سردار کارگر در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی:

دفاع مقدس متعلق به تمام مستضعفین جهان است/ تدوین 14 جلد دایرة المعارف دفاع مقدس تا پایان برنامه ششم

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس نباید محصور در نظامیان باشد چرا که متعلق به همه مردم، مسلمانان و تمام مستضعفین جهان است.
کد خبر: ۶۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ - 11January 2016

دفاع مقدس متعلق به تمام مستضعفین جهان است/ تدوین 14 جلد دایرة المعارف دفاع مقدس تا پایان برنامه ششم

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس که امروز در مجلس شورای اسلامی انجام شد، گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در سال 69 به ابتکار مقام معظم رهبری در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح کار خود را آغاز کرد و در سال 71 نیز اساسنامه آن به تصویب رسید.

وی افزود: در این اساسنامه هیأت امنایی پیش بینی شده بود که تا سال 91 بنا به دلایل مختلفی تشکیل نشد اما با تلاشهایی که صورت گرفت در سال 91 این هیأت را تشکیل دادیم.

سردار کارگر با اشاره به اینکه این هیأت تاکنون سه جلسه را برگزار کرده که خروجی آن توفیقات خوبی را داشته، افزود: با توجه به اختیاراتی که رهبری در این اساسنامه تفویض کردند، در حال حاضر 7 وزیر عضو این هیأت امنا هستند؛ همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر دفاع، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، رؤسای صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید، بسیج مستضعفین و فرماندهان سپاه و ارتش در آن عضو هستند که البته سرلشکر فیروز آبادی به عنوان رئیس این مجموعه و بنده هم به عنوان دبیر هیأت امنا مشغول به فعالیت هستیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با بیان اینکه یکی از کارهای بنیاد، ایجاد فضایی مناسب جهت تعامل و مشارکت فزاینده افراد است، اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که دفاع مقدس نباید محصور در نظامیان باشد چرا که دفاع مقدس متعلق به همه مردم، مسلمانان و تمام مستضعفین جهان است.

وی با اشاره به صدور روحیه بسیجی و تفکر دفاع مقدس به ملتهای آزاده جهان، اظهار داشت: امروز به برکت همین روحیه و تفکر، مشاهده میکنیم که کشورهایی مانند عراق، سوریه و لبنان، نجات یافتهاند.

سردار کارگر سپس با بیان اینکه ما با دولت قبلی نیز تعاملات خوبی داشتیم، بر ضرورت توجه تمام نهادها به موضوع دفاع مقدس تأکید کرد و افزود: یکی از کارهایی که همواره مد نظر داشتیم، عدم ورود مسائل جناحی و حزبی به امر دفاع مقدس است چرا که ورود اینگونه مسائل برای دفاع مقدس هم چون سم مهلک عمل میکند؛ لذا سعی کردیم در این رابطه طبق فرمایش مقام معظم رهبری گام برداریم.

وی همچنین اضافه کرد: طبق سند راهبردی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس که سال گذشته تنظیم و به تصویب هیأت امنا رسید و توسط ریاست ستاد کل نیروهای مسلح نیز به دیگر واحدها ابلاغ شد، تکلیف ما تا افق چشم انداز برنامه ششم و هفتم معلوم و مشخص شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به فعالیتهای عمرانی و سخت افزاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، اظهار داشت: در حال حاضر 55 یادمان دفاع مقدس را در استانهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه، بوشهر و کردستان ایجاد کردیم و راهیان نور دریایی را هم چند سالی است که فعال کردیم.

وی افزود: علاوه بر این در سالهای اخیر، راهیان نور غرب و شمال غرب کشور نیز فعال شده که سال گذشته بیش از دو میلیون نفر از این مناطق بازدید کردند.

سردار کارگر ادامه داد: در حال حاضر 30 مرکز فرهنگی دفاع مقدس را در سراسر کشور در حال ساخت داریم که در این رابطه استاندارها را به عنوان فرماندهان قرارگاه ساخت این مراکز قرار دادیم که این باعث شده با انگیزه قابل توجهی کار را دنبال کنند.

وی همچنین اضافه کرد: این مراکز فرهنگی پیشتر به نام باغ موزه دفاع مقدس یاد میشدند که در گردشکار ارسالی خدمت مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند که عنوان مراکز فرهنگی بر این مجموعهها اطلاق شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تصریح کرد: پیش بینی ما در خصوص روند اجرایی ساخت این مراکز فرهنگی این است که در برنامه ششم 70 درصد آن به بهره برداری رسیده و 30 درصد باقی مانده هم در برنامه هفتم به اتمام برسد.

وی بیان داشت: درباره تاریخ و دایرة المعارف دفاع مقدس هم که مجلس پیش از این بر آن تأکید داشت، باید بگویم تا به امروز سه جلد از دایرة المعارف دفاع مقدس تدوین شده و پیش بینی ما این است که تا پایان برنامه ششم تمامی 14جلد این دایرة المعارف تدوین میشود.

سردار کارگر در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تاکنون پیکر 8060 نفر از شهدای گمنام در کشور دفن شدهاند و 1408 یادمان هم برای این شهدا ساخته شده و چون مسئولیت آباد سازی این یادمانها بر عهده بنیاد است، تا به امروز تعداد 50 درصد این یادمانها آباد شده و امیدواریم مابقی آنها هم با کمک مسئولان تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه تدوین تاریخ دفاع مقدس را در افق چشم انداز برنامههای بنیاد قرار دادهایم، گفت: خواهش ما این است که در برنامه ششم و هفتم موضوعات مطرح شده را هم چون گذشته مد نظر قرار داده تا بتوانیم فرهنگ اصیل و بومی دفاع مقدس را که تولید خودمان است، حفظ کرده و نشر دهیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار