در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

مهر سینما، عاملی برای شناسایی استعدادها و مخاطب‌شناسی در استان‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی برگزاری جشن مهر سینما را عاملی برای شناخت مخاطبان، آگاهی از سلایق و خواسته‌های آنان برای سینماگران، تولید‌کنندگان و سازندگان معرفی کرد و گفت: تعداد قریب به ۲۰ نفر از فعالان عرصه سینما در ایام دفاع مقدس بر طبق شیوه نامه تجلیل می‎شوند.
کد خبر: ۶۱۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰ - 23September 2023

«علیرضا نوروزی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به اینکه مسئولان ارشاد این استان تلاش کرده‌اند با اجرای مراسم تجلیل با دعوت از مدیران، مسئولان و جامعه سینماگران و هنرمندان استان در پنجم مهرماه مصادف با ایام دفاع مقدس، از تعداد قریب به ۲۰ نفر از فعالان عرصه سینما بر طبق شیوه نامه تجلیل شود، اظهار داشت: البته در طول این ایام سعی کرده‌ایم با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های قبلی ویژه برنامه‌هایی همچون اکران فیلم در مناطق محروم شهرستان های تابعه، دیدار و گفتگو با سینماگران پیشکسوت و همچنین با جوانان برای ایجاد انگیزه و تشویق را تدارک و اجرا کنیم. همچنین کارگاه‌های فیلم‌سازی در شهرستان‌های تابعه و مناطق محروم نیز برگزار خواهد شد.

وی برگزاری جشن مهر سینما را عاملی برای شناخت مخاطبان و آگاهی از سلایق و خواسته‌های آنان برای سینماگران، تولیدکنندگان و سازندگان دانست و ابراز کرد: این موضوع برای دست اندرکاران آثار سینمایی اهمیت بسیاری دارد.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی شناخت و آگاهی از علایق مخاطبان را امری ضروری برای خلق آثار بهتر و پر بیننده دانست و عنوان کرد: رسانه‌ها نیز در جذب مخاطب بی‌تاثیر نیستند و می‌توانند خدمات خود را به صورت کارآمد­تری به مخاطبان ارائه کنند.

به گفته وی، با ایجاد تعاملات سازنده در این برنامه‌ها می‌توان به بحث مخاطب شناسی توجه ویژه‌ای کرد چرا که جذب مخاطب صرفاً به این معنا نیست­ که کدام فیلم چقدر بیننده دارد و یا طیف مخاطبان کدام فیلم بیشتر است. البته این مسئله، عنصر مهمی در مخاطب­ شناسی است و باید وضعیت آماری مخاطبان مشخص باشد اما کافی نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: در شرایط ناشی از رقابت شدید بین رسانه‌ها و تغییرات مداوم، داشتن آگاهی "تاریخی" در مورد میزان و ترکیب مخاطبان به هیچ وجه کافی نخواهد بود. بنابراین در چنین شرایطی، لازم است که سلایق و علایق مخاطبان نیز پیش‌بینی و هدایت شود که اساساً به مهارت تخصصی، الهام و اقبال بستگی دارد، هر چند داشتن شناختی عمیق از عواملی که مخاطبان را به جنب و جوش می‌اندازد، نیز می‌تواند مفید باشد.

وی افزود: موضوع جذب مخاطب بسیار اهمیت دارد و تحقق آن به عواملی که افراد را بر می­‌انگیزند تا به مخاطبان بپیوندند و دلایلی که مخاطبان را حفظ می‌کنند نیز بستگی دارد.

نوروزی اظهار داشت: در تنظیم شیوه‌نامه اجرایی سعی شده تا به فعالیت‌های اثر بخش هنری و سینمایی در سطح استان‌ها توجه شود چرا که این موضوع منجر به رضایت‌مندی آنها می‌شود.

وی گفت: سینماگران استان‌ها و علاقه‌مند به زمینه‌های هنری به راحتی می‌توانند از طریق اعلام سابقه تولید و در رشته‌های زیرشاخه، آثار خود را ارائه دهند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی یادآور شد: توجه به حوزه‌های مختلف سینمایی در شیوه‌نامه، از جمله نوآوری‌های این دوره از جشن مهر سینمای ایران نسبت به سال گذشته است که عموم افراد دخیل در تولید فیلم را شامل می‌شود که این امر منجر به ایجاد همراهی، همدلی، قرابت بیش از پیش و شناسایی استعدادها خواهد شد.

به گفته وی این همراهی‌ها زمینه را برای برگزاری رویدادهای فاخر، باشکوه و توسعه عدالت فرهنگی را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها