کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ظرفیت تشکیل ایالات متحده اسلامی وجود دارد

کنعانی‌مقدم گفت: امروز ظرفیت تشکیل ایالات متحده اسلامی وجود دارد حتی بازار مشترک، پول مشترک، حقوق گمرکی مشترک، پارلمان مشترک و خیلی فراتر از چیزی که در اتحادیه اروپا وجود دارد را در جهان اسلام شکل دهیم تا به وعده الهی «یدالله مع الجماعه» دست پیدا کنیم.
کد خبر: ۶۲۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۹ - 01October 2023

ظرفیت تشکیل ایالات متحده اسلامی وجود دارد«حسین کنعانی‌مقدم» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با تأکید بر وحدت مسلمانان جهان به منظور مقابله با توطئه‌های استکبار و دشمنان اسلام اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در راستای وحدت جهان اسلام ایجاد همگرایی منطقه‌ای بوده و همگرایی منطقه‌ای هم از سه منظر قابل بررسی است؛ یکی بحث ایدئولوژیکی است که به هر حال وجوه مشترکی میان همه فِرَق و مذاهب مختلف اسلامی وجود دارند که باید این وجوه مشترک روز به روز افزایش یابند و از نقاط اختلافی فاصله بگیرند.

وی افزود: بحث بعدی حکومت‌ها هستند که به هر حال بعضی از حکومت‌ها برخلاف خواست ملت‌‎شان تلاش می‌کنند بر دامن اختلافات و یا جنگ‌های قومی و قبیله‌ای یا اقدامات خصمانه بیفزایند و قاعدتاً در هفته وحدت و به منظور کمک به تحقق وحدت اسلامی تا آنجایی که می‌شود باید روابط کشورهای اسلامی را به هم نزدیک کرد تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و اختلافات را کاهش دهیم.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: گروه بعدی؛ اندیشمندان، علما و متفکران و کسانی که مرجعیت مذهبی و سیاسی دارند هستند. به عبارت بهتر اگر اینها در خطابه‌ها و تریبون‌هایشان و در اقداماتشان و نوشته‌هایشان دقت کنند و بیشتر در زمینه وحدت جهان اسلام با یکدیگر همکاری کنند قاعدتاً مردم هم از آن‌ها پیروی می‌کنند و اختلافات را کاهش می‌دهند اما اگر اینها خودشان به اختلافات دامن بزنند می‌تواند باعث عمیق‌تر شدن اختلافات بین مسلمانان شود.

کنعانی‌مقدم با اشاره به نقش سازمان همکاری کشورهای اسلامی در تحقق وحدت جهان اسلام گفت: فلسفه تشکیل این سازمان حمایت از ملت مظلوم فلسطین و کاهش آلام و دردهای مردم این کشور بوده است و اینکه کشورهای اسلامی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی همسو کند اما متأسفانه به مرور زمان عملاً به دنبال توجیه اشغالگری رژیم صهیونیستی برآمد و کمتر توانست اقدام مؤثری در فشار برروی صهیونیست‌ها و استکبار جهانی داشته باشد.

وی بیان کرد: من اعتقاد دارم که امروز ظرفیت تشکیل ایالات متحده اسلامی وجود دارد حتی بازار مشترک، پول مشترک، حقوق گمرکی مشترک، پارلمان مشترک و خیلی فراتر از چیزی که در اتحادیه اروپا وجود دارد را در جهان اسلام شکل دهیم تا به وعده الهی «یدالله مع الجماعه» دست پیدا کنیم در غیر این صورت نقش این سازمان در حد نشست‌های تشریفاتی تنزل خواهد یافت همانطورکه تاکنون نتوانسته اثر چندانی در حل مشکلات جهان اسلام داشته باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار