حجت‌الاسلام نصیرایی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مساجد نقش مهمی در تحول دارند/ از ظرفیت مسجد برای پیشرفت غافل شده‌ایم

نماینده استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با تاكيد بر اين كه نقش پر رنگ مساجد انکار ناشدنی است، گفت: امروز شاهد تحولاتی در عرصه‌های مختلف هستیم که منشا و محوریتش مساجد است.
کد خبر: ۶۲۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ - 28October 2023

مساجد نقش مهمی در تحول دارند/ از ظرفیت مسجد برای پیشرفت غافل شده‌ایمگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس؛ سازمان تبلیغات اسلامی چند وقتی است به‌دنبال طراحی سند ملی مسجد رفته است و برای مسجد از این جهت که می‌تواند محور تحول اجتماعی باشد و اثرگذاری زیادی داشته باشد نقش مهمی قائل است. در رابطه با این موضوع با حجت‌الاسلام «مجید نصیرایی» گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرويه و سرايان در مجلس یازدهم دررابطه با نقش مسجد در پیشرفت جامعه اظهار داشت: در روز‌های اول اسلام، حرکت پیامبر از مسجد النبی شروع شد و این موضوع به وجود آمد که مسجد می‌تواند مبدا و منشا همه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی نظامی باشد. ما این را در تاریخ انقلاب اسلامی هم می‌بینیم که شروع فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی علیه حکومت پهلوی با محوریت مساجد و ائمه جماعات، علما و روحانیون در عرصه‌های مختلف بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز شاهد تحولاتی در عرصه‌های مختلف هستیم که به نظر می‌رسد منشا و محوریتش مساجد است و بنابراین نقش پر رنگ مساجد انکار ناشدنی است. اگر به دنبال پیشرفت در حوزه‌های مختلف هستیم باید پایگاهش مسجد باشد. مسجد باید پایگاهی باشد برای بررسی مسائل مختلف مردم و باید ملجا و پناهگاه مردم باشد که با حضور امام جماعات و امام محله‌ها مسائلشان دنبال و بر طرف شود.

وي افزود: در سطح کشور خبر دارم که کار‌های خوبی در مساجد شروع شده، اما کافی نیست واگر بگوییم که از ظرفیت مسجد غفلت کرده‌ایم گزاف نیست. امروزه نياز داريم در حوزه‌های مختلف به مردم اتکا كنيم اما می‌بینیم آن طور که باید و شايد، اين مهم شکل نمی‌گیرد؛ شايد مهم‌ترين دلیلش این است که مساجد آن طور که باید کارکرد خود را ندارد.

نصیرایی همچنین درباره سپردن امور مساجد به یک متولی واحد توضیح داد: در ساحت اداره مساجد، نباید اقدامات، جزیره‌ای باشد که هر نهادی خودش حرکتی و اقدامی کند. این خیلی مهم است که یک متولی واحد در امر مسجد وجود داشته باشد که همه تحت امر او و با هدایت او این کار‌ها را پیش ببرند. قاعدتا آن متولی باید امام مسجد باشد و دیگر ارکان و اشخاص حقیقی و حقوقی که متولی امر مسجد هستند باید بپذیرند که آن‌ها بازوانی برای پیشبرد اهدافی هستند که امام محله می‌خواهد دنبال کند.

وی درباره ظرفیت مسجد در امر جهاد تبیین نيز بیان کرد: وقتی مسجد محور شد، محل مراجعه‌ آحاد مختلف مردم می‌شود. طبیعتا مرد و زن و پیر و جوان و گروه‌های مختلف وقتی مراجعه می‌کنند با موضوعات مختلف آشنا می‌شوند و یک فرصت خوبی فراهم مي‌شود تا موضوعات را خوب تبیین و مطرح کرد و در روش‌های مختلف وبا ابزار‌های مناسب این پیام را انتقال داد.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس افزود: وقتی جایی محل مراجعه مردم شد به طوری که مردم با میل خودشان بیایند و همه با هم کمک کنند تا مشکلشان را حل کنند، وقتی این فضا فراهم شد آمادگی برای پذیرش حرف حق راحت‌تر است.

این نماینده درباره جذب جوانان به مسجد هم اظهار کرد: موقعی که جوان احساس کند که درفضای مسجد به نیاز‌های معمول و طبیعی او از همه جهات پاسخ داده می‌شود و در فضای مسجد این فرصت برای او فراهم است؛ طبیعی است که جذب مسجد می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار