حضور حداکثری، اقتدار ملی/ یادداشت

انتخابات؛ آوردگاه تجلی اراده مردم و میدان مدافعان نظام اسلامی

انتخابات همواره آوردگاه تجلی اراده آحاد مردم و عمل به توصیه مدافعان حرم، امنیت و کشور است؛ در واقع مشارکت حداکثری در انتخابات به منزله میدان‌داری مدافعان نظام اسلامی خواهد بود.
کد خبر: ۶۴۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰ - 25December 2023

انتخابات؛ آوردگاه تجلی اراده مردم و میدان مدافعان نظام اسلامیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شنبه دوم دی در دیدار مردم خوزستان و کرمان، بیانات قابل تامل و توجهی ایراد فرمودند که باید مورد تحلیل و بررسی همه جانبه قرار بگیرد. اما از آنجا که در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری قرار دادیم، بخش‌هایی از فرمایشات معظم‌له درباره مسئله مهم انتخابات را مرور می‌کنیم.

امام خامنه‌ای در این سخنرانی انتخابات یازدهم اسفند را بسیار مهم، تعیین کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و «مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» را رمز توفیق مردم و احزاب در این انتخابات دانستند که هر یک از این ویژگی‌ها می‌تواند ضامن سلامت مجلس پیش رو شود.

افزایش مشارکت لازمه مجلس قوی

امام خامنه‌ای در بیانات ارزشمند خود به این نکته مهم اشاره کردند که تحول بدون انتخابات ممکن نیست. از آنجایی که کشور ما در همه شئون و ارکان خود به رای مستقیم ـ نمایندگان مجلس ـ یا غیر مستقیم ـ انتخاب رهبری ـ و ... وابسته است. پس نمی‌توان انتظار تحول و تغییر داشت، اما نسبت به مسئله مهم انتخابات بی‌تفاوت بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر همین اساس و خطاب به صاحبان دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فرمودند: «اگر می‌خواهید به نفع دیدگاه خود تحول ایجاد کنید، راهش سر کار آوردن کسانی است که با شما هم‌جهت هستند که این مسئله نیز فقط با انتخابات محقق می‌شود.»

واقع امر این است که اگر اکثریت جامعه با مشارکت بالای خود کسانی را وارد مجلس شورای اسلامی کنند که همسو با سلایق آنان باشند. می‌توانند توقع تحول منطبق خواسته خود باشند. قطعا اگر این مشارکت کاهش یابد قهرا نمی‌توانند از به وجود آمدن مشکلات آتی نیز گله‌مند باشند. از طرفی نمایندگانی که با حداقل مشارکت مردم وارد مجلس شده‌اند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. به تعبیر امام خامنه‌ای «مشارکت ضعیف منجر به تشکیل مجلسی ضعیف» خواهد شد. قطعا چنین مجلسی در برطرف کردن مشکلات کشور کاری از پیش نخواهد برد.

انتخابات آزمون بزرگ جناح‌های سیاسی

یکی از مظاهر مدنیت و توسعه دموکراسی وجود سلایق متعدد و گوناگون در قالب احزاب سیاسی است. تنوع احزاب در واقع نشانگر رشد سیاسی یک جامعه است و وجود آن‌ها در انتخابات نیز می‌تواند سبب ایجاد نشاط در جامعه شود. ایران اسلامی از آنجا که به همه سلایق به شرط آنکه با اصول انقلاب اسلامی در تعارض نباشد، احترام می‌گذارد، حضور آن‌ها را در انتخابات ضروری می‌داند.

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی «جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است.» چراکه رسیدن به مردم سالاری دینی که برخی آن را محال می‌دانند در رویداد‌هایی مثل انتخابات بروز پیدا می‌کند. انتخابات در ایران اسلامی اثبات حکومت مردم بر مردم، با اعتقاد به اصول اساسی دین مبین اسلام است.

اساسا این رقابت احزاب و اصطکاک مثبت بین آن‌ها است که می‌تواند کشور را زودتر به رشد و تعالی بیشتر سوق دهد. به همین دلیل روشن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کردند که «انتخابات پرشور یعنی رقابت واقعی سیاسی»، اصل مطلب نیز همین است که در همین رقابت‌های بین احزاب است که می‌توان افراد اصلح را انتخاب کرد.

اگر میدان حضور برای جناح‌ها و گرایش‌های سیاسی باز نباشد قطعا آن اتفاق متعالی که باید در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علم و فن‌آوری و ... بیفتد روی نخواهد داد. این تنوع در احزاب باید در میان قومیت‌ها مذاهب و ادیان تصریح شده در قانون اساسی و نیز حضور جوانان و نوجوان وجود داشته باشد.

به میدان آمدن نمایندگانی از احزاب و جناح‌های مختلف علاوه بر ایجاد شور انتخاباتی دلیلی است بر مدعای کذب معاندان نظام اسلامی ایران که سعی دارند کشور را تک ساحتی و متعلق به یک قشر خاص متهم کنند. علاوه بر این حضور احزاب مختلف خود آزمونی بزرگ است برای آنکه میزان صداقت و وفاداری خود به نظام اسلامی را به معرض قضاوت بگذارند؛ بنابراین انتخابات اسفند سال جاری علاوه بر آزمون ملت ایران که البته همیشه سربلند از آن بیرون آمده‌اند آزمونی است برای صدق نیت احزاب سیاسی ایران.

حضور اثرگذار شرط برون رفت از مشکلات

اینکه بخواهیم برای مبارزه با سیاه‌نمایی عده‌ای از مخالفان و معاندان منکر وجود مشکلات عدیده در کشور شویم، قطعا خام‌اندیشی است؛ اما این راه حل برون رفت از این مشکلات که اقشار مرم را درگیر کرده است، حضور اثرگذار در انتخابات است. این اثرگذار بودن، شرط اساسی و مهم در انتخابات پیش رو است.

شرکت صرف در انتخابات بدون داشتن نگاه درست به مسائل و عدم تشخیص سره از ناسره به همان میزان خطرآفرین است که عدم شرکت در انتخابات می‌تواند مشکل آفرین باشد. در سال‌های گذشته بعضا افرادی با انتخاب غلط ما مصادره امور را به دست گرفتند که شاهد بودیم چه موانعی در راه تحقق اهداف عالی نظام ایجاد کردند.

قطعا عده‌ای از مغرضان و معاندان نظام اسلامی از ماه‌ها پیش در تکاپو هستند تا اول میزان مشارکت را پایین بیاورند و در کنار آن با غبار‌آلود کردن فضا مردم را برای انتخاب اصلح به اشتباه بیاندازند. به همین دلیل وظیفه ما علاوه بر بالا بردن مشارکت، این است که سعی کنیم این حضور به نفع اهداف نظام اسلامی ایران اثرگذار باشد. این حضور اثرگذار است که می‌تواند مشکلات کشور را در هر مقیاس و اندازه‌ای مرتفع کند.

مختصر آنکه همه ما فارغ از هر دیدگاه و هر گرایش سیاسی که داریم باید در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ مشارکت داشته باشیم و باید بدانیم و بپذیریم که افزایش مشارکت هر یک از ما، مجلس قوی را در پی خواهد داشت و این نکته را در نظر بگیریم که صرف حضور نمی‌تواند اتفاق مبارکی را رقم بزند، بلکه حضور اثرگذار با بصیرت است که می‌تواند مشکلات کشور را مرتفع کند و در نهایت انتخابات آزمونی بزرگ نه برای مردم که برای همه جناح‌های سیاسی حاضر در انتخابات است.

نتیجه آنکه مشارکت حداکثری و حضور موثر ما در انتخابات آزمونی بزرگ است که باید آن را با موفقیت پشت سر گذاشت؛ انتخابات درواقع آوردگاه تجلی اراده آحاد مردم و عمل به توصیه مدافعان حرم و امنیت و کشور است. در واقع مردم در عرصه انتخابات میدان مدافعان نظام اسلامی خواهند بود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها