در آئین رونمایی از کتاب‌های «هنر و رسانه» و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» مطرح شد؛

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی: توسعه کتابخانه‌های عمومی در مدارس علمیه کاهش آسیب‌های اجتماعی را به‌همراه دارد/ توجه به کودکان در نسل جدید کتابخانه‌ها

حجت‌الاسلام سبزیان گفت: یکی از نکاتی که مجموعه حوزه علمیه خراسان باید به آن توجه داشته باشد، تبدیل کتابخانه‌های مدارس علمیه به محلی برای گفتگو با محوریت پژوهش و مشاوره بر مبنای کتاب است، نتیجه این مهم نیز قطعا کاهش آسیب‌های اجتماعی، نشاط‌آفرینی، امیدبخشی و افزایش دانایی و آگاهی است.
کد خبر: ۶۳۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹ - 14November 2023

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی: توسعه کتابخانه‌های عمومی در مدارس علمیه کاهش آسیب‌های اجتماعی را به‌همراه دارد/ توجه به کودکان در نسل جدید کتابخانه‌هابه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، همزمان با هفته آئین رونمایی از دو کتاب «هنر و رسانه در آیینه دیدگاه مقام معظم رهبری» که به همت گروه پژوهشی هنر و رسانه معاونت علمی حوزه علمیه خراسان و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» اثر «سید احمد عاملی» و «علی‌اکبر کریمی» به رشته تحریر در آمده با حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، «هادی حصاری» مدیر انتشارات حوزه علمیه خراسان، نویسندگان کتاب و جمعی از کتابداران مدارس علمیه حوزه علمیه خراسان بصورت حضوری و مجازی در مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سبزیان در این مراسم ضمن تبریک آغاز سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: امیدوارم این هفته برای تمامی اهالی کتاب و دانایی هفته‌ای مبارک و سرشار از دستاورد‌های خوب باشد.

وی با اشاره به نسل جدید کتابخانه‌ها، افزود: امروز در مجموعه کتابخانه‌های عمومی با نسل جدیدی از کتابخانه‌ها مواجه هستیم که از بخش سنتی سالن مطالعه و امانت کتاب عبور کرده و تبدیل به فرهنگسرا‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند. در این نسل کارکردی جدید برای کتابخانه تعریف شده و این به معنای حرکتی رو به جلو برای جامعه کتابداران است.

این مسئول یادآور شد: در جمهوری اسلامی ایران تقریبا ۴۰ بخش برای کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته شده که تعدادی بسیاری از آن خدمات هم اکنون در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد در حال ارائه هستند. البته این تغییر کارکرد منافاتی با فضای سنتی و ارائه خدمات در این مسیر ندارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: مبنای خدمت در کتابخانه‌ها، کتاب است؛ اما باید توجه داشت که هدف ما پاسخگویی به نیاز‌های دانشی همه اقشار جامعه در هر صنف و آئینی است.

سبزیان با تاکید بر اینکه کودکان وفادارترین اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند، خاطرنشان کرد: در نسل جدید کتابخانه‌ها توجه ویژه‌ای به گروه سنی کودک و نوجوان شده است و سند این ادعا احداث بخش کودک در تمامی کتابخانه‌های عمومی است.

وی یکی از اهداف کتابخانه‌ها را ارتقای دانش و رشد فرهنگ عمومی عنوان کرد و گفت: این مهم به واسطه برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع فرهنگی – آموزشی با محوریت کتاب تحقق پیدا کرده است. یکی از نکاتی که معتقد هستم باید به آن توجه شود این است که کتابخانه نباید به عنوان انبار کتاب معرفی شود و این جز با تعریف رویداد و تبدیل کتابخانه به مرکز گفتگو و تعاملات گرم اجتماعی تحقق پیدا نمی‌کند. در جامعه امروز بر خلاف تصور عموم مردم می‌بایست در فضای کتابخانه از آگاهی و کتاب با صدای بلند صحبت کرد.

این مسئول تصریح کرد: امروز تفاوت کتابخانه با دیگر مراکز فرهنگی بخش‌های جانبی و توجه به نیاز‌های دانشی و اجتماعی مردم است. تعبیری که اساتید علم کتابداری دارند بر این است که کتابخانه باید تبدیل به دانشگاه مردم شود و نیاز امروز نیز بر این است که در این مسیر حرکت کرده و به نیاز‌های دانشی مردم پاسخگو بود.

سبزیان یکی دیگر از اهداف را پرورش افرادی عنوان کرد که می‌بایست به نیاز‌های مردم پاسخ داده و به ارائه خدمات دانشی در جامعه و کتابخانه‌ها بپردازند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به ایجاد کتابخانه‌های سیار در سطح استان، بیان داشت: هدف از ایجاد این کتابخانه‌ها اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در راستای رشد فرهنگ عمومی و افزایش دانایی و آگاهی در مناطق کم‌برخوردار و دور افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: لقب مکان سوم پس از خانه و مدرسه یا محل کار به کتابخانه یکی از مناسب‌ترین و بهترین القاب بوده است؛ چراکه کتابخانه فضایی است که باعث نشاط روحی، امیدبخشی و افزایش دانایی می‌شود. فضایی که مردم با اختیار و بصورت داوطلبانه در آن حضور پیدا می‌کنند.

این مسئول با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های مشارکتی در مجموعه حوزه علمیه خراسان، گفت: یکی از نکاتی که مجموعه حوزه علمیه خراسان باید به آن توجه داشته باشد، تبدیل این کتابخانه‌ها به محلی برای گفتگو با محوریت پژوهش و مشاوره بر مبنای کتاب است. نتیجه این مهم نیز قطعا کاهش آسیب‌های اجتماعی، نشاط‌آفرینی، امیدبخشی و افزایش دانایی و آگاهی است.

سبزیان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ورود کتاب به زندگی مردم، خاطرنشان کرد: امروز نباید دچار خود تحقیری شویم و عنوان کنیم مردم کتاب نمی‌خوانند؛ چراکه با مراجعه به کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار متوجه خواهیم شد که حال کتابخوانی خوب است و مردم از برنامه‌های فرهنگی کتاب محور استقبال بی‌نظیری دارند.

وی تاکید کرد: بیش از آنکه به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی توجه داشته باشیم، باید دغدغه این مسئله را داشته باشیم که کتاب را وارد زندگی مردم کنیم. این بدین معناست که کتاب باید در زندگی مردم تاثیرگذار باشد. در تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز می‌توان میزان متن را بر بطن مشاهده کرد. در عصر حاضر اگر به دنبال پرچمداری و صدور انقلاب اسلامی ایران هستیم باید آثار شهید مطهری، سخنرانی شهید بهشتی و بسیاری از آثار مربوط به شهیدان والامقام انقلاب را مطالعه کنیم.

کتاب‌های «هنر و رسانه در آیینه دیدگاه مقام معظم رهبری» به همت گروه پژوهشی هنرو رسانه معاونت علمی حوزه علمیه خراسان در ۲۳۲ صفحه و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» اثر «سید احمد عاملی» و «علی‌اکبر کریمی» در ۲ جلد و در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان مشهد به چاپ رسیده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار