پنج کتاب جدید علامه «مصباح یزدی» رونمایی شد

۵ اثر مکتوب با عناوین اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی، مشکات فروزان در تفسیر قرآن کریم و هم‌اندیشی معرفت شناسی رونمایی شد.
کد خبر: ۶۴۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴ - 30December 2023

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی «استاد فکر» با حضور مسوولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران آغاز شد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری؛ امروز در کنگره سوم بزرگداشت مرحوم علامه مصباح یزدی(ره) که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: بزرگداشت مقام علمی، فکری، اندیشه ای و انقلابی فقیه نستوه، فیلسوف، حکیم و بزگورا و متفکر اندیشمند آیت الله مصباح یزدی و روز حماسه نهم دیماه روز بصیرت و میثاق با ولایت، خداوند متعال را بر این توفیق سپاسگزارم.

رئیس جمهوری در خصوص شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب به مناسب هایی مختلف، جامعه علمی و اندیشه ای کشور را به شخصیت جامع و ظرفیت وجودی ایشان توجه دادند و بر شناخت شخصیت ماندگار آیت الله مصباح تاکید داشتند. با نگاه به اندیشه های بلند ایشان در حوزه های مختلف از موسسه امام خمینی و فرزندان و شاگردان ایشان تقدیر می کنم که مطالب ایشان را جمع آوری کرده به دانشگاه و حوزه عرضه کردند، این همان تاکیدی است که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود بر آن تاکید دارند.

پنج کتاب جدید علامه «مصباح یزدی» رونمایی شد

وی با بیان اینکه علامه مصباح یزدی دارای اندیشه های نو و چهره آزاد اندیشی و نواندیشی بودند، اظهار کرد: آزاداندیشی و نواندیشی ایشان مبتنی بر مبنای محکمی استوار بود. ایشان صرفا شاگردپرور نبودند بلکه جریان ساز هم بودند و این محدود به زمان حیات نورانی ایشان محدود نبود بلکه پس از رحلت ایشان جریان فکری ادامه پیدا کرده و منشا آثار و برکات بسیاری بود.

حجت الاسلام  رئیسی با بیان اینکه بنده در دانشگاه شاهد بودم که افکار ایشان برای جوانان ما بسیار جذاب بود که گره های ذهنی جوانان ما را باز می کرد. گفت: اگر گره های ذهنی جوانان ما باز نشود به یک مساله در زندگی فردی و اجتماعی آنها تبدیل خواهد شد. امروز این روش او برای صاحبان اندیشه و تفکر گره کشا است.

وی افزود: دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی و دینی و مقابله با انحرافات را شاید به عنوان کلان پروژه فکری آیت الله مصباح در نظر گرفت که باید صاحبان فکر به آن توجه کنند، مهم ایستادگی و دفاع از این اصول است که به یک فکر اندیشه اصالت می دهد؛ لذا با این فهم از دین و کارآمدی آن برای اداره زندگی انسان معاصر، ایستادگی با شجاعت و دفاع از آن بسیار مهم است. گاهی فضاسازی ها اجازه نمی دهد که ایستادگی و دفاع رخ دهد. یکی از گروه هایی که در جنگ احزاب مقابل سپاه اسلام ایستادند شایعه سازان بودند آن هم با این هدف که شاید روزی مشهور شوند. اینکه ما جریان های منحرف را بشناسیم و در این مسیر ایستادگی کنیم و حقایق را برای بشریت تبین کنیم، اثربخشی در فکر عالمانه است. انسان چشم سر داشته باشد بسیار آسان تر از این است که چشم دل داشته باشد؛ چراکه شناخت دشمن و بی راهه با چشم دل ممکن است. برخی چشم سر دارند اما کور هستند و مسیر حق و باطل را تشخیص نمی دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: کسانی که در مقابل امیرمومنان ایستادگی کردند کفار نبودند مسلمانان بی بصیرت بودند، برخی برای مردان خدا زحمت ایجاد می کنند، رهبری در جریان فتنه بسیار به همه ما هشدار دادند که فتنه فضا را غبارآلود می کند که حقایق روشن نشود، سیاسی کسی است که جامعه را بشناسد نیاز جامعه را درک کند آمادگی ایفای نقش برای رفع این نیازها داشته باشد و آمادگی خطر کردن در این مسیر را هم داشته باشد. در جهاد تبین شخص باید خطرپذیر باشد چراکه ممکن است مال و جان او در خطر قرار بگیرد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه علامه مصباح یزدی در در حرف و عمل یگانگی داشتند؛ اظهار کرد: آنچه مردم را مشتاق امام راحل کرد همین یگانگی در سخن و عمل ایشان بود. وقتی انسان صالح در نقش فردی و اجتماعی صادق باشد اثرگذاری او بسیار زیاد خواهد بود. خانواده در جلب توجه و نگاه به شخصیت و صاحب اندیشه اهمیت دارد.

وی ادامه داد: امروز ما بیش از هر زمانی باید اندیشه های نو و بلند را به جامعه معرفی کنیم. تجلیل از مقام علمی و تفکر انقلابی این اندیشمند را بسیار ضروری می دانم که باید تداوم داشته باشد. من سال 59 عکس آیت الله بهشتی را در دادستانی کرج کنار خود گذاشته بودم برخی خوبان به من اعتراض می کردند که چرا عکس او را در کنار خود قرار دادی در حالی که او شخصیتی انقلابی، عقلانی و منطقی بود. چنان فضا را تیره و تار کرده بودند که چهره های اثرگذار در ذهن مردم بد جلوه کند. رئیس جمهوری ادامه داد: تبین مواضع حق و نهراسیدن از چه خواهد شد و چه می گویند بسیار مهم است. در روز 9 دی مردم ما با بصیرت فتنه را خوب شناختند و غبار را کنار زدند و به صورت خودجوش اعلام موضع کردند و جریان فتنه را خاتمه دادند، این روز و حماسه بزرگ باید تاریخ انقلاب بماند و برای مردم به خوبی تبیین شود. ما یقین و باور داریم که با این بصیرت و روشن بینی جریان بدخواه و معاند به حاشیه رانده شده و بیشتر رانده خواهد شد. امروز مقاومت، ایستادگی مثال زدنی و حماسه آفرینی مردم عزیز فلسطنی بسیار مهم است و دنیا را در حیرت برده است. مردمی که به قرآن و پیامبر(ص) دل بستند و با ایمان قوی به دژ مستحکم تبدیل شدند که پیروزی فلسطین و نابودی اسرائیل را نوید می دهد.

پنج کتاب جدید علامه «مصباح یزدی» رونمایی شد

حجت الاسلام رئیسی در پایان یادآور شد: از نظر همه صاحبان اندیشه و خرد فلسطین پیروز میدان مبارزه است و کسی که شکست را تحمل کرده رژیم صهیونستی است. مقاومت فلسطین صرفا ایمان قوی دارد و ایمان در مقابل شرارت پیروز شده است. امروز موضع حق ایران بر همه جهانیان روشن شده است. این از نشانه های اقتدار امت ایران است و نشان می دهد که امام راحل انقلاب را درست جهت دادند.

همچنین در حاشیه این مراسم حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری کشور، دوازدهم دی‌ماه را روز «علوم انسانی اسلامی» نامید و گفت: روز دوازدهم دی‌ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» نامگذاری شده و این امر مهم در در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده است.

سومین سالگرد علامه مصباح براساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد
حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی از دیگر سخنران این مراسم بود و اظهار داشت: سومین کنگره بزرگداشت مرحوم علامه مصباح را براساس منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری که در شأن این عالم علیقدر فرمودند، برگزار می‌کنیم، به طوری که تکریم آن مرحوم نشان دادن مصداق و الگوی شایسته پدر باشد.

فرزند علامه مصباح یزدی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند زنده نگاه داشتن یاد آن مرحوم معرفی آثار و مبانی فکری است؛ پدر زمانی که در بین ما بودند افراد برای رفع مشکلات فردی و اجتماعی به آن مرحوم مراجعه می کردند و بیانات او در مسائل اجتماعی سیاسی و حتی خانوادگی و فردی راه گشا بود.

حجت الاسلام مصباح یزدی ادامه داد: مرحوم علامه مصباح یزدی گاهی برای یک دانشجو ساعت‌ها وقت می گذاشتند و از تشریفات اجتناب داشتند. امید که پروردگار توفیق دهد ادامه دهنده راه پدر باشیم و در فتنه های آخر زمان ثابت قدم باشیم . همت و تلاش مسوولان و مردم انقلابی ما هر چه زودتر زمینه فرج امام زمان(عج) آماده شود.

گفتنی است؛ در سومین کنگره بین‌المللی سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی (ره)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان طی پیامی روشنگری‌های معنوی و دانش فراوان را از ویژگی‌های مهم علامه مصباح یزدی دانست و گفت: ما معتقدیم که نشان‌دادن میراث آن شخصیت بزرگ و فقید که دربردارنده دانش فراوان، روشنگری‌های معرفتی درخشان و روش‌های نوین در سطح بسیاری از علوم است، امانتی بر دوش علما، پژوهشگران و جویندگان حقیقت است.

همچنین شیخ زکزاکی از جمله مهمانان ویژه این مراسم با حضور در سالن اجلاس سران کشور سخنان خود را با یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شروع کرد و ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سید رضی موسوی، نکاتی را در وصف عرفان و شخصیت سیاسی-دینی علامه مصباح یزدی (ره) بیان کرد: آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) در فلسفه و اندیشه اسلامی مرجع بود و حتی عالم غرب به مرجعیت علمی او در فلسفه و فکر اسلامی اعتراف کرد. من با واسطه از شاگردان آیت الله مصباح(قدس سره) به حساب می آیم. آیت الله مصباح، فقیه، عالم، فیلسوف، عارف و مخلص بود. کسی که از دوران طفولیت عمر خود را برای تعلیم معارف اسلامی بذل نمود.

پنج کتاب جدید علامه «مصباح یزدی» رونمایی شد

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی خامنه‌ای فرزند رهبر انقلاب اسلامی، رئیس جمهور، شهردار تهران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی، حجت‎الاسلام والمسلمین تحریری تولیت مدرسه مروی و جمعی از نمایندگان مجلس خبرگان اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و .... نیز برگزار شده بود، از 5 اثر مکتوب با عناوین «اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی، مشکات فروزان در تفسیر قرآن کریم، هم‌اندیشی معرفت شناسی و ....رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار