در دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی؛

رئیس جمهور: حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین طبق اصول قانون اساسی است

رئیسی گفت: حمایت ما از غزه و فلسطین براساس قانون اساسی است. حمایت از مظلومان جزو مبانی قانون اساسی است، لذا از اول انقلاب حمایت از فلسطین به عنوان مسئله اول انقلاب بوده است.
کد خبر: ۶۳۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ - 03December 2023

رئیسیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور امروز (یکشنبه) در دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی در سالن اجلاس سران اظهار داشت: قانون اساسی، اساس و ساختار نظام اسلامی را به ما آموخته است.

وی تاکید کرد: حمایت ما از غزه و فلسطین بر اساس قانون اساسی است. حمایت از مظلومان جزو مبانی قانون اساسی است لذا از اول انقلاب حمایت از فلسطین به عنوان مسئله اول انقلاب بوده است. این جزو اصول و مبانی ما است نمی‌توانیم دست از این اصول برداریم، تمایلات برخی در منطقه این اصل قانون اساسی را از بین نمی‌برد. این روز‌ها پرده‌ها کنار رفته و برای جهانیان حقیقت روشن شده است.

رئیسی ادامه داد: تبعیض نژادی رژیم نژاد پرست صهیونیستی،  قتل و کشتار و بی عدالتی و ظلم و مظلومیت و اقتدار مردم فلسطین بر همگان روشن است و اجتماعات عظیم که در دنیا برگزار می شود به همین علت است. خون پاک کودکان فلسطینی شرایط را بر همگان آشکار کرد. تردید نداریم دست انتقام الهی از قتل ۶ هزار کودکی که ظالمانه به شهادت رسیدند، بیرون خواهد آمد و به حکومت ظالمانه و جعلی صهیونیستی خاتمه خواهد داد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند خستگی و ناامیدی هرگز، باید با امید حرکت کرد، اظهار داشت: این‌ نگاه دولت سیزدهم به نمایندگان کشورهای مختلف است که در این جلسه حضور دارند؛ بنای دولت سیزدهم تقویت سیاست همسایگی و سیاست ارتباط با کشورهای اسلامی و کشورهای همسو است، دست همه کسانی که بخواهند با دولت جمهوری اسلامی کار کنند را به گرمی می‌فشاریم.

رئیسی با تاکید بر اینکه دولت مردمی باید در مباحث اقتصادی به مردم و فعالان اقتصادی میدان بدهد، افزود: زمینه برای سرمایه‌گذاری و کار برای بخش خصوصی آماده است؛ از مهم‌ترین کارهای دولت، توانمندسازی بخش خصوصی است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: واگذاری، پایان‌بخش کار دولت نیست بلکه آغاز کار دولت است؛ لذا واگذاری باید با حمایت از بخش‌های خصوصی انجام شود.

وی با اشاره به مسئله «عدالت» و جایگاه آن در قانون اساسی گفت: عدالت، از مبانی قانون اساسی است. در مبانی دینی ما بعد از مسئله توحید، بر هیچ مقوله‌ای به اندازه عدالت تاکید نشده است؛ عدالت فراگیرترین مفهوم در میان مفاهیم دینی ماست.

رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری انتخابات در کشور، افزود: اگر گروه‌ها و احزاب به مبانی قانون اساسی عمل نکنند، کارها به درستی پیش نخواهند رفت؛ لذا قانون‌مداری و مسئولیت‌پذیری یک ارزش است.

رئیسی ادامه داد: در اصل ولایت‌ فقیه و بعد از قرن ۴ و ۵ و پس از مرحوم شیخ طوسی، بزرگان و فقها همگی در آثار خود به موضوع ولایت‌ فقیه پرداخته اند اما نظریه امام خمینی (ره) کامل و جامع‌تر است.

وی با بیان اینکه همه نیازها از جمله نیازهایی که انسان معاصر دارد، در قانون اساسی ما دیده شده است، افزود: این سخن به این معنا نیست که هیچ عیب و نقصی نمی‌توان وارد کرد چراکه این اقدام (نوشتن قانون اساسی) کاری بشری است.

رئیسی با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی حقیقتاً مردم را باور دارند تاکید کرد: رأی مردم در شکل‌گیری بسیاری از نهادهای جمهوری اسلامی، بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین مطابق قانون اساسی باید به آرای عمومی مراجعه کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اجرای قانون اساسی به صورت یک امر جامع باید دیده شود تاکید کرد: اگر بخواهیم قانون اساسی را گزینشی عمل کنیم، زیبنده نیست. اجرای قانون اساسی بر عهده رئیس‌جمهور و نظارت بر اجرا و تفسیر آن، بر عهده شورای نگهبان است.

وی با تاکید بر اینکه همگان باید با قانون اساسی آشنا باشند گفت: واحدهایی برای آشنایی قانون اساسی باید در همه رشته‌های تحصیلی فراهم شود؛ بنابراین آموزش قانون اساسی، امری است که نباید صرفاً در رشته حقوق خلاصه شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها