به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاعپرس، «سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور یکصد و هشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در مدت اخیر بیش از ۳۰ پل در سطح شهر تهران جمع آوری شدهاند و محلهای امن شهروندان دیگر ایمنی لازم را برای عبور عرضی ندارند و مردم برای عبور و مرور باید از سطح خیابان، محلهای ناایمن و میان خودروها عبور کنند.
تشکری هاشمی با اشاره به دلیل مدیریت شهری برای جمع آوری پلهای عابر پیاده گفت: وقتی دلیل برچیده شدن پلهای عابر پیاده را جویا میشویم چندین دلیل آورده میشود وگفته میشود نگهداری پلها و پلههای برقی هزینه دارد و مقرون به صرفه نیست یا گاهی نیز گفته میشود مطابق با آیین نامه طراحی معابر شهری، اینکار انجام شده است، اما در این آیین نامه گفته شده در محلهایی که ایمنی برقرار است شهرداری تهران اجازه دارد به شرطی که خطوط عبوری کمتر از ۳ خط باشد با ایمن سازی و آرام سازی ترافیک امکان عبور را فراهم کرده و اقدام به جمع آوری پلها کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به انبوه خودرو و نبود ایمنی تردد کاری که در شهرداری تهران انجام میشود نوعی انتحار است.
وی با تأکید بر اینکه جمع آوری پلهای عابر پیاده ترویج بی نظمی و بی انضباطی در شهر و برای شهروندان است گفت: با انجام این کار به شهروندان یاد میدهیم که بی نظم باشند و قاعده پذیر نباشند.
تشکری هاشمی بیان کرد: مطمئناً جمع آوری پلهای عابر پیاده تصادفهای جرحی و فوتی عابران را به شدت افزایش میدهد؛ همچنین با جمع آوری پلهای عابر پیاده و تداخل عابر، خودرو و موتورسیکلت که چهره بسیار زشتی را برای شهر میسازد تأخیر در جریان ترافیک افزایش مییابد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دیگر معضل جمع آوری پلهای عابر پیاده گفت: از بین بردن صدها میلیارد تومان سرمایه شهری دیگر مشکل جمع آوری پلها است، زیرا این پلهای فلزی ساخته شدند و جمع آوری آنها دور ریختن سرمایههای ملی است و در بعضی از پروژههای دیگر نیز مشاهده کردهایم که جمع آوریها در جای دیگر مورد استفاده قرار نگرفتند و تبدیل به ضایعه و نخاله شدند.
وی با تأکید بر اینکه تنها مرجع صلاحیت دار شهری درباره احداث یا جمع آوری پلهای عابر پیاده نظر نداده است؛ گفت: سازمان ترافیک هیچ مداخله و مشارکتی در این موضوع ندارد و نتیجه این کار منجر به جمع آوری پلهایی شده که روزی در این شهر نمونه بودند.
تشکری هاشمی ادامه داد: پل عابر پیاده تقاطع بهجت آباد که در زمان شهرداری آقای احمدی نژاد ساخته شد و در اوایل دوره ما به بهره برداری رسید؛ به عنوان پل موزه شناخته شد و روزانه صدها نفر از این پل عبور میکردند و عبور عرضی نیز بصورت ایمن بود، اما متأسفانه امروز شاهد این هستیم که حتی پلهایی مانند بهجت آباد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و کار مردمی ساخته شده بودند نیز جمع آوری شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فرهنگ ترافیکی و رانندگی از طریق اقدامات این چنینی نادیده گرفته میشود؛ گفت: به نوعی به سمت فرهنگ بی مبالاتی و آشفتگی و بی نظمی رفته ایم تقاضای من این است این کار به فوریت متوقف شود و دستور العملها و آیین نامه مطالعه شوند و شرایط ایمنی شهر موردتوجه قرار گیرد.
وی گفت: در سالهایی که در تهران این ایمن سازیها انجام شد و پلهای مکانیزه نصب شدند و دوربینهای کنترل سرعت گذاشته شدند؛ تعداد تلفات تهران حدود ۶۰ درصد کاهش یافت و امروز با جمع آوری این پلها و خرابی تجهیزات ایمنی مانند دوربینها شاهد افزایش تلفات در شهر هستیم و این مسئولیت، مستقیماً متوجه مدیریت شهری است.
تشکری هاشمی گفت: همچنین اخیرا متوجه شدم تصمیم گرفته شده نردههای جداکننده خطوط بی آر تی که اتوبوسها در آنجا به سرعت درحال حرکت هستند جمع آوری شود با جمع آوری ابزارهای ایمنی و آنچه که به عنوان دستاوردهای تخصصی در تمام ایران و جهان پذیرفته شده اقدام نسنجیندهای درحال انجام است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در جلسات گذشته درباره گزارش حسابرسی مترو مواردی مطرح شد و مطالب غلطی منعکس شد که منجر به سوء تفاهم در برخی رسانهها شد که جلسه آینده در خصوص غلط بودن آنها صحبت خواهم کرد.
انتهای پیام/ 241