دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تجلیل کنگره شعر دفاع مقدس از «سمین‌دخت وحیدی»

در آستانه برگزاری اختتامیه بیست و پنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس دبیرخانه این رویداد از «سمین‌دخت وحیدی» ام‌الشعرای شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تجلیل کرد.
کد خبر: ۶۴۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۲ - 19January 2024

تجلیل کنگره شعر دفاع مقدس از «سمین‌دخت وحیدی»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در آستانه برگزاری اختتامیه بیست و پنجمین «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس»، که در شیراز و در جوار حرم حضرت شاه‌چراغ برگزار می‌شود، اعضای دبیرخانه و هیئت داوران این رویداد به دیدار «سیمین‌دخت وحیدی» شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رفتند. 

سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس؛ «رضا اسماعیلی» شاعر و سرداور هیئت داوران کنگره؛ «محمود اکرامی‌فر» شاعر و عضو هیئت داوران کنگره؛ «ایرج قنبری» شاعر و ترانه‌سرا؛ «محمدمهدی عبدالهی» شاعر؛ «محمود اکرامی‌فر»، سرهنگ «محمد کرمی» مدیر تاریخ، سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و «سید رضا میربابا» دبیر ستاد کنگره در این دیدار حضور داشتند.

در ابتدا، رضا اسماعیلی، شاعر و سرداور کنگره در سخنانی اظهار با تاکید براینکه «سیمین‌دخت وحیدی» ام‌الشعرا و مادر شعرای انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: در روزگاری که اکثرا شاعران قبل از انقلاب قهر کرده بودند و کسی برای انقلاب شعر نمی‌گفت، افرادی مثل خانم وحیدی با ایجاد حوزه هنری بنای شعر انقلاب را پایه‌گذاری کردند.

وی درباره فعالیت‌های ادبی سیمین‌دخت وحیدی گفت: سرکار خانم وحیدی با برنامه‌های مختلف رادیو که مسئول برنامه خانواده رادیو بودند، خدمات ارزنده‌ای انجام داد؛ همچنین ایشان پای ثابت کنگره‌های شعر دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ بودند. 

این شاعر پیشکسوت با بیان اینکه سال‌ها در منزل خانم سمین‌دخت وحیدی انجمن ادبی ویژه بانوان برگزار می‌شد، به‌ذکر خاطره‌ای از حضور ایشان در جلسات شب شعر حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب پرداخت و تصریح کرد: بخاطر دارم که سال‌ها پیش وقتی نوبت به شعرخوانی خانم وحیدی می‌افتاد، ایشان نوبت شعرخوانی‌شان را به شاعران جوان واگذار می‌کردند که همین‌موضوع مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت و فرمودند، شاعر از خانم وحیدی یادبگیرند.

اسماعیلی ایثار و فداکاری را از ویژگی‌های سیمین‌دخت وحیدی دانست و ادامه داد: این ویژگی خیلی ارزشمند بود لذا ایشان به‌عنوان یک مادر مهربان برای شاعران انقلاب بودند.

اکرامی‌فر: ضرورت ایجاد صندوق حمایت از هنرمندان پیشکسوت

در ادامه؛ محمود اکرامی‌فر برگزاری مراسم گرامیداشت برای شاعران پیشکسوت را ضروری دانست و گفت: در این زمینه حتمأ باید صندوق حمایتی ایجاد شود و از شاعران حمایت صورت گیرد. 

سپس، سردار بایرامی گفت: آماده ثبت تاریخ شفاهی جریان‌شعر انقلاب و دفاع مقدس هستیم؛ بخشی از این تاریخ توسط همین شاعران پیشکسوت رقم خورده است که لازم است جمع‌آوری و در اختیار محققان قرار گیرد. 

در پایان با اهدا هدیه و لوح‌یادبودی که توسط سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌مقدس و رضا اسماعیلی رئیس هیئت داوران صورت گرفت، از مجادهت‌های سرکار خانم «سیمین‌دخت وحیدی» تجلیل شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار