حجت‌الاسلام پناهیان:

ویژگی برتر شیعه در دوران غیبت، قدرت تشخیص است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ویژگی برتر شیعه در دوران غیبت، قدرت تشخیص است، فلسفه حوزه علمیه هم قدرت تشخیص دادن به افرادی است که بتوانند مردم را راهنمایی کنند و باز مردم باید با قدرت تشخیص، عالم اصلح را بشناسند.
کد خبر: ۶۱۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹ - 24September 2023

ویژگی برتر شیعه در دوران غیبت، قدرت تشخیص استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم عزاداری شب شهادت امام حسین عسکری (ع) که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه ایام شهادت امام حسن عسکری (ع) می‌تواند ایام بصیرت نامگذاری شود، اظهار داشت: با شهادت ایشان دیگر امام بالای سر امت نیست و شیعه بعد از ایشان به یک بلوغ در تشخیص رسید.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: مراجعه به علما به‌معنای عدم تشخیص شیعه نیست؛ بلکه همین که به کدام عالم مراجعه کنند، محل تشخیص است که اگر این تشخیص نبود، در حق مردم ظلم می‌شد؛ چراکه در غیبت امام مردم دچار گمراهی می‌شدند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دوران غیبت، زمانه آزمون‌های سخت و ریزش‌های فراوان است، ابزار داشت: ولی‌فقیه مأموریت دارد مانند رسولان الهی، مانند معلمان، قدرت تشخیص مردم را بالا ببرد.

حجت‌الاسلام پناهیان با تاکید بر اینکه گاهی اوقات برای بالا بردن قدرت تشخیص مردم باید جای اشتباه کردن گذاشت، گفت: رشد فهم انسان یکی از مأموریت‌های ولایت است. معلمی که تمام معلومات را به دانش‌آموزانش بدهد و آن‌ها فقط حفظ کنند، به معنای واقعی کلمه معلمی نکرده است.

وی افزود: به دلایل زیاد ما از غیبت ناراحت هستیم؛ ولی آغاز دوران غیبت، آغاز دوران واگذاری تشخیص به عهده امت اسلامی است. نمی‌شود ما منتظر ظهور باشیم؛ ولی قدرت تشخیص نداشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ویژگی برتر شیعه در دوران غیبت، قدرت تشخیص است، فلسفه حوزه علمیه هم قدرت تشخیص دادن به افرادی است که بتوانند مردم را راهنمایی کنند و باز مردم باید با قدرت تشخیص، عالم اصلح را بشناسند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار