در مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌های خراسان رضوی؛

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی: جایگاه فرهنگ در کنار اقتصاد در ساختار و تشکیل یک جامعه متمدن دارای اهمیت است

حجت‌الاسلام سبزیان گفت: امروز وقتی سخن از کتابخانه است در واقع از یک شاخص بزرگ و توسعه‌یافته جامعه صحبت می‌شود؛ بر همین اساس همانگونه که اقتصاد در توسعه جامعه مهم است، فرهنگ نیز در ساختار و تشکیل یک جامعه متمدن بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر: ۶۴۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ - 11January 2024

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی: جایگاه فرهنگ در کنار اقتصاد در ساختار و تشکیل یک جامعه متمدن دارای اهمیت استبه گزارش دفاع‌پرس از استان خراسان رضوی، جلسه مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، «محمدحسین روشنک» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین و سایر اعضا در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سبزیان اظهار داشت: بحمدالله استان خراسان رضوی در ثبت قانونی مجمع خیرین حوزه کتاب و کتابخوانی به‌عنوان نخستین استان پیشتاز بوده و این مجمع موجب حضور پررنگ خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی شده است.

وی تصریح کرد: مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی ثابت کرد که نباید به منابع مالی دولتی در حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه اکتفا کرد و استفاده از ظرفیت خیرین، کارخانجات و صنایع حرکتی رو به جلو و پیشرفتی عظیم است.

سبزیان با اشاره به نسل جدید و ارائه خدمات نوین در کتابخانه‌ها، تصریح کرد: امروز هنگامی که از کتابخانه صحبت می‌شود در واقع از یک شاخص بزرگ و توسعه‌یافته جامعه صحبت می‌شود؛ بر همین اساس همانگونه که اقتصاد در توسعه جامعه مهم است، فرهنگ نیز در ساختار و تشکیل یک جامعه متمدن بسیار حائز اهمیت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیشتر کتابخانه‌های سیار ماحصل همکاری خیرین بوده است، گفت: استان خراسان رضوی تا به امروز با وجود 11 کتابخانه سیار رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است. امروز کشورهای توسعه‌یافته به سمت ایجاد کتابخانه‌های سیار در حال حرکت هستند و این امر به جهت ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کم‌برخوردار و دورافتاده انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ادامه توضیحاتی پیرامون فعالیت کتابخانه‌های سیار و حضور شاخص آنان در برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی کتاب‌محور در مناطق مختلف استان پرداخت.

سبزیان از افتتاح چند کتابخانه مستقر از محل مشارکت خیرین خبر داد و افزود: از جمله این کتابخانه‌ها می‌توان به یک کتابخانه سیار و دومین پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای روستای ساق شهرستان زاوه و چهار کتابخانه در شهرستان‌های کاشمر، خلیل آباد و بردسکن اشاره کرد.

وی با اشاره به وجود برخی مناطق در استان که امکان ایجاد و یا احداث کتابخانه سیار و مستقر نیست، پیشنهاد اهدای بسته‌های مطالعاتی به مساجد این مناطق و گردش کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مطرح کرد.

با انتشار حتی یک پیام در فضای مجازی مانع عادی‌سازی جنایات در غزه شوید

در ادامه این نشست محمدحسین روشنک در سخنانی ضمن تقدیر از حضور فعالان حوزه فرهنگ و اقتصاد بیان داشت: یاد و خاطره شهدای حمله تروریستی کرمان و شهدای غزه را گرامی می‌دارم. امروز شاهد شهادت روزانه مردم مظلوم غزه هستیم و متاسفانه این امر موجب عادی شدن این جنایات در جهان شده است.

وی ادامه داد: آنچه امروز در غزه شاهد هستیم جنگ نیست؛ چراکه جنگ بین دو نیروی مسلح و نظامی است ولی در غزه نسل‌کشی و مسلمان‌کشی است. تقاضا می‌کنم که حتی با انتشار یک پیام در فضای مجازی در مقابل عادی‌سازی این جنایات بایستید و از مسلمانان و مردم مظلوم غزه دفاع کنید.

روشنک با اشاره به برگزاری جلسه در اتاق بازرگانی مشهد بیان داشت: این اتاق امروز برای همه مردم قابل استفاده است و همراه با فرهنگ و اقتصاد در کنار مردم و برای آرامش و آسایش آنان فعالیت می‌کند.

وی کتابخانه سیار را فکری نو و جدید در عرصه کتابخانه‌ها دانست و گفت: امروز دیدن موفقیت و لذت فعالیت کتابخانه‌های سیار برای شخص بنده غیر قابل توصیف و بسیار زیبا است. با وجود این امکان بر خلاف گذشته مردم به دنبال کتاب نیستند؛ بلکه کتاب به دنبال مردم می‌رود و همچنین دسترسی به کتاب را برای عموم مردم آسانتر می‌کند. متاسفانه کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی خیرین آنچنان که باید و شاید مورد توجه نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار