به گزارش خبرنگار دفاعپرس از رشت، «علی اکبر صفایی» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز (۱۷ آبان) در «همایش ملی فرصتها و تهدیدهای نوپدید دریایی» که در زیباکنار صداوسیما رشت برگزار شد، با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، اظهارداشت: در راستای تاکیدات رهبر انقلاب در حوزه دریا، سازمان بنادر و دریانوردی حسب دانش و توان داخلی اقدام به تعریف اقدامات اجرایی با محوریت حمل و نقل دریایی و بندری و مجموعه فعالیتهای اقتصاد دریا کرده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طی دو سال گذشته بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش اقتصاد دریا افتتاح شده است، افزود: در حال حاضر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجرا داریم.
وی با اشاره به فعال شدن بنادر کوچک و سواحل فاقد بندر با هدف ایجاد تحول در اشتغال و معیشت مردم، تصریح کرد: پروژههای زیربنایی بزرگ با محوریت حمل و نقل دریایی را در سواحل مکران آغاز کردیم.
صفایی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع توسعه دریا محور برای کل کشور از دو سال پیش آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر انقلاب یک سیاستگذاری یکپارچه در این بخش است.
وی با تاکید بر لزوم توجه به مباحث اقتصادی و اجتماعی در حوزه فعالیتهای دریایی، متذکر شد: مادامی که نتوانیم در سواحل اشتغال ایجاد کنیم، جمعیت پذیری و سکونت دائمی نیز ایجاد نمیشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تعریف مفاهیم توسعه دریامحور و محدوده اقتصاد دریا و اقتصاد ساحل و انجام مطالعات کارکردی و ساختاری و تطبیقی، تاکید کرد: به دنبال طرح جامع اقتصاد دریامحور و سند پیشرفت دریایی هستیم که در ادبیات حکمرانی سازمان بنادر، در بر گیرنده مباحث اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و محیط زیستی و علم و فناوری و امنیتی است.
وی از اجرای طرح ویژه راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه در جنوب کشور خبر داد و تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسایه است که شاهد تاثیر اقتصادی ارتباط با کشورهای همسایه منطقه شمال هستیم؛ در واقع رشد تجارت دریابرد بنادر شمالی ما که در سالهای گذشته منفی بوده، امروز روند خوبی دارد و در بندر انزلی رشد ۴۶ درصدی و در بندر امیر آباد و بندر نوشهر به ترتیب ۶۰ درصدی و ۱۲۰ درصدی داشتیم.
صفایی با تاکید بر لزوم فعال سازی کریدور شمال به جنوب، خاطرنشان کرد: مسیر سنتی بین هند و روسیه از طریق کانال سوئز ۲۲ تا ۳۰ روز طول میکشد و هر کشتی ۴۰ فوت کانتینر ۵۰۰۰ دلار هزینه دارد.
وی رویکرد کریدورهای عربی را بیشتر سیاسی دانست و بر کاهش هزینه و زمان در حمل و نقل کالا از هند تا روسیه و قزاقستان تاکید کرد و افزود: هند اقتصاد آینده است و با حضورش در بندر چابهار میتواند در اقتصاد ما نقش آفرین باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه با همکاری چین پروژه انتقال کالا از کشورهای آفریقای و حاشیه خلیج فارس با کشتیهای رورو از طریق بندر شهید رجایی تا قزاقستان را در دستور کار داریم، تاکید کرد: چهار فروند کشتی رورو در بندر شهید رجایی داریم و ترمینال رورو فعال شده و ۱۰۰۰ دستگاه کامیون نیز در دست اقدام است تا سرویس دریایی از کشورهای آفریقایی و عربی به بندر عباس و سپس ترکیه و شرق دریای خزر و روسیه و قزاقستان انجام شود.
وی با بیان اینکه به زودی راه آهن کاسپین متصل میشود و میتوانیم از ظرفیت حمل و نقل ریلی بنادر جنوب به بندر کاسپین استفاده کنیم، متذکر شد: با اتصال بندر انزلی هم ریل این ظرفیتها دوچندان خواهد شد.
انتهای پیام/