حضور حداکثری، اقتدار ملی/ یادداشت

انتخابات؛ آزمونی بزرگ برای همه جناح‌های سیاسی

برگزاری انتخابات در کشور می‌تواند شرایط را برای گسترش آزادی‌های مدنی در کشور فراهم کند تا نشاط سیاسی و تنوع سیاسی توسعه یابد.
کد خبر: ۶۳۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۵ - 26December 2023

انتخابات آزمونی بزرگ برای همه جناح‌های سیاسیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته اخیر در دیدار جمعی از مردم خوزستان و کرمان در تبیین دومین عنصر برگزاری انتخابات پرشور یعنی رقابت واقعی سیاسی، فرمودند: «میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند.»

در تعریف و تبیین جایگاه قانونی نظام جمهوری اسلامی ایران همین بس که بنیانگذار انقلاب اسلامی دو جمله «مجلس در رأس امور است» و «میزان رأی مردم است» را دو اصل مهم و اساسی در انتخابات این سرزمین دانستند.

با توجه به اینکه انتخابات پشتوانه کشور و مظهر مردم سالاری دینی است مسئولان نباید به آن به عنوان یک مسئله کوچک نگاه کنند بلکه باید برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در کشور با فراهم کردن حضور گرایش‌های گوناگون به دنبال امیدآفرینی و پیشرفت کشور باشند.

متاسفانه احزاب سیاسی با جریان‌های فکری مختلف سیاسی همواره در دوران انتخابات به مثابه ماشین‌های برگزاری انتخابات ایفای نقش می‌کنند؛ قبل از هر انتخابات نمایندگان خود را معرفی و از مردم تقاضای رای دارند؛ درحالی که باید در کنار مشارکت به تبیین نظریه‌ها، تعریف مفاهیم، نقد رویکرد موجود و ارائه راهکار علمی و عملی منسجم برای روشن شدن افکار عمومی بپردازند.

همچنین احزاب در شهر‌های مختلف کشور باید پس از تحلیل درست از منطقه خود به ارائه برنامه‌های لازم برای توسعه پرداخته و از مشارکت سیاسی مردم استفاده کنند. فعالیت‌های آن‌ها هم نباید موجب محرومیت افراد از حقوق قانونی خود شده و هزینه‌ای به اشخاص تحمیل شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد احزاب برای اثرگذاری بیشتر در دوران انتخابات باید با توسعه مسئولیت‌ها به دنبال جذب نیروی جوان و تازه نفس باشند تا هم تشکیلاتشان همواره جوان و شاداب بماند و هم با توجه به منویات رهبری گرایش‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات حضور چشمگیری داشته باشند.

اگر دو اصل بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ازجمله «رقابت واقعی جناح‌ها» و «سلامت به معنای حقیقی» در فضای امنیت کامل انتخابات  از سوی احزاب مختلف سیاسی در میدان اجرا مدنظر باشد مجلس آینده حاصل مشارکت قوی و پرشور مردم خواهد شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها