یادداشت/ پوریا کریم‌پور

تفکیک قوا در منظومه فکری امام خامنه‌ای

پر واضح است که رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های موسوم به جریان انقلاب موظفند پیرو منویات امام خامنه‌ای تمام ظرفیت خود را بکار گیرند تا رعایت اصل تفکیک قوا برای همه مسئولان قوای سه‌گانه به عنوان یک گفتمان مترقی انقلاب اسلامی شناخته شود.
کد خبر: ۶۴۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۵ - 15January 2024

تفکیک قوا در منظومه فکری امام خامنه‌ایگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- پوریا کریم‌پور؛ تفکیک ارکان نظام‌های سیاسی به سه قوه اجرایی، قضایی و تقنینی اذهان همه اهالی سیاست و حقوق‌ خوانده‌ها را به شخصی به نام «شارل دو مونتسکیو» از اندیشمندان فرانسوی معطوف می‌کند.

این اندیشمند که یکی از شخصیت‌های برجسته نهضت قانون اساسی‌گرایی قرون جدید اروپا به حساب می‌آید، جلوگیری از تمرکز قدرت توسط یک نهاد یا شخص را بهترین شیوه برای تحقق دموکراسی و ممانعت از خودکامگی حُکام می‌دانست.

امروزه تراوشات فکری مونتسکیو به قدری جهان شمول شده است که غالب کشورهای دنیا اعم کشورهای دموکرات و غیر دموکرات به نحوی اصل تفکیک قوا را در ساختار نظام سیاسی خود تعریف و اجرا کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز، به عنوان یک نظام مردم سالاری دینی در اصول قانون اساسی خود اصل تفکیک قوا را ترسیم کرده است.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و همه‌پرسی درخصوص قانون اساسی سال‌های ۵۸ و ۶۸ امامین انقلاب اسلامی نیز همواره بر اصل تفکیک قوا و عدم مداخله مسئولان قوای سه‌گانه در امورات یکدیگر تأکید داشته‌اند. طی سال‌های اخیر نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مجالس دهم و یازدهم با تأکیدات بیشتری این موضوع را بیان فرمودند.

نه تنها در ایران، بلکه در تمام مجالس کشور‌های دموکرات موضوع حدود و صلاحیت نظارت و تقنین نمایندگان از مباحث بحث‌برانگیز است، که در صورتی که به خوبی تبیین نشود منشأ بسیاری از مفاسد خواهد بود، تأکیدات امامین انقلاب اسلامی نیز به پشتوانه آگاهی نسبت به چنین ظرفیت فسادزایی در عدم رعایت اصل تفکیک قوا است.

امام خامنه‌ای در این رابطه می‌فرمایند: «یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتی‌ها نیز توصیه کرده‌ایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.» (۱۴۰۱/۳/۴)

همچنین معظم‌له در دیدار دیگر نمایندگان مجلس در حسینه امام خمینی (ره) می‌فرمایند: واقعا نمایندگان نباید در امور انتصابات دولتی دخالت کنند. یکی از مسائل مطرح در قانون اساسی، اصل تفکیک قواست؛ یعنی او (دولت) کار خودش را بکند و شما (مجلس) هم کار خود را بکنید. اگر ایرادی هم داشت مطرح کنید.

پر واضح است که رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های موسوم به جریان انقلاب موظفند پیرو منویات امام خامنه‌ای تمام ظرفیت خود را بکار گیرند تا رعایت اصل تفکیک قوا برای همه مسئولان قوای سه‌گانه به عنوان یک گفتمان مترقی انقلاب اسلامی شناخته شود و همگان نسبت به رعایت آن اهتمام لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار