در نشست رؤسای ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت؛

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: ابلاغ سند برنامه‌های گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت در ابتدای سال ۱۴۰۳/ شهدا قطب‌نمای مردم در مسیر رشد و کمال هستند

جعفری گفت: سال ۱۴۰۳ برنامه‌های ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت در قالب چهار برنامه پنج ساله در افقی ۲۰ ساله ابلاغ می‌شوند تا فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ۱۰۰ برابری شدن فعالیت‌های دفاع مقدس محقق شود.
کد خبر: ۶۴۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ - 03February 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «علی‌اصغر جعفری» معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز (شنبه) در هشتمین نشست رؤسا و دبیران ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت که به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالن شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد، با گرامیداشت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تبریک روز ملی فناوری فضایی اظهار داشت: ملت ایران با وجودی که افق روشنی در دوره پهلوی نداشتند، اما با امید‌ی که داشتند انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند. 

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: ابلاغ سند برنامه‌های گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت در ابتدای سال ۱۴۰۳/ شهدا قطب‌نمای مردم در مسیر رشد و کمال هستند

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: گرامیداشت دفاع مقدس، بزرگداشت مقطعی از ایستادگی، ایثار و فداکاری ملت بزرگ ایران در تاریخ است که نقطه عطفی در تاریخ معاصر شد و جریان تاریخ را به نفع ملت ایران تغییر داد.

جعفری با بیان اینکه بزرگداشت دفاع مقدس گرامیداشت ارزش‌ها و معارفی است که مسیر رشد و تعالی ملت ایران را گشود و در منظر بشریت قرار داد، عنوان کرد: امروز اگر در جهان و جبهه مقاومت شاهد توفیقات روزافزون هستیم، نشأت گرفته از تجربه و ایستادگی ملت ایران در دوران دفاع مقدس است.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان غالب در جهان و منطقه است و زمینه تمدن نوین اسلامی را فراهم می‌کند، گفت: انقلاب اسلامی مرز‌های تمدنی را جابجا و از این مرز‌ها عبور کرده است. جمهوری اسلامی در این ۴۵ سال به رغم همه توطئه‌ها و فشار‌های نظام سلطه، با پشتوانه ملت ایستاده و میوه ایستادگی‌اش را در جبهه مقاومت می‌چیند. از این‌رو امروز شاهد تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در منطقه هستیم و این بخشی از برکاتی است که شهدای عزیز و فرهنگ دفاع مقدس به ارمغان آوردند.

وی دفاع مقدس را سرمایه‌ی گرانبهایی برای نسل‌های آینده دانست و خاطرنشان ساخت: شکل‌گیری ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها کمک کرده تا فعالیت‌های شاخصی انجام پذیرد و ظرفیت مناسبی ایجاد شود؛ از این‌رو پیش‌نویس سند فعالیت‌های ۱۰۰ برابری شدن فعالیت‌ها در راستای نشر ارزش‌های دفاع مقدس را به سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ارائه داده‌ایم و مقدمات تصویب آن نیز فراهم شده است. 

جعفری ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ها در قالب چهار برنامه پنج ساله در افقی ۲۰ ساله ابلاغ می‌شوند تا فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ۱۰۰ برابری شدن فعالیت‌های دفاع مقدس حاصل شود. بخشی از ۱۰۰ برابری کردن فعالیت‌های دفاع مقدس که معظم‌له بر آن تاکید داشتند در بحث بالا بردن کیفیت است که باید به آن توجه شود.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد: باید ببینیم که نگرش افراد و اقشار مختلف به دفاع مقدس و مبانی‌ آن چگونه است و در چه وضعیتی قرار داریم که یکی از کار‌ها ارتقا دادن نگرش و باور‌های نسل جوان است و کاری کیفی محسوب می‌شود. 

وی افزود: سامانه‌ای برای سنجش کیفیت فعالیت‌ها فراهم شده و از ابتدای ۱۴۰۳ در دستگاه‌ها فعال می‌شود؛ چرا که در این زمینه باید اقدامات زیرساختی ارائه شود و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها نقش ایفا کنند و ما نیز باید کمک کنیم تا کار‌ها اثرگذاری بیشتری داشته باشند. اگر به نسل جوان کمک نکنیم که به این باور‌ها نزدیک شوند، کار موثری صورت نگرفته است؛ چراکه در واقع نقطه کانونی ما توجه به نسل جوان و نوجوان است.

جعفری گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیری مثل برگزاری اردوهای راهیان نور یا تشییع و تکریم شهدای گمنام وجود دارد که با همت همه دست‌اندرکاران می‌توان از آن‌ها در این مسیر استفاده کرد. امسال تشییع شهدای گمنام در ۱۲ هزار نقطه کشور انجام شد و حضور مردم در مراسم تشییع این عزیزان، ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته بود. این عشق مردم به شهدا قابل توصیف نیست؛ چرا که شهدا قطب‌نمای حرکت مردم شده‌اند و هرکدام از یادمان‌ها پایگاه فرهنگی بزرگی برای آن‌هاست.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به مناسبت‌های پیش رو تأکید کرد: باید تلاش کنیم راهپیمایی بیست و دوم بهمن امسال نیز با شکوه بیشتری برگزار شود؛ چراکه در آستانه انتخابات، حضور گسترده مردم نقش بی‌نظیری دارد. مهم این است مردم فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات است، حضور داشته باشند و این بر تقویت امنیت کشور نیز تاثیر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در موضوع راهیان نور قبل از شیوع کرونا هفت میلیون بازدیدکننده از راهیان نور داشتیم و تلاش ما در افق هفتم این است که زائران را به ۱۰ میلیون نفر برسانیم. 

جعفری در پایان با تاکید بر اینکه باید هر وزارتخانه فعالیت‌های مجموعه خود را در کل کشور رصد کند، گفت: ثبت میراث ناملموس دفاع مقدس در جلسه‌ای که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفت، مطرح شد و اگر تلاش‌های جدی‌تری صورت گیرد، برای انتقال این میراث به نسل‌های آینده ثمره بیشتری خواهیم دید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار