«علی یعقوبی» بازیگر تئاتر و عضو هیات داوران «نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، با بیان اینکه تئاتر در گونههای مختلف و در مکانهای مختلف میتواند اجرا شود و حرکتی که با نام جشنواره تئاتر شبستان راه افتاده است، تئاتر را به دل مساجد آورده است، افزود: گرچه چنین حرکتی به صورت مقطعی و موردی بیسابقه نبوده است و در طول سالهای متمادی قبل از انقلاب و دوران انقلاب و بعد از انقلاب شاهد اجرای نمایشهایی در مساجد بودهایم. علیالخصوص بعد از انقلاب به عنوان یک سنگر از مسجد در بیان ارزشهای والای انسانی و اسلامی در مسجد از تئاتر استفاده شده است.
این هنرمند تئاتر تاکید کرد: برگزاری جشنواره تئاتر شبستان به کسانی که در مساجد رفت و آمد میکنند، کمک خواهد کرد تا با این زبان بیانی بیشتر آشنا شوند و طبیعتا ما شاهد هستیم که هنر در عرصههای مختلف زبان گویاتری برای انتقال پیام نسبت به کتاب و سخنرانی و دیگر مسایل است و این در بیانات افراد و شخص رهبر انقلاب ذکر شده که «تئاتر همچون منبر است و چقدر خوب است علیها روی منبر بروند نه معاویهها و یزدیدها»؛ این مفهوم نشان میدهد که تئاتر خیلی میتواند، تاثیرگذار باشد و من جشنواره تئاتر شبستان را یک حرکت خوش ایته میدانم و امیدوارم که فقط منحصر به جشنواره شبستان نشود چراکه تئاتر در یک جریان شکل میگیرد نه در یک اتفاق و اگر نگاه ما این باشد که این حرکات بهوجود آورنده یک جریان تئاتری باشد، قطعاً مسجدروها و اهالی مسجد را با مدیوم تئاتر بیشتر آشنا میکند و آنها را مسلح میکند تا از بیانهای مختلفی استفاده کنند و از این حیث من این جشنواره و چنین حرکتی را مبارک میدانم.
عضو هیات داوران جشنواره تئاتر شبستان با تاکید براینکه عوامل این جشنواره نباید خسته شوند بلکه استمرار در راه مهم است، عنوان کرد: با این جشنوارهها این نگاه تقویت میشود که تئاتر میتواند در جهت اهداف مقدس و متعالی شکل بگیرد؛ تئاتر فقط این نیست که فکر کنیم یک هنری است که باید در دست دیگران باشد. در گذشته در مساجد شخصیتهای همچون فرجالله سلحشور تربیت شدهاند لذا وقتی تئاتر در دست بچه مسلمانها و بچههای معتقد و متعهد باشد، میتواند تاثیرگذاری دینی داشته باشد و وظیفه ذاتی خودش را انجام دهد که نقش هدایتگری است. هر تفکر و هنری میتواند این نقش را داشته باشد که هنر تئاتر در این عرصه برجسته است.
یعقوبی درباره ظرفیت مسجد برای اجرا گونههای مختلف نمایشی گفت: شرف المکان بالمکین؛ به نوعی شرف هر مکانی به کسی که در آنجا حضور دارد، مسمی است. طبیعتاً وقتی نام مسجد به میان میآید به نوعی یک نام محل سجده و عبادت است و اگر تئاتر مناقشهی با معانی متعالی نداشته باشد، میتواند در مدیومهای مختلف شکل بگیرد و شاهد اجرای نمایشهای مخلف ان باشیم، اما اشتباه نکنیم که اگر تئاتری در مسجد اتفاق میافتد، قصد این نیست مسجد را به محل تخصصی تئاتر تبدیل کنیم بلکه تئاتر با رعایت خط قرمزها و حریمی که برای مسجد وجود دارد، محترم است. اگر در این مسیر لغو و لهوی و وهنی در آن صورت نگیرد، تئاتر میتواند با گونههای مختلف در مسجد اجرا شود. البته نباید چنین تصور شود که قرار است مسجد را به مکان اجرای تئاتر تبدیل کنیم؛ نه! مسجد به قدری وسعت دارد که نهتنها در آن درس قران و نهجالبلاغه و تفسیر و اخلاق داده میشود، بلکه میتوان فعالیتهای ورزشی و هنری و تئاتر و سرود و حتی هنرهای تجسمی در آن به عنوان یک پایگاه استفاده کرد. اما این نیازمند یک درکی است که در شانیت مسجد بتوانیم آن را در انجام دهیم.
این هنرمند با بیان اینکه میتوان در مسجد به موضوعات اجتماعی و طنز پرداخت، تاکید کرد: البته باید فراموش نکنیم که این کار در مسجد رقم میخورد لذا باید تمام اقتضائات آن را رعایت کرد و مهم آن است که بتوانیم با زبان تئاتر خودمان را آشنا و فعال کنیم که این خیلی مهم است. اجرای جشنواره تخصصی تئاتر در مسجد سابقه کمی دارد و ما در طول یک زمان چندین ساله میتوانیم این رویداد را بررسی و تحلیل کنیم و درباره نتایج و اثرات ان صحبت کنیم؛ صرف برگزاری یک جشنواره با کیفیت دلیل کیفیت خوب نمایشها نیست بلکه حمایت از کارها در طول سال و تغذیه کردن گروههای برای انجام تئاتر در مسجد میتواند، بچههای مسجد را تقویت کند و کارهای خوب و قابل ارزشی باشد.
عضو هیات داوران جشنواره تئاتر شبستان ادامه داد: اینکه فکر کنیم از جشنواره ملی تئاتر مسجد یک نمایش در تئاتر شهر به اجرا برسد یا تئاتری از مراکز حرفهای تئاتر در مسجد اجرا شود، هیچ فضیلتی ندارد و مهم آن است که با درک فضای مسجد کاری بکنیم که برای مردم جذاب و جالب و مفید باشد و در عینحال که تئاتر کارگری، تئاتر کشاورزان و دانشجویی و تئاتر دانشآموزی و گونههای دیگر تئاتری اتفاق میافتد، بچههای مسجد این گونه تئاترها را کار کنند و این هیچ مضیت یا اتفاق خاصی برای این بچهها نیست و باید اجازه بدهیم تا زمان که بهترین داور است، نتیجه این رویدادها را مشخص کند.
یعقوبی به رویش برخی هنرمندان از دل مسجد اشاره کرد و ادامه داد: اینکه میبینیم برخی هنرمندان از دل مسجد بلند شدند و بازیگر و کارگردان شدند یعنی اینکه ما توانستیم در دل مسجد نیروهایی را تربیت کنیم که با تفکر معنوی و مذهبی و حفظ اعتقادات میتوانند یک هنرمند قابل باشند و فعالیت کنند. این یک اتفاق خوب است، اما مقایسه تئاتر مسجد با دیگر کارها یک مقایسه مع الفارق است و هیچ چیز مشترکی در ان وجود ندارد که بتوان مقایسه انجام داد لذا باید اجازه داد بچههای مسجد با این جشنواره صفا و حال و تئاتر خودشان را اجرا کنند و افراد توانمند در عرصه تئاتر به آنها کمک کنند تا اتفاق خوبی رقم بخورد.
وی با تاکید براینکه هنوز زود است درباره تئاتر مسجد قضاوت کنیم و بگوییم این یک رویداد خوب است یا نه افزود: باید اجازه داد تا این فرزند تازه متولد شده که به حیاط خودش ادامه میدهد بیشتر تنفس کند و ما وظیفه داریم، خوراک و فضای خوب در اختیار او قرار دهیم تا این فرزند ما که تئاتر مسجد است، بتواند خوب رشد کند. با این فرایند است که تئاتر مسجد راه خودش را پیدا میکند چراکه مسجد بچههایی در دل خود دارد که حرف برای گفتن دارند و این خیلی مبارک و پسندیده است که بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم تا این جنس بچهها هم بتوانند حرفهایشان را در قالب هنر نمایش بتوانند، به بهترین شکل مطرح کنند.
انتهای پیام/ 121