در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

«مسجدِ پیرزن» واقعه ساخت مسجد دروان قاجار است

کارگردان نمایش «مسجدِ پیرزن» گفت: این نمایش روایتی از داستان پیرزن و گوهرشاد بیگم در سال ۸۲۰ هجری قمری است.
کد خبر: ۶۵۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴ - 07March 2024

«سمیه نفر» کارگردان نمایش «مسجدِ پیرزن» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه سابقه تولید و اجرای سه نمایش با نوجوانان را داشتم، درباره علل حضور و شرکت در جشنواره تئاتر شبستان اظهار داشت: از آنجایی که متوجه شدم جشنواره ملی تئاتر شبستان به طور منصفانه آثار و ارزیابی می‌کند در این جشنواره شرکت کردم. هرچند که در چهارمحال و بختیاری فرهنگ تماشای تئاتر پایین است به ویژه که ما در اجرا برای مسجد با مشکلات بسیاری مواجه بودیم و مخالفت بسیاری با این کار صورت گرفت.

وی که مدیر کانون مسجد جامع حضرت امیرالمؤمنین(ع) در چهارمحال و بختیاری است، ادامه داد: خدا را شکر می‌کنم که تلاش بچه‌های نمایش در این جشنواره به ثمر نشست و گویا پاداش خود را بعد از تحمل این همه سختی گرفتند. البته این خیلی ارزشمند بود که توانستیم به فرهنگ تئاتر مسجد در شهر خودمان کمک کنیم و با مدیران ثابت کنیم که سختگیری‌های بیش از حد آنها اشتباه است و مانع ظهور استعداد جوان‌ها می‌شود.

«مسجدِ پیرزن» واقعه ساخت مسجد دروان قاجار است

نفر که فیزیک خوانده اما مربی قرآن است، ادامه داد: من می‌دانم که چقدر فعالیت‌های فرهنگی دشواری دارد اما موفقیت ما در تئاتر مسجد باعث شد تا بچه‌ها در زمینه‌های دیگر فرهنگی و هنری نیز با مسجد همکاری کنند و این واقعاً ارزشمند است. این جشنواره واقعا مفید است و ما با همه سختی‌ها کارهایمان را به جشنواره رساندیم.

وی خاطرنشان کرد: خوب است در مساجد تجهیزات اولیه صوتی اجرای نمایش را فراهم کنند تا اجراها در سطح بهتری به نمایش درآیند. البته آنهایی که حرفه تئاتر دارند و سال‌ها در زمینه نمایش فعالیت کردند نباید با گروه‌های نمایش مسجدی که تجربه اندکی دارند مقایسه شوند.

کارگردان نمایش «مسجدِ پیرزن» در رابطه با نمایش خود عنوان کرد: داستان بانو گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ تیموری است که تصمیم به بنای یک مسجد گرفت و این ماجرا در سال ۸۲۰ هجری قمری رخ داده و با وجود اینکه بانو گوهرشاد بیگم زن مومنی بوده اما از آنجایی که نیت خالصی برای ساخت مسجد نداشته تمام خانه‌های اطراف حرم امام رضا را به بهای بسیار زیاد مثل طلا و عمارت‌های ارزشمند از آنها خریداری می‌کند و فقط یک پیرزن بود که به هیچ وجه حاضر نمی‌شود خانه خود را واگذار کند، آن پیرزن از نیت گوهرشاد آگاه بود که ساخت مسجد را برای رضای خدا انجام نمی‌دهد و فقط برای خودنمایی است.

«مسجدِ پیرزن» واقعه ساخت مسجد دروان قاجار است

نفر ادامه داد: پیرزن به گوهرشاد می‌گوید من به شرطی خانه خود را به تو می‌دهم که مردم دو رکعت نماز در داخل خانه من بخوانند نه طلا و نه عمارت از تو می‌خواهم. این داستان در دوره قاجار بسیار معروف بود و پس از این دوره کم کم به فراموشی سپرده شد. برای آنکه این واقعه مجدد مطرح شود و برای آن پیرزن نیز طلب دعا و نماز کنیم که خانه خود را با نیت خالص در راه خدا انفاق کرده و به گوهرشاد نشان داد که نیت تو برای ساخت مسجد خالص نیست و تمام نمایش ما حول این محور است که کارهای خیر باید با نیت خالص انجام شود و برای رضای خدا باشد.

«نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛ از ۱۳ الی ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار