نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

هم‌محله‌ای امام رضا علیه‌السلام دغدغه اسکان زائر را رفع کرد/ برای جذب مردم به مسجد برنامه داشته باشید

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: در دهه پایانی صفر، خیل عظیم زائر باید در یک بازه زمانی کوتاه اسکان داده شود که کار سختی است، اقدامی که به وسیله شما در برنامه «هم محله‌ای امام رضا (ع)» انجام شد، دغدغه اسکان زائر را رفع کرد.
کد خبر: ۶۱۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ - 23September 2023

هم محله‌ای امام رضا دغدغه اسکان زائر را رفع کرد/ برای جذب مردم به مسجد برنامه داشته باشیدبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» در مراسم تجلیل از فعالان طرح «هم محله‌ای امام رضا (ع)»، ضمن تمجید از خدمت‌گزاران به زائران علی بن موسی‌الرضا (ع)، اظهار داشت: از تلاش‌ها و مجاهدت‌های ذی‌قیمت شما در اجرای این برنامه مؤثر تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: شما با این عملی که انجام دادید همکار خود حضرت شدید زیرا حضرت در مسئله پذیرایی مهمانانشان از لحظه‌ای که وارد مرو شدند، حساسیت فوق‌العاده‌ای نشان می‌دادند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: حالتی که در این چند شب در بعضی از زوار دیده می‌شد، هیجانی که در زیارت داشتند و ارتباط قلبی که بین آنان و حضرت پیش آمده بود، لمس می‌شد که این‌ها از مهمانانی بودند که خود حضرت می‌خواستند در پذیرایی از آنان مباشرت داشته باشند.

هم‌محله‌ای امام رضا علیه‌السلام دغدغه اسکان زائر را رفع کرد

علم‌الهدی به دغدغه میزبانی از زائران امام هشتم (ع) در دهه پایانی صفر اشاره کرد و گفت: هر ساله در دهه آخر صفر مسئله اسکان برای ما دغدغه بزرگی است زیرا وقتی تعداد زائر را پیش‌بینی می‌کنیم و با تعداد اسکانی که در این شهر داریم، مقایسه می‌کنیم، دغدغه زیادی ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که دو سال است سعی کردیم این دغدغه را ملی کنیم و با خود دولت درمیان ب‌گذاریم تا وارد این دغدغه شوند و در حل این مشکل کمک کنند، خاطرنشان کرد: هر سال پیش‌بینی حضور زائر را انجام می‌دهیم اما تمام امکانات اسکان مشهد چه هتل‌ها و مهمان‌پذیرها و چه سالن‌های ورزشی و مدارس، امکان اسکان بیش از 600 هزار نفر را فراهم نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به ویژگی ماه صفر در فشردگی حضور زائران در مشهد به نسبت سایر پیک‌های زیارتی، ابراز داشت: در دهه پایانی صفر، خیل عظیم زائر باید در یک بازه زمانی کوتاه اسکان داده شوند که کار سختی است، اقدامی که به وسیله شما در برنامه «هم محله‌ای امام رضا (ع)» انجام شد، برکت و اهمیت ویژه‌ای دارد.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: شهرداری و دستگاه‌های دولتی کمک زیادی کردند اما ظرفیت آنان محدود است در حالی که هم محله‌ای امام رضا ظرفیتی نامحدود دارد؛ اگر امسال توانستند ۲۰۰ هزار نفر را سکونت بدهند، سال آینده ۴۰۰ هزار نفر را اسکان می‌دهند یعنی آن دغدغه ما را جبران می‌کند.

لزوم فرهنگسازی میزبانی از زائر

علم‌الهدی بر لزوم فرهنگ‌سازی میزبانی از زائران امام رضا (ع) تأکید و تصریح کرد: این مسئله باید نهادینه شود که مشهدی‌ها مهماندار امام رضا (ع) هستند، بسیاری از خانواده‌ها زائرپدیر شدند و از زوار میزبانی کردند که خیرات و برکات زیادی داشت؛ وقتی زائر در خانه وارد شد، به صاحب‌خانه این احساس دست می‌دهد که مهماندار امام رضا (ع) است و بهترین پذیرایی را از زائر به‌خصوص از زائرین پیاده انجام می‌دهد.

وی به نقش مساجد در ایجاد انسجام اجتماعی اشاره کرد و گفت: در دورانی مسجدداری کردم که فضای خفقان بود و مساجد نه تنها پایگاه فعالیت بلکه پایگاه مبارزه بود؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در خاطره از پیش نمازی خود در یک مسجد کوچک بیان کردند که در محله‌ای مسجد نبود، یک کاسب مصالح‌فروش که دو دربند مغازه داشت، یک دهنه مغازه را مسجد کرد و همانجا به پایگاه مبارزاتی تبدیل شد.

برای جذب مردم به مسجد برنامه داشته باشید

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کسی که به مسجد می‌آید از هر قشر و با هر تفکری، متدینین هستند و خدا را باور دارند پس باید برای آنان برنامه داشت؛ شما علما و فضلا که در مساجد فعالیت دارید، باید طرح و برنامه داشته باشید و به‌عنوان یک پایگاه به مسجد نگاه کنید، به هر اندازه که مسجد برنامه داشته باشد، جوانان نیز به مسجد گرایش پیدا می‌کنند.

وی با بیان این‌که اگر مسجد برنامه داشته باشد، مردم را جذب می‌کند و مرکزیت مسجد تقویت می‌شود، یادآور شد: همین برادر و خواهر مسجدی که برای نمازخواندن به مسجد می‌آید، اگر ببیند می‌‌تواند به نام دین فعالیت دیگری داشته باشد، بیشتر جذب می‌شود.

علم‌الهدی خطاب با طلاب و روحانیان حاضر، بیان داشت: آدم هر هنری در زندگی طلبگی داشته باشد، جز نوکری ارباب همه‌اش بیهوده است، وجود اقدس امام زمان نوکر را به‌روز می‌خواهند نه نوکر را برای آینده.

نوکری امام زمان (عج) هدف زندگی طلبه

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تشریح کرد: در دوران طلبگی‌ام تجربه دارم خیلی از علما و فضلا بودند و شدیدأ درس می‌خواندند، وقتی می‌گفتیم خدمتی بکنید، می‌گفتند می‌خواهیم درس بخوانیم که از نظر علمی رشد کنیم و بیشتر خدمت کنیم؛ بعضی از آن‌ها که از شاگردان خاص‌الخاص امام هم بودند، درس خواندند و مجتهد شدند ولی متأسفانه روی حساب این که تجربه فعالیت اجتماعی نداشتند، در چنگ ساواک افتادند و آخوند دولتی و درباری شدند و وقتی فهمیدند چه شده، دق کردند و مردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اگر یک طلبه مبتدی نوکر به‌روز امام زمان (ع) باشد، حضرت او را بر هر مجتهدی ترجیح می‌دهند، غیر از ارباب، با هر هدفی فعالیت کنیم، به هیچ‌جا نمی‌رسیم.

وی گفت: پایگاه‌های مسجد پر برکت است برای جلب مردم به دین و اهل‌بیت باید برنامه داشته باشد، موسی بن جعفر (ع) فرمودند «خدا رحمت کند کسی را که مردم را جلب ما کند»؛ ان‌شاءالله جریان هم محله‌ای امام رضا (ع)، محلی باشد برای افزایش فعالیت مساجد و جلب مردم به دین.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار