زینالو:

تیم مذاکره کننده هسته‌ای از پیشرفت‌های علمی کشور دفاع کند

دبیر کمیته دانشجویی حفظ و توسعه دستاوردهای هسته‌ای ایران گفت: همه ما پشتیبان تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان هستیم، این عزیزان با تمام توان در حال تلاش برای دفاع از منافع ملی هستند.
کد خبر: ۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸ - 18November 2013

تیم مذاکره کننده هسته‌ای از پیشرفت‌های علمی کشور دفاع کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری کمیته دانشجویی حفظ و توسعه دستاوردهای هسته ای ایران صبح امروز 27آبان 1392 با حضور اعضاء اصلی و نخبگان از جمله فیاض محمدباقری، دانشجوی دکترای مهندسی هستهای ، مهدی زینالو دارنده مدال نقره المپیاد شیمی و دانشجوی کارشناسی ارشد(MBA)، حسین شمالی، پژوهشگر حوزه رادیو داروها و عباس ملک ثابت، دانشجوی کارشناسی ارشد انرژی در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مهدی زینالو، دبیر کمیته حفظ و توسعه دستاوردهای هستهای ایران به تبیین اهداف و مواضع این کمیته پرداخت و اظهار کرد: جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران به خصوص دانشجویان دانشگاه شریف مدتی است که پیرامون موضوعات هستهای کشور احساس دغدغه و مسولیت جدی کردهاند و برای یاری رساندن به فضای برنامههای صلحآمیز کشورمان به دنبال نقشآفرینی جدی در این فضا هستند.

وی ادامه داد: به این منظور کمیتهای را تحت عنوان کمیته دانشجویی حفظ و توسعه دستاوردهای هستهای ایران تشکیل دادیم و بنا داریم در زمینه موضوعات صلحآمیز هستهای کشور فعالیتهای مداوم و مستمری را در راستای حفظ و توسعه این دستاوردها داشته باشیم.

دبیر کمیته دانشجویی حفظ و توسعه دستاوردهای هستهای ایران گفت: همانطور که رئیس جمهور کشورمان در دیدار با نخبگان آنها را به یاری و کمک طلبیدند، ما هم در پاسخ به ایشان و سایر مسئولان کشور که از نخبگان دعوت کردند که در این عرصه حضور داشته باشند انشاءالله حضور فعال خواهیم داشت.

زینالو اظهار کرد: قصد داریم که موضوعات هسستهای کشور را به طور دائم رسد و پیگیری کنیم، پیرامون همین موضوعات حلقههای مطالعاتی به لحاظ فنی و سیاسی تشکیل دهیم. قرار است که در جریان برنامههای هستهای و مذاکرات کشورمان متناسب با اقتضاء و نیاز  روز، برنامههای متناسبی را داشته باشیم.

دارنده مدال نقره شیمی تصریح کرد: اولین برنامه این کمیته حلقه انسانی پیرامون سایت فردو خواهد بود، این کمیته با محوریت دانشجویان صنعتی شریف تشکیل شده است و حمایت جدی از سایر دانشگاههای تهران و سایر دانشگاهها را پیرامون خود دارد و قرار است که رسد لحظهای پیرامون فضای هستهای داشته باشیم.

زینالو گفت: نخبگان در کنار مسئولان کشور اجازه نخواهند داد که فشارها و سیاسیکاریهای جامعه بینالملل بتواند حرکت پرشتاب علمی کشورمان را کُند نماید، درباره مذاکرات هستهای ما تمامآ پشتیبان تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان هستیم، این عزیزان با تمام توان در حال تلاش برای دفاع از منافع ملی هستند و ما انتظار داریم با تمام وجود از پیشرفتهای علمی کشور تا لحظه آخر در مجامع بینالمللی دفاع کنند.

وی در ادامه افزود: یادمان نمی رود که راکتورهای تحقیقاتیمان که برای ساخت  دارو به سوخت 20 درصد نیاز داشتند و غربیها از این که سوخت در اختیار کشورمان قرار دهند امتناع میکردند و کار به جای رسید که حق حیات را از بیماران ما گرفتند. این موضوعات را  قطعا تیم مذاکره کننده کشورمان مدنظر دارند و سر منافع و رشد علمی کشور ما مذاکره نخواهند کرد.

دبیر کمیته دانشجویی حفظ و توسعه دستاوردهای هستهای ایران گفت: غربیها در مذاکرات قبلی نشان دادند که همواره زیادهخواهی خودشان را جلوتر از هر موضوعی مطرح میکنند و درباره موضوع غنیسازی 20درصد هم که اکنون مطرح است موارد جانی را مطرح میکنند، در اخباری که از مذاکرات شنیده میشود بحث اموال بلوکه شده ایران مطرح میشود، نکته اولی که مطرح است اینکه این اموال متعلق ملت ایران بوده است و غربیها آن را غصب کردهاند و نکته جالبتر آنکه آنها میخواهند اموال خودمان را به ما بفروشند و با ما معامله کنند؛ سوال ما این است که چه منطقی پشت این جریان وجود دارد؟ این منطلق غارتگران است.

زینالو اظهار کرد: در مقابل خواستهای که غرب مطرح میکند چیزی که ما از دست دادهایم بسیار ناچیز است، چیزی که آنها برای ما به عنوان گزینه مطرح میکنند ارزش بسیار اندکی دارد، شنیده شده است که اوباما رئیس جمهور امریکا گفته "ما ساختار تحریمها را دست نخواهیم زد، بلکه فقط حرکتهای تسکینبخشی را انجام خواهیم داد". در مقبل ما باید چه کنیم؟ ما اگر بخواهیم فعالیتهای هستهای خود را تعلیق کنیم و یا کاهش فعالیت در آنها داشته باشیم نتیجه زحمات فراوان و فداکاریهای نخبگان، دانشمندان و ملت را از دست خواهیم داد. ما خون شهیدانمان را در پای دستاوردهای هستهای دادهایم واکنون اگر بخواهیم پیرامون این موضوعات مذاکره کنیم یک موضوع با ارزش را در مقابل یک موضوع کم ارزش از دست دادهایم.

دارنده مدال نقره شیمی تصریح کرد: تنها صنعت  صلحآمیز هستهای کشور مطرح نیست، بلکه بحث کشاورزی، پزشکی، لیزر و موضوعات جانبی که به واسته مادر بودن صنعت هستهای ما در بحث هیدرولیک و هیدرو دینامیک و ... را که از مشتقات صنایع هستهای میتوانیم به آنها دست پیدا کنیم را از دست خواهیم داد، چرا باید این هزینه را در مقابل موضوع ناچیزی بپردازیم؟ از طرفی ما حسن نیتمان را به غرب نشان داده ایم و به صورت داوطلبانه به آنها اجازه دادهایم از سایتهای ما بازدید کنند.

زینالو گفت: اکنون مشخص شده است که موضوع هستهای یک بهانه است ایران اکنون تبدیل به یک قدرت منطقهای و فرامنطقهای شده است و این موضوع باعث شده که منافع عدهای در منطقه و دنیا در خطر باشد و این عده مشخص که فشارهای بینالمللی را هم ایجاد میکنند کار را به جایی رساندهاند که خود کشورهای غربی و ملت امریکا متحمل هزینه و فشارهایی شدهاند.

وی در ادامه افزود: مسائلی که مطرح شد مقدمهای بود بر فعالیتهای این کمیته که انشاءالله اولین حرکت ما فردا خواهد بود، به همراه 150 نفر از دانشجویان و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف طی نامهای به دکتر صالحی از ایشان دعوت کرده ایم که در حلقه انسانی پیرامون سایت فردو که فردا سه شنبه 28آبان تشکیل میشود حضور پیدا کند، همچنین از نخبگان، دانشجویان و مسئولین دعوت شده است که در این حلقه حضور یابند و استقبال چشمگیری هم از سایر دانشگاههای تهران و شهرستانها، برخی از خانوادههای شهدا، نمایندگان مجلس به عمل آمده است.

دبیر کمیته دانشجویی حفظ و توسعه دستاوردهای هستهای ایران گفت: ما میدانیم که فردو برای ما نماد پیشرفت، صنعت و فناوری است، فردو برای ما نماد اقتدار علمی است، فردو برای ما نماد چرخه کامل علمی که به دست دانشمندان کشورمان نهایی شده است و اینها باعث شده است که ما فردو را به عنوان نماد پیشرفتهای هستهای کشورمان بدانیم.

زینالو اظهار کرد: امریکا و غرب برای مختل کردن امنیت سایت فردو هزینههای فراوانی کردهاند، اما هنوز نتوانستهاند کاری از پیش ببرند. این شرایط سایت هستهای ما را برآن میدارد که محکم پای مواضع هستهایمان بایستیم و دفاع کنیم.

دارنده مدال نقره شیمی در پایان با اشاره به برنامههای کمیته حفظ و توسعه دستاوردهای هستهای بیان کرد: فردا راس ساعت 12 ظهرمحل تجمع دانشجویان از درب اصلی دانشگاه صنعتی شریف که به سمت شهر مقدس قم حرکت خوهیم کرد، سایر تیمهای مردمی و دانشجویی که از سایر شهرستانها به جمع ما افزوده میشوند ساعت 14 در مجتمع مهتاب در 20 کیلومتری قم خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار