برای افزایش رشد اقتصادی کشور در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی آمریکا بود و با رویکرد متعادل و متوازن در دیپلماسی توانست گشایش‌های زیادی را در عرصه سیاست خارجی به روی ایران باز کند و با دیپلماسی عزتمندانه ایران را عضو دو نهاد بین‌المللی مهم شانگهای و بریکس کرد و روابط با کشورهای شرق، روسیه، چین، هند و آسیای میانه را به یک ثبات در روابط استراتژیک رساند.

در کنار این موارد رئیس دولت سیزدهم در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل با سرلوحه قرار دادن سه مولفه اساسی عزت، حکمت و مصلحت با معرفی چهره زشت جنایات ضد حقوق بشری آمریکا، جنایت ترامپ و همدستانش را در به شهادت رساندن سردار سلیمانی فریاد زد.

رئیس جمهور در این مجمع تاکید کرد: رسیدگی عادلانه به جنایتی که رئیس جمهور سابق آمریکا به آن اعتراف کرده خدمت به انسانیت است تا از این پس ظلم زبون گردد و عدالت، سربلند باشد. ما اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه تا حصول نتیجه قطعی دنبال خواهیم کرد.

امروز که هژمونی‌طلبی، بی‌عدالتی و ناآرامی تهدیدی برای جهان شده است خواستِ ملت‌های جهان علی‌الخصوص ملتهای ستم دیده تحقق عدالت، پیشرفت، استقلال و برخورداری از امنیت است؛ بنابراین تریبونی که در اختیار مسئول عالیرتبه جمهوری اسلامی قرار دارد در کنار اعلام مواضع کشور خود می‌تواند با گریزی بر دکترین مقاومت با یکجانبه‌گرایی برخی ابرقدرتها مقابله کرده و صدای مظلومان جهان باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار