مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد:

۲۲ هزار اثر تجسمی به جشنواره فجر رسید/ هنر «وحدت‌بخش و امیدآفرین» رویکرد جشنواره فجر بود

خراسانی‌زاده از داوری ۲۲ هزار اثر تجسمی در رشته‌های مختلف در شانزدهمین جشنواره فجر خبر داد و گفت: هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین رویکرد جشنواره فجر امسال است.
کد خبر: ۶۴۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱ - 23January 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رسانه‌ای «شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر» با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری و جعفر واحدی دبیر اجرایی در موزه هنر‌های معاصر برگزار شد.

خراسانی‌زاده: ۲۲ هزار اثر به جشنواره تجسمی فجر رسید

در ابتدا، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد جشنواره هنر‌های تجسمی را بزرگترین رویداد هنری فجر انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: امسال برای شانزدهمین‌بار جشن ملی هنرمندان تجسمی را پیش می‌بریم؛ فرایند جشنواره از مردادماه کارش را آغاز کرده است.

وی به فضای سیاست‌گذاری جشنواره پرداخت و گفت: مصطفی گودرزی، نادر قشقایی، بهمن عبدی، سید عباس میرهاشمی، احمد عبدالرضایی، منیژه ارمین، زهرا رهبرنیا، لیلا عباسی، امیر عبدالحسینی و مسعود نجابتی اعضای سیاست‌گذاری جشنواره بودند و "هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین" رویکرد جشنواره بود. 

۲۲ هزار اثر تجسمی به جشنواره فجر رسید/ هنر «وحدت‌بخش و امیدآفرین» رویکرد جشنواره فجر بود

مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جشنواره تجسمی امسال وحدت‌بخش و امیدآفرین برای هنرمندان ایران شد و هنرمندان مطرح و برجسته علاقه‌مند بودند در چارچوب قوانین کشور فعالیت کنند. 

خراسانی‌زاده از همکاری ۲۲ دبیر، ۶۰ داور ملی و ۳۲ دبیر استانی در این رویداد خبرداد و گفت: تعداد آثار در بخش رقابت ملی ۱۰ هزار ۷۶ اثر، در بخش استان‌ها حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار اثر به دبیرخانه‌ها رسید که در هر استان به طور متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ اثر وجود داشت و در نهایت حدود ۲۲ هزار اثر در بخش‌های ملی و استانی در این ابر رویداد شرکت کردند و آثار زیادی در بخش غیررقابتی حضور دارند که حداقل سه‌برابر آثار دوره‌های گذشته است. 

عبدالحسینی: بیش از سه هزار هنرمند در جشنواره فجر شرکت کردند

در ادامه، امیر عبدالحسینی دبیر کل شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی گفت: رویکرد اصلی امسال بحث کیفیت‌گرایانه جشنواره بود تا جشنواره از نگاه کیفی، جشنواره قابل توجهی باشد. یکی از دلایلی که موجب موفقیت ما در این زمینه بود، حضور سرآمدان در عرصه‌های مختلف بود.

۲۲ هزار اثر تجسمی به جشنواره فجر رسید/ هنر «وحدت‌بخش و امیدآفرین» رویکرد جشنواره فجر بود

وی با بیان اینکه تاکید اعضای سیاست‌گذاری بر این بود که ارتباط جشنواره شانزدهم با ادوار گذشته قطع نشود، افزود: تجارب درخشان ۱۵ دوره گذشته مورد توجه بود که مورد نظر قرار گرفت. حضور چهره‌های جوان و سرآمد نیز به‌عنوان دبیر از نقطه برجسته دیگر امسال جشنواره فجر بود. در بخش پایان‌نامه‌ها بهترین‌ها طوبی زرین دریافت خواهند کرد. 

دبیرکل جشنواره اضافه شدن دو بخش تولیدات فرهنگ‌محور و ناشران کتاب‌های تجسمی را از اتفاقات امسال شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر دانست.

زنده‌روح: آثار هزار هنرمند به دیوار می‌روند

سپس، «مسعود زنده‌روح کرمانی» دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر گفت: تیم متشکل دبیران و داوران خیلی زحمت کشیدند. نزدیک ۶۰ داور در ۲۲ بخش آثار را داوری کردند. امسال در دو بخش نمایشگاهی در موزه هنر‌های معاصر تهران نمایشگاهی شامل آثار هنرمندان مفاخر تجسمی با نگاهی بر گنجینه موزه را خواهیم داشت که از یکشنبه ۸ بهمن نمایش داده می‌شود؛ و در بخش «آینه در آینه» نمایشگاه دیگری داریم که اختصاص به پوستر‌های انقلاب دارد. 

وی با بیان اینکه امسال ۱۳۸ اثر از ۱۲۵ هنرمند در موزه هنر‌های معاصر به روی دیوار می‌رود، گفت: در نمایشگاه موسسه صبا ۸۵۴ اثر در بخش‌های مسابقه، هنرمندمحور و طراحی فرهنگ‌محور از ۶۰۶ هنرمند به نمایش در می‌آید که از سه‌شنبه ۱۰ بهمن تا ۳۰ بهمن به برپا می‌شود که ترکیبی از ۱۷ بخش جشنواره است. 

۲۲ هزار اثر تجسمی به جشنواره فجر رسید/ هنر «وحدت‌بخش و امیدآفرین» رویکرد جشنواره فجر بود

دبیر هنری جشنواره خاطرنشان کرد: امسال ۳۲ دبیر هنری در استان‌ها داریم که ۲۴ نفر از آن‌ها هنرمندان استانی هستند که کار دبیری بخش تجسم‌هنر را عهده‌دار شدند. در نهایت ۷ هزار بازبینی صورت گرفت و ۱۴۰۰ اثر در ۳۲ استان از ششم بهمن تا دهم بهمن‌ماه روی دیوار می‌روند و نمایشگاه‌ها افتتاح می‌شود و مجموع اثار بیش از هزار هنرمند تجسمی را به نمایش می‌گذاریم. 

زنده‌روح کرمانی با تاکید براینکه امسال توجه داوران بر هنر نو و خلاق بود، تصریح کرد: ما دو اتفاق جذاب داریم؛ سفارش پوستر جشنواره را امسال به صابر شیخ‌رضایی دادیم. پوستر بخش دیگری را امسال برای‌اولین‌بار در بخش تجسم‌هنر به یک هنرمند استانی به اسم سعید کریمی دادیم. 

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار