آیین رونمایی از رمان درد؛

حضور در عرصه ادبیات دفاع مقدس کار دل و عقل است

مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در آیین رونمایی از رمان «درد» گفت: این اثر، پدیدارشناسانه و خلاقانه است که با توجه به حجم قابل توجه آن خسته‌کننده نبوده و اطلاعات در این کتاب به صورت داستانی بیان شده است.
کد خبر: ۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶ - 18November 2013

حضور در عرصه ادبیات دفاع مقدس کار دل و عقل است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیین رونمایی کتاب «درد» نوشته صادق کرمیار با محوریت اطلاعات و عملیات، جنگ عملیاتی بین ایران و عراق و رشادتهای روزهای دفاع مقدس تا پذیرش قطعنامه، با حضور «محمد حسنی» مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان و حجتالاسلام «سید محمد دعایی» مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، در باغموزه دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم دکتر محمد حسنی، مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان با طرح این پرسش که چرا بنیاد ادبیات داستانی به دفاع مقدس نگاه ویژهای دارد، اظهار داشت: بنیاد ادبیات داستانی به مسائل مختلفی میپردازد، اما به حوزه دفاع مقدس نگاه ویژهای دارد؛ چرا که جنگ جوهره انسانها را بازگو و متبلور میکند.

حسنی ادامه داد: جنگ حقیقت تاریخ را برملا میکند و دورهای است که نباید با دورههای دیگر مقایسه شود؛ چرا که از یک حقیقت تاریخی صحبت میکند.

وی با بیان اینکه جنگ بار دراماتیک بالایی را یدک میکشد، تصریح کرد: از نگاه فلسفی، جنگ تحمیلی جنگ حق و باطل و جنگ عاشورا دورهای جدا از دیگر دورهها است و تنها محدود به یک زمان نیست.

مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی با اشاره به دوران پس از جنگ، اذعان کرد: پس از جنگ آثار  پدیدارشناسی که حکایت از تجربههای زیستن دارد، پدیدار شد.

وی افزود: اکنون نیز این تجربههای زیستن با وجود افرادی که در دفاع مقدس حضور داشتند، ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه از میانه این دوران به مرور آثار خلاق هم شکل میگیرد، تاکید کرد: در این مسیر «درد» اثری پدیدارشناسانه و خلاقانه است که با توجه به حجم قابل توجه آن خستهکننده نبوده و اطلاعات در این کتاب به صورت داستانی بیان شده است.

وی با بیان اینکه هنوز دوره رمان دفاع مقدس شروع نشده عنوان کرد: آثار خلاقانه در حال شکلگیری است و ما تکلیف خود میدانیم به این موضوع بپردازیم؛ چرا که حضور داشتن در این عرصه کار دل و عقل است.

حسنی در پایان با تشکر از انتشارات عصر داستان، گفت: این انتشارات سعی میکند با هر رونمایی کتاب، یک اتفاق فرهنگی جدید را عرضه کند.

«درد» قرار بود فیلم شود

صادق کرمیار به عنوان دومین سخنران این مراسم با تشکر از بنیاد ادبیات داستانی اظهار داشت: چندین سال پیش بانیان کار «حمید آخوندی» و «علیرضا جلالی» به بنده پیشنهاد نوشتن کتابی در زمینهٔ اطلاعات و عملیات را دادند.

وی ادامه داد: در آن دوران شهید احمد سوداگر، محمد مهین خاکی و دیگر بچههای اطلاعات و عملیات در تکمیل تحقیق اطلاعات کمک بسیاری داشتند.

کرمیار علت نامیدن رمان رابه عنوان درد اینگونه بیان کرد: فیلم نامهٔ سریال این کتاب چندین سال پیش نوشته شده بود، اما به دلایلی ساخته نشد و این اولین درد بود.

وی دومین درد را در باغ موزه دفاع مقدس عنوان و تصریح کرد: چرا نباید در باغ موزه دفاع مقدس که ترویج دهنده فرهنگ مقاومت است جای مشخصی را در چنین برنامهای و روی صحنه برای جانبازان دفاع مقدس تعبیه نشده باشد؟

نویسنده کتاب درد در پایان خاطرنشان کرد: بنده با رمان درد کار کوچکی انجام دادهام که در آن کاستیهایی وجود دارد؛ آن را میپذیرم و از بچه های جنگ به خاطر این کاستیها عذرخواهی میکنم.

در ادامه حجتالاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامهٔ اطلاعات با بیان اینکه روزنامهٔ اطلاعات تنها روزنامه ای بود که در زمان جنگ تحمیلی ویژه نامهٔ جنگ را منتشر کرد، اظهار داشت: صدام پس از شروع جنگ، روزنامهٔ القادسیه را برای رزمندگان عراقی چاپ کرد، ما نیز بنا به ضرورت به چاپ ویژه نامهٔ اطلاعات جبهه پرداختیم.

دعایی ادامه داد: تعدادی از بچههای روزنامه به میدان نبرد پا گذاشته و سعی کردند در فضای جبهه با فرماندهان جنگ از نزدیک ارتباط داشته باشند.

مدیر مسئول روزنامهٔ اطلاعات سخنان شهید خرازی را چراغ راه ویژهنامهٔ جنگ روزنامهٔ اطلاعات دانست و افزود: جملهٔ معنا دار شهید خرازی که "شما مطبوعاتیها که جنگ را درشت مینویسید نه درست" در فضای آن روزهای جبهه سرمشق ما قرار گرفت.

وی جریانات سیاسی و خطی که مانع از ارائهٔ اطلاعات میشود را از دردهای بزرگ دانست و گفت: ساخت سریالی که ذکر شد بیان یک حقیقت بوده و است و واقعهٔ تاریخی را در جبهه تصویب خواهد کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار