در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح شد؛

رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح: لزوم پرداختن به ورزش همگانی برای تمامی کارکنان وظیفه/ آمادگی جسمانی مؤلفه مهمی در توان رزم نیروهای مسلح است

امیر سرتیپ دوم «فولادی» گفت: آمادگی جسمانی به عنوان یک مؤلفه مهم و تأثیرگذار در توان رزم در اولویت فرماندهان نظامی بوده و در تمام دنیا به این مسئله مهم توجه می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۴ - 13February 2024

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ مهدی شهرودی؛ ورزش در تمامی بخش‌های نیرو‌های مسلح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که یکی از اصول مهم ارتقاء و افزایش سطح آمادگی‌های جسمی و روانی نیرو‌های مسلح به شمار می‌رود. در نیرو‌های مسلح علاوه بر ورزش‌های گروهی و قهرمانی، تأکید بسیاری نیز بر ورزش‌های همگانی شده است و در مناسبت‌های مختلف شاهد برگزاری مسابقات مختلفی در سطح یگان‌های نیرو‌های مسلح با مشارکت مردم و دیگر نهاد‌های ورزشی و فرهنگی هستیم.

گسترش ورزش همگانی در نیرو‌های مسلح به قدری مهم است که راهبرد اصلی ستاد کل نیرو‌های مسلح در حوزه ورزش، گسترش ورزش همگانی در بین کارکنان نیرو‌های مسلح و خانواده‌های آنان بوده است؛ لذا نظر به اهمیت این موضوع گفت‌وگویی تفصیلی را با امیر سرتیپ دوم «جمشید فولادی» رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح انجام دادیم که ماحصل آن در ادامه آمده است.

رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح: ورزش همگانی برای سربازان وظیفه در تمامی پادگان‌های نیرو‌های مسلح اجباری است/ آمادگی جسمانی به عنوان یک مولفه مهم و تاثیرگذار در توان رزم در اولویت فرماندهان نظامی است


دفاع‌پرس: جایگاه و نقش ورزش در ارتقاء، آمادگی و توانمندی نیرو‌های مسلح را تشریح بفرمایید.

موضوع آمادگی جسمانی در نیرو‌های مسلح جزو یکی از مولفه‌های اصلی توان رزم به حساب می‌آید. در این دوره از زمان اگرچه سلاح‌های پیشرفته و مدرن در ارتش‌های جهان گسترش پیدا کرده است، اما هیچ‌کدام از این سلاح‌ها نتوانسته نقش آمادگی جسمانی و بدنی نیرو‌های نظامی را نفی کند.

بهترین سلاح‌ها و تجهیزات نظامی برای اینکه بهره‌برداری و کاربرد خوبی داشته باشند، باید در اختیار افرادی با آمادگی جسمی، روحی و ذهنی بالایی قرار بگیرند؛ همچنین برای نتیجه بهتر باید کاربر آن از شرایط فیزیکی، روحی و روانی مناسبی برخوردار باشد.

تجربه ثابت کرده تاثیرات روحی و روانی ورزش بیشتر از تاثیرات جسمی آن است؛ لذا آمادگی جسمانی به عنوان یک مولفه مهم و تاثیرگذار در توان رزم در اولویت فرماندهان نظامی بوده و در تمام دنیا به این مساله مهم توجه می‌کنند.

دفاع‌پرس: اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح در ترویج ورزش همگانی و حرفه‌ای در بین کارکنان نظامی چه اقداماتی را انجام داده است؟

معتقدیم برای اینکه کارکنان نیرو‌های مسلح در محیط کاری خود بالاترین، بهترین و بهره‌دهی کارایی بالایی داشته باشد باید از لحاظ روحی و روانی عیب و نقصی نداشته باشد و باید خانواده در امنیت روانی بالایی قرار داشته باشد و زمانی که از منزل خارج می‌شوند بداند که فرزندان در یک محیط امن، سلامت جسمی و امنیتی قرار دارند و این موجب می‌شود کارکنان در محل کار از شرایط روحی و روانی بالایی قرار داشته باشد.

اگر کارکنان در محیط کار نگران خانواده خود باشند در طول روز استرس و تمرکز لازم را برای انجام کار را ندارد و بهره‌دهی خدمتی آن‌ها پایین می‌آید؛ در نتیجه ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا کارکنان بهترین شرایط خدمتی را در محیط کاری داشته باشد و به همین منظور باید به موضوع خانواده عنایت ویژه‌ای داشته باشیم.

عده‌ای از خانواده‌های عزیز در نیرو‌های مسلح در منازل سازمانی و شهرک‌های نظامی و عده‌ای در خارج از شهرک‌های نظامی مستقر هستند. در این راستا برای خانواده‌های نیرو‌های مسلح برنامه‌های مختلفی همچون پیاده‌روی خانوادگی، کوه‌پیمایی، کلاس‌های آموزشی مختلف و متنوع در طول سال تدارک دیده‌ایم.  

رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح: ورزش همگانی برای سربازان وظیفه در تمامی پادگان‌های نیرو‌های مسلح اجباری است/ آمادگی جسمانی به عنوان یک مولفه مهم و تاثیرگذار در توان رزم در اولویت فرماندهان نظامی است

دفاع‌پرس: استقبال خانواده‌های نیرو‌های مسلح از ورزش همگانی چقدر است؟

در شهرک‌های نظامی و منازل سازمانی هماهنگی‌ها و استقبال خوبی صورت می‌گیرد و میل و رغبت به ورزش همگانی، پیاده‌روی خانوادگی بیشتر است. در این‌خصوص شاهد برگزاری مسابقات در رشته‌های فوتبال، فوتسال، دو و میدانی، طناب‌کشی و دیگر رشته‌ها هستیم و خانواده‌ها استقبال خوبی از این برنامه‌ها دارند.

تمام تلاش ما در اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح  این است که از مربیان و کارشناسان با تجربه و متخصص در آموزش ورزش در خانواده‌های نیرو‌های مسلح استفاده کنیم و اغلب مربیان ما از مدارک تخصصی و دانشگاهی برخوردارند و دوره‌های تکمیلی را در بالاترین سطوح گذراندند.  تمام دوره‌های آموزشی در نیرو‌های مسلح را با فدراسیون‌های مربوطه هماهنگ می‌کنیم و مدرسین و مربیان ما اغلب از فدراسیون معرفی می‌شوند.

دفاع‌پرس: چه اقداماتی در جهت حمایت از ورزشکاران پایور و وظیفه صورت گرفته است؟

در حوزه کارکنان وظیفه در دو حوزه ورزش همگانی و ورزش قهرمانی حرفه‌ای فعالیت داریم. سربازانی که به خدمت مقدس سربازی اعزام می‌شوند یا ورزشکار حرفه‌ای و قهرمان هستند یا جزو افراد عادی محسوب می‌شوند و با ورزش انس ندارند.

ورزش همگانی و صحبگاهی برای سربازان وظیفه در تمامی پادگان‌های نیرو‌های مسلح اجباری است و ما به عنوان یک رسالت برای خود ترتیبی دادیم تا ورزش همگانی را برای سربازان فرهنگ‌سازی کنیم تا زیر نظر یک مربی حرفه‌ای و تحصیل‌کرده، نحوه ورزش کردن صبحگاهی و حرکات ورزشی را فرا بگیرند و به عنوان یک فرهنگ در آینده در زندگی این عزیزان جای بیفتد.

در حوزه ورزش قهرمانی ما دو گروه سرباز وظیفه داریم که تعدادی از آن‌ها فعالیت‌های ورزشی داشتند که تعداد آن‌ها قابل توجه است، تعداد دیگری از این عزیزان در سطح لیگ‌های حرفه‌ای و برتر فعالیت حرفه‌ای داشتند. ما برای این عزیزان برنامه‌های جداگانه‌ای داریم.

برای سربازانی که به صورت تخصصی و حرفه‌ای ورزش کردند قانون سرباز قهرمان وجود دارد که اشاره دارد هرگاه هر شخصی که به محیط نظامی به عنوان سرباز ورود پیدا کرد، چه در زمان ورود و چه در حین سربازی موفق شد که لباس تیم ملی را به تن کند، این به عنوان سرباز قهرمان محسوب می‌شود و از همان لحظه با درخواست فدراسیون مربوطه در اختیار فدراسیون و تیم ملی قرار می‌گیرد تا فعالیت‌های ورزشی خود را در اردو‌های تیم ملی انجام دهد.

بر این اساس، معتقدیم این سربازان می‌توانند موجب افتخار ایران اسلامی شده و پرچم مقدس کشورمان را در میادین بین‌المللی به اهتزاز دربیاورند. در این راستا با وزارت ورزش هماهنگ و به جد دنبال این هستیم که به این ورزشکاران لطمه وارد نشود.

آن دسته از ورزشکارانی که عضو تیم ملی نیستند و ورزش حرفه‌ای و قهرمانی انجام دادند، تلاش می‌کنیم آن‌ها را شناسایی کرده و سعی می‌کنیم که از آن‌ها در تیم‌های ورزشی نیرو‌های مسلح استفاده کنیم.

نیرو‌های مسلح تیم‌های خوبی در لیگ برتر همچون ملون بندر انزلی و دیگر لیگ‌ها دارد. در جهت حمایت از ورزشکاران حرفه‌ای، آن‌ها را در تیم‌های ورزشی نیرو‌های مسلح سازماندهی و بکار می‌گیریم تا دوران سربازی خود را طی کرده و برای ورزش نیرو‌های مسلح تلاش و افتخار آفرینی کنند. آن دسته از ورزشکارانی که به تیم‌های ما را پیدا نمی‌کنند را تلاش داریم تا در بخش‌های ورزش نیرو‌های مسلح در پادگان بکار بگیریم.

رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح: ورزش همگانی برای سربازان وظیفه در تمامی پادگان‌های نیرو‌های مسلح اجباری است/ آمادگی جسمانی به عنوان یک مولفه مهم و تاثیرگذار در توان رزم در اولویت فرماندهان نظامی است

دفاع‌پرس: ستاد کل نیرو‌های مسلح درخصوص حمایت از ورزشکاران حامی ملت مظلوم فلسطین (عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس) چه تمهیداتی انجام داده است؟

موضوع عدم رویارویی ورزشکاران تیم‌های ملی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس در کل کشور جا افتاده و همه ورزشکاران نسبت به این قضیه اهتمام دارند. با توجه به اتفاقات اخیر در غزه، کشور‌های دیگر نیز به تازگی متوجه شدند که ایران اسلامی به حق این کار را انجام می‌داد و  بر این اساس در حمایت از ملت مظلوم فلسطین به رقابت با ورزشکاران رژیم غاصب صهیونیستی نمی‌پردازند.

بخشی که وزارت ورزش و جوانان امتیازاتی را برای این ورزشکاران قائل شده، همان امتیازات برای سربازان عزیز رقم خواهد خورد و علاوه بر آن در نیرو‌های مسلح برای این عزیزان مشوقات مختلف دیگری از جمله دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، فرماندهان، مقامات و مسئولین در نظر می‌گیریم و از آن‌ها تقدیر می‌کنیم.

دفاع‌پرس: ستاد کل نیرو‌های مسلح چه  تمهیداتی درخصوص برگزاری یادواره‌های شهدا اندیشیده است؟

تمام فعالیت‌های ورزشی، جشنواره‌ها و برنامه‌های ما پیوست فرهنگی را در خود جای و بر آن تاکید دارد. برگزاری تمام مسابقات و رقابت‌های ورزشی با نام و یاد شهداست و به عنوان نمونه می‌توان به جام شهید سلیمانی، جام شهید صیاد شیرازی، جام شهید باقری و... اشاره کرد.

اجرای برنامه‌های فرهنگی در مراسمات، جشنواره‌ها، گروه‌های تواشیح، برنامه‌های هنری و فرهنگی، اجرای نماز جماعت، پخش تراکت‌های زندگینامه شهدا و... از دیگر اقدامات فرهنگی از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح در راستای اقدامات فرهنگی است. همچنین شهریورماه  امسال برای اولین بار کنگره شهدای ورزشکار را برگزار کردیم و در آن برنامه تمام پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، ورزشکاران، مسئولین لشکری و کشوری، حضور داشتند.

دفاع‌پرس: ورزش در بین کارکنان نیروهای مسلح چه جایگاهی دارد؟

کار ما در نیرو‌های مسلح سیاست‌گذاری و هماهنگی بین سازمان‌های نظامی کشورمان اعم از ارتش، سپاه، فراجا و وزارت دفاع است و ماهیانه جلسات مهم و تخصصی در خصوص نکات مهم و ضروری  ورزش نیرو‌های مسلح با مسئولین ورزشی نیرو‌ها برگزار می‌کنیم. علاوه بر این هر سه ماه یکبار شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری ورزش نیرو‌های مسلح را برگزار می‌کنیم و در طول سال چهار جلسه برگزار می‌شود و تصمیمات مهمی درخصوص ورزش نیرو‌های مسلح انجام می‌گیرد.

امسال یک نقشه راهی را برای ورزش نیرو‌های مسلح تنظیم کردیم و در شورایعالی فرماندهان نظامی با حضور ریاست محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح مورد تصویب قرار گرفت. بر این اساس مقرر شد طی پنج سال آینده به مولفه‌ها و آیتم‌هایی که مد نظرمان است با مطالعه تطبیقی وضعیت آمادگی جسمانی ۱۰ ارتش برتر دنیا انجام گرفته و به رتبه‌های برتر برسیم. این مؤلفه‌ها شامل آزمون آمادگی جسمانی، نمره BMI، میزان اضافه وزن کارکنان و دیگر فاکتور را شامل می‌شود و سازمان‌ها موظف هستند برابر نقشه راه، کار‌ها را پیش برده و گزارش دهند. این سازمان‌ها بر اساس نمره‌های گرفته، رتبه‌بندی شده و به فرماندهان نیرو‌ها ابلاغ می‌شود.

رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح: لزوم پرداختن به ورزش همگانی برای تمامی کارکنان وظیفه/ آمادگی جسمانی مؤلفه مهمی در توان رزم نیروهای مسلح است

دفاع‌پرس: در جهت حمایت از کاروان ورزشی نیرو‌های مسلح در سطح مسابقات بین‌المللی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

شورای بین‌المللی ورزش نظامیان جهان (سیزم) همه ساله تقویم می‌دهد و مسابقات مختلفی را به میزبانی کشور‌ها برگزار می‌کند. ۱۴۰ کشور عضو این شورا هستند و این شورا بعد از کمیته ملی المپیک مهمترین کمیته محسوب می‌شود.. ایران اسلامی با بیش از ۶۰ سال سابقه عضو این شوراست و در سال آینده در ۱۹ رشته در مسابقات جهانی سیزم شرکت می‌کنیم.

جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت و شهریور سال آینده میزبان  رشته‌های والیبال و کبدی مسابقات جهانی سیزم است و بر این اساس برای ۱۴۰ کشور دعوتنامه ارسال شده است.

مسابقات دانشجویان نیرو‌های مسلح هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود که در این راستا، کاروان کشورمان در سال گذشته در رشته‌های مختلف به روسیه اعزام شدند و نتایج خوبی گرفتند. سال آینده نیز این مسابقات در ونزوئلا برگزار می‌شود و درصدد هستیم که کاروان ورزشی دانشجویی نیرو‌های مسلح را به این مسابقات اعزام کنیم.

المپیک سیزم هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود که در دوره‌های گذشته رتبه‌های خوبی در این المپیک کسب کردیم. در سال ۲۰۲۷ نیز المپیک سیزم در آفریقای جنوبی  برگزار خواهد شد.

در نیرو‌های مسلح طرح راهبردی برای مسابقات المیپک سیزم در نظر گرفتیم و از هیئت‌های ورزشی تقاضا کردیم که طرح‌های خود را  برای المپیک ۲۰۲۷ به  اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح ارائه دهند تا رتبه خود را ارتقاء دهیم.

یکی از اتفاقات خوب از تاریخ تأسیس سیزم، راه‌اندازی یک فعالیت ورزشی غیر قابل رقابتی در بین سیزم است که تاکنون سابقه نداشته است و با نام ایران در تقویم سیزم ثبت شده است. ما یک برنامه صلح‌آمیز ورزشی را تحت عنوان صعود برای صلح به سیزم  پیشنهاد و مجری این برنامه شدیم. در این فعالیت نیرو‌های مسلح کشور‌های سیزم را به کشور عزیزمان دعوت کردیم و یک صعود مشترک قله دماوند با شعار «کوهنوری برای صلح» داشتیم.

امسال کشور روسیه میزبان برنامه صلح آمیز ورزشی را تحت عنوان صعود برای صلح به سیزم هستند و در تابستان این برنامه انجام می‌شود. هدف ما از برگزاری این برنامه برای صلح و دوستی و شناساندن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور حامی دوست در جهان است.

همچنین برای اولین بار یک نفر از پرسنل نیرو‌های مسلح به مدت سه سال به دبیرخانه جهانی سیزم مأمور و به عنوان مدیر مسابقات ورزشی سیزم دارای مسئولیت شده است.

دفاع‌پرس: چه برنامه‌های ورزشی در ایام‌الله دهه فجر تدارک دیدید؟

به مناسبت دهه فجر روزشماری تهیه و به تمام سازمان‌ها ارسال شد. در دهه مبارک فجر المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان، سربازان را برگزار کردیم و مراسم اختتامیه آن در این ایام برگزار شد. برنامه‌های ایام الله دهه فجر همزمان از ۱۲ بهمن و ورود تاریخی امام راحل به کشورمان آغاز شد و یک دوره مسابقات روحانیون در چهار رشته تیراندازی، پینگ پنگ، شنا و دارت و جشنواره ورزشی بانوان را در چهار رشته تیراندازی، شنا، آمادگی جسمانی و پینگ‌پنگ را برگزار کردیم.

با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توسعه ورزش زورخانه‌ای، ما این مورد را نیز به جد دنبال  و برنامه‌های متنوعی در سطح نیرو‌های مسلح اجرا می‌کنیم.

یکی از سیاست‌های ابلاغی به تمام سازمان‌ها، برگزاری یک روز  ورزش صبحگاهی در طول هفته با ضرب و زنگ مرشد باستانی و حرکات ورزش زورخانه‌ای است؛ همچنین مسابقات ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، پنج‌گانه دریایی، نظامی و بسکتبال را در دهه فجر در سطح نیرو‌های مسلح برگزار کردیم.

رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیرو‌های مسلح: ورزش همگانی برای سربازان وظیفه در تمامی پادگان‌های نیرو‌های مسلح اجباری است/ آمادگی جسمانی به عنوان یک مولفه مهم و تاثیرگذار در توان رزم در اولویت فرماندهان نظامی است

تجدید میثاق ورزشکاران با آرمان‌های امام راحل (ره) و حضور فعال و حداکثری در راهپیمایی ۲۲ بهمن از دیگر برنامه‌های نیرو‌های مسلح در ایام الله دهه فجر بود که انجام شد.

فعالیت‌های متنوع ورزشی در ارتش و نیرو‌های تابعه صورت گرفته است. برنامه‌های متنوعی با عنوان ورزش و شهدا در جهت پاسداشت یاد و خاطره و دیدار با خانواده شهدا، پیشکسوتان، جانبازان صورت گرفته و مسابقات متنوعی نیز برگزار شده است؛ همچنین تیم‌های مختلف به ۴۴ قله مختلف در سراسر کشور اعزام شدند.

همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همایش علمی به مناسبت دهه فجر برگزار و نمایشگاه ورزش به مناسبت سالگرد عملیات غرورآفرین والفجر ۸ دایر کرد. برگزاری مسابقات فوتسال در دهه فجر از دیگر اقدامات سپاه در ایام الله دهه فجر بود.

همچنین در فراجا و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح مسابقات مختلفی در رشته‌های طناب‌کشی، دو و میدانی، و فوتسال برای کارکنان وظیفه و خانواده‌ها در ایام الله دهه فجر برگزار شد.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار