تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی:

جمهوری اسلامی ایران اولین تجربه دموکراسی عملیاتی براساس عقلانیت اسلام است

لاریجانی با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی کابوس غرب است، گفت: غرب معتقد است هیچ دموکراسی‌ای بدون پایه سکولاریسم و لیبرال امکان‌پذیر نیست، جمهوری اسلامی اولین تجربه‌ای است که یک دموکراسی عملیاتی براساس عقلانیت اسلام ایجاد کرده است.
کد خبر: ۶۴۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸ - 24December 2023

جمهوری اسلامی ایران اولین تجربه دموکراسی عملیاتی براساس عقلانیت اسلام استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدجواد لاریجانی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در برنامه تلویزیونی «صف اول» با موضوع حضوز جناح‌ها و گرایش‌های گوناگون در انتخابات، اظهار داشت: بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی زیربناهای مختلفی را شامل بود یکی از صحبت‌های بسیار تأثیرگذار در تاریخ سیاسی کشور ما ماندگار خواهد بود.

لاریجانی افزود: بستر کل رقابت‌ها سلامت انتخابات است که در بیانات ایشان نیز به سلامت انتخابات اشاره کردند. سلامت انتخابات یعنی قانونی بودن همه فعالیت‌هایی که به اسم انتخابات می‌شود، چه آن‌هایی که نامزد هستند و چه آن‌هایی که رأی می‌دهند؛ چه آن‌هایی که رأی را باید حفاظت، شمارش و اعلام کنند، عامل سلامت در تبلیغات، نظارت است. بحث سلامت انتخابات بحث بسیار جدی است.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی بیان کرد: آن کسی که برای نامزدی انتخابات ثبت‌نام می‌کند، باید ملاک قانونی داشته باشد، آنجایی که نظارت می‌شود و صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنند، باید بر مبنای قانون باشد. آنجایی که تبلیغات می‌شود، به‌خصوص در زمان فعلی، امکانات فضای مجازی برای تبلیغات نباید عوام‌فریبانه و در آن فحاشی باشد، نباید رقیب را تخریب کند، این‌ها همه خلاف قانون است.

لاریجانی گفت: مثلاً داوطلبانی که درباره نظارت استصوابی حرفی دارند، اشکالی ندارد، انتخابات باید براساس قانون باشد، حالا ممکن است در قانون نواقصی داشته باشیم، باید براساس قانون روال را پیش ببریم.

وی تأکید کرد: براساس نظارت استصوابی، برخی‌ها برای دلسرد کردن مردم می‌گویند این چه انتخاباتی است که می‌گویند افراد صلاحیت ندارند، نظارت استصوابی و نحوه کار بزرگان ما در شورای نگهبان ممکن است نواقصی داشته باشد، معتقدم ممکن است در قانون انتخابات نواقصی وجود داشته باشد، اما این نواقص در حدی نیست که سلامت انتخابات و رأی مردم را زیر پا بگذارد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی، اظهار داشت: زمانی که ریاست‌جمهوری مرحوم رفسنجانی تمام شد، دو رقیب آقای ناطق نوری و آقای خاتمی بودند، خیلی‌ها فکر می‌کردند که آقای ناطق نوری رأی می‌آورد، تبلیغات وسیعی داشتند، اما مردم نظرشان آقای خاتمی بود.

لاریجانی تصریح کرد: نظارت استصوابی جلوی رأی مردم را نمی‌گیرد. آقای خاتمی دو دوره رئیس‌جمهور بودند، از دل ریاست‌جمهوری ایشان آقای احمدی‌نژاد انتخاب شدند، این دو نفر از منظر سیاسی با هم تفاوت‌هایی داشتند، از انتخابات آقای احمدی‌نژاد، آقای روحانی رئیس‌جمهور شدند، بنابراین رأی مردم جابه‌جا نمی‌شود، گرایش و نظر مردم همیشه حفظ می‌شود.

وی گفت: اشکالاتی که به سیستم نظارت استصوابی گرفته می‌شود، به دلسرد کردن مردم ربطی ندارد، مثلاً در غرب تعداد زیادی برای نامزدی انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و تأیید می‌شوند که به انتخابات وارد شوند؛ فیلترهای مختلف حزبی درست کردند و افراد را رد می‌کنند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی ادامه داد: نظارت استصوابی وجود دارد، اما مکانیزم‌های آن در کشورهای مختلف متفاوت است، ما رقابت را نباید محصول احزاب بدانیم، گرچه که احزاب یکی از کانال‌های خوب رقابت است. احزاب می‌توانند محیطی خوب برای پرورش نیروهای سیاسی باشند، نباید حتماً از سیستم‌هایی تقلید کنیم که فقط احزاب را به عنوان یک دریچه‌ عبور به خیلی از موارد وصل هستند، بداند، مثلاً در غرب کسی که تأیید لابی‌های صهیونیست را نداشته باشد، شانس پایینی در انتخاب شدن دارد.

لاریجانی بیان کرد: در غرب کسی که پول زیادی نداشته باشد، اصلاً شانسی برای انتخاب شدن ندارد. این موارد چطور نظارت استصوابی است!؟، این موارد فیلترهای سخت و خطرناکی است که غرب دارد انجام می‌دهد، آن‌هایی که مردم را به بهانه‌های مختلف دارند دلسرد می‌کنند، اشتباه می‌کنند و سلامت انتخابات بحث بسیار مهمی است، داوطلبان باید قوانین تبلیغات را نیز رعایت کنند.

وی ادامه داد: امنیت انتخابات یکی از ارکان سلامت انتخابات است، یعنی اینکه شرایطی پیش نیاید که مردم را بترساند تا مردم در انتخابات شرکت نکنند؛ همیشه انتخابات در جمهوری اسلامی، علی‌رغم همه دشمنی‌ها با امنیت برگزار شده است، چرا غرب نمی‌خواهد در ایران انتخابات پا بگیرد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی کابوس غرب است، دلیل اول ایدئولوژیک است، غرب معتقد است هیچ دموکراسی‌ای بدون پایه سکولاریسم و لیبرال امکان‌پذیر نیست، جمهوری اسلامی اولین تجربه‌ای است که یک دموکراسی عملیاتی براساس عقلانیت اسلام ایجاد کرده است.

لاریجانی تصریح کرد: این دموکراسی که ایران دارد از لحاظ فنی، مصداق کامل دموکراسی است، از روز اولی که جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد، همه می‌گفتند که این آخوندها هستند که روی کار آمده‌اند، این تئوری آخوندها که سر کار هستند، بحثی است که می‌خواستند بگویند جمهوری اسلامی دموکراسی قدیم کلیساها است.

وی ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، اسلامیت نظام با انتخابات است، نکته بسیار بدیعی است که ما خبرگان رهبری داریم، این هم با نظر مردم است، همیشه غرب خواسته که اسم شورای خبرگان رهبری هم نیاید.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی، بیان کرد: وقتی در مصاحبه‌های مختلف و در سازمان ملل توضیح می‌دادم، می‌گفتند مجلس خبرگان رهبری چیست. از ابتدا گفتند که این تجربه موفق نمی‌شود، مرحوم بازرگان می‌گفتند که نمی‌شود، یعنی ما همان دموکراسی سوئیس را بگیریم، شرب خمر و زنا را محکوم کنیم، این خوب است.

وی ادامه: عده‌ای می‌گفتند که اسلام مندرس است که بعداً ما را به کشوری عقب افتاده تبدیل می‌کند، بعد از چهار دهه غرب چشم‌هایش را باز کرده و مشاهده می‌کند که کشوری قوی، تأثیرگذار و پیشرفته و از لحاظ سیستم مدنی بسیار مدرن هم هست.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های مدنی غرب آسیا را دارد، یعنی ما با چالش‌های زمان مرتب پیش می‌رویم و با چالش‌های زمان توسعه پیدا می‌کنیم، نهادی است که کاشته شده و زمان‌هایی هم به آن آسیبی رسانده‌اند، اما توانسته چالش‌ها را پشت سر بگذارد.

لاریجانی افزود: غرب نسبت به این تجربه ناراحت است، با این جریانات اخیر جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام بسیار وجهه‌ای پیدا کرد و معلوم شد که حرف‌هایش درست است. جمهوری اسلامی می‌گفت که ما باید مقاومت را مبنا قرار دهیم و مقاومت اسلامی پیروز می‌شود، این‌ها معلوم شد که حرف درستی است. در چنین شرایطی مسلمان‌های کشورهای اسلامی می‌توانند سؤال کنند که چه چیزی سبب شده جمهوری اسلامی این همه تأثیرگذار است؛ نظام سیاسی و مدنی یعنی دموکراسی براساس عقلانیت اسلامی که از مکتب اهل بیت علیه‌السلام نشأت گرفته است.

وی ادامه داد: غرب از ابتدای کارِ جمهوری اسلامی، علیه انتخابات بوده است، امام رحمت‌الله علیه هم مسرّ بودند حتی در بحبوحه جنگ تحمیلی انتخابات برگزار شود، چرا که انتخابات ناموس این سیستم است. رأی مردم ناموس این سیستم مدنی است که داریم، بنابراین باید ما از این میراث نگهداری کنیم. استقلال کشورمان به سیستم وابسته است.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی گفت: سیستم دموکراسی چالش و هضم می‌خواهد، ممکن است کسی حرفی بزند، ما باید بتوانیم آن را هضم کنیم، در کشوری که برای چند هزار سال حکومتش شاهنشاهی بوده، ۴۰ سال است که برای اولین بار با نردبان رأی مردم به قدرت می‌رسیم و با همین نردبان پایین می‌آییم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار