مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تاکید کرد؛

لزوم پیگیری دستگاه‌های فرهنگی برای تحقق ثبت سالروز شهادت شاهچراغ (ع) در تقویم ملی

«قانعی» از تلاش برای ثبت سالروز شهادت شاهچراغ (ع) در تقویم ملی خبر داد.
کد خبر: ۶۴۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ - 25January 2024

از تلاش برای ثبت سالروز شهادت شاهچراغ (ع) در تقویم ملی تا برپایی میز خدمت همگانی از شهادت شاهچراغ(ع) تا ۲۲ بهمنبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، «حمیدرضا قانعی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشستی پیرامون ابعاد رسانه ای بزرگداشت شهادت شاهچراغ (ع) اظهار داشت: سال گذشته مصوبه‌ای در شورای فرهنگ عمومی فارس تصویب شده که بر اساس آن برای ثبت سالروز شهادت احمدبن موسی (ع) در تقویم ملی تلاش می‌شود اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

قانعی با اشاره به لزوم پیگیری دستگاه‌های فرهنگی برای تحقق این امر، گفت: بر اساس استدلال مسئولان برای ثبت این مناسبت در تقویم باید مستندات تاریخی کافی ارائه شود.

وی افزود: با تاکید نماینده ولی فقیه در فارس باید آیین سالروز شهادت حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز بیش از گذشته انعکاس یابد و چنان که سالروز وفات حضرت معصومه (ع) همه شهر قم را تحت تاثیر قرار می دهد، شیراز نیز در این روز چنین فضایی داشته باشد.

«حجت الله طلایی» معاون فرهنگی آستان مطهر شاهچراغ (ع) نیز در ادامه به تشریح برنامه‌های ویژه سالروز شهادت حضرت شاهچراغ (ع) پرداخت و گفت: اینکه پس از اعتقاد به امام هشتم (ع) دیگر فرقه امامی غیر از شیعه اثنی عشری وجود ندارد به برکت اقدام ارزشمند احمد بن موسی الکاظم در بیعت با برادر بزرگوارشان و همراه کردن مردم در بیعت با علی بن موسی (ع) است.

طلایی ادامه داد: ایشان علیرغم شهرت و محبوبیت بسیار نزد خانواده و مردم، اما واسطه وصال شدند و مردم را به امام راستین شیعیان متصل کردند.

وی با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه باید شور و حال سالروز شهادت حضرت شاهچراغ (ع) را به مردم منتقل کنند، گفت: بعد از ظهر یکشنبه لاله گردانی خدام حرم و سخنرانی تولیت این آستان مقدس و آیین خطبه خوانی را پس از نماز مغرب و عشا خواهیم داشت.

معاون فرهنگی حرم مطهر احمدبن موسی (ع) افزود: صبح دوشنبه نیز مراسم غبارروبی حرم با حضور تولیت آستان، نماینده ولی فقیه، استاندار و دیگر مسئولان استانی برگزار می‌شود و پیشنهاد شده استاندار و دیگر مسئولان نیز در آیینی نمادین به عنوان خدام افتخاری حرم، صحن را جارو کنند.

وی همچنین از برپایی رویدادی رسانه‌ای به این مناسبت خبر داد و گفت: عکاسان و خبرنگاران طی ۲ روز یکشنبه و دوشنبه از آیین‌ها، معماری اسلامی و حال و هوای حرم مطهر عکاسی و ارسال کنند و در پایان نیز از برگزیدگان تجلیل می‌شود.

طلایی افزود: بعد از ظهر دوشنبه نیز پیاده‌روی مردمی و حرکت خودرویی به سمت حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود و پس از نماز جماعت نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی و مداحی میثم مطیعی همراه می‌شویم.

این مسئول با بیان اینکه در این روز ۶ موکب و موزه حرم به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، اضافه کرد: نقالی درباره شخصیت احمدبن موسی (ع)، برپایی مراسم تعزیه در این زمینه و حضور مبلغان خادم حرم در مدارس و تبیین شخصیت ایشان برای دانش‌آموزان از دیگر ویژه برنامه‌های سالروز شهادت برادر بزرگوار امام رضا (ع) است.

معاون فرهنگی آستان مطهر احمدبن موسی (ع) اضافه کرد: از ۹ تا ۲۲ بهمن طبقه دوم شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر میزبان میزهای خدمت دستگاه‌های مختلف برای ارائه مشاوره و حل مشکلات مردم است.

طلایی گفت: روان‌شناسان و مشاوران، مشاوران کسب و کار و اشتغالزایی، ترک اعتیاد، کارشناسان فرق و ادیان، خیرین سلامت، بهزیستی، دادگستری و ستاد دیه، کمیته امداد امام خمینی (ره)، استانداری و دیگر دستگاه‌ها میزهای خدمت خود را برپا می‌کنند؛ میز خدمت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همه روزه برپا است و برنامه زمانبندی حضور دیگر دستگاه‌ها و مشاوران نیز اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار