معظمی گودرزی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تعادلی برای تولید محتوا با مضمون انقلاب و دفاع مقدس در رسانه‌ها وجود ندارد

استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه گفت: عدم تولید محتوا در رسانه‌ها یک آسیب است که باید بررسی شود. برای برطرف کردن این آسیب، رسانه‌های تخصصی باید محتوا سازی کنند.
کد خبر: ۶۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ - 17January 2016

تعادلی برای تولید محتوا با مضمون انقلاب و دفاع مقدس در رسانه‌ها وجود ندارد

حبیبالله معظمی گودرزی استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به عدم تناسب بین مطالب تولید شده رسانههای گروهی با موضوعات انقلاب گفت: تناسب شایستهای بین حجم تولیدات و محتویات لازم که متناسب با شان دفاع مقدس در رسانههای ما باشد، وجود ندارد. اغلب تولیدات رسانههای ما در حوزه انقلاب و دفاع مقدس مناسبتی و در ایام خاص مثل هفته دفاع مقدس و سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه با طرح سوالی درباره دلیل عدم تولید مناسب در رسانهها اظهار کرد: عدم تولید محتوا در رسانهها یک آسیب است که باید بررسی شود. برای برطرف کردن این آسیب رسانههای تخصصی باید محتوا سازی کنند.

وی تصریح کرد: پژوهشگران انقلاب و دفاع مقدس علیرغم گذشت حدود سه دهه از جنگ به اسناد و اطلاعات دسترسی ندارند؛ رسانههای تخصصی میتوانند با ایجاد محتوا دسترسی مناسب به اطلاعات را برای پژوهشگران ایجاد کنند.

معظمی گودرزی ادامه داد: رسانههای تخصصی و مراکز مرتبط با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس وظایف دوگانهای دارند که اولاً در موضوعات مشخص، تولید محتوا داشته باشند و این تولیدات را در اختیار سایر رسانهها قرار دهند یا اینکه شرایط را برای پژهشگران علاقمند فراهم و تسهیل کنند تا بتوانند برای تولید محتوا به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه تاکید کرد: مراکزی که اطلاعات انقلاب و دفاع مقدس را در اختیار دارند زمینه را برای پژوهشگران ایجاد کنند تا اگر کسی پژوهش غیر دولتی هم انجام میدهد بتواند به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشد.

وی افزود: نکته لازمی که وجود دارد این است که ما باید با توجه به شرایط جدید هم به لحاظ تکنولوژی و فناورهای جدید ارتباطات و رسانههای اجتماعی و هم به لحاظ قالبهای فرآوردهها مثلاً خبرها و گزارشهای نرم یا نرم خبرها توجه کنیم.

معظمی گودرزی گفت: رسانههای تخصصی باید ضمن اینکه محتوا را تولید میکنند با توجه به شرایط و مطابق با فضای جدید اقدام کنند و به قالبها و فرمها در نگارش فرآورده های مربوط به دفاع مقدس توجه کنند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه در پایان با اشاره به ذائقه سازی رسانهای گفت: ذائقه به به ذات ما برمیگردد، درباره ملت خودمان به عنوان یک ایرانی معتقدم ایرانیها ذاتشان یک ذاتی است که در سال 1359 موجب دفاع مقدس شد. بسیجیها و تودههای مردم با فرمان امام خمینی(ره) در مقابل لشکر رژیم بعثی در جبههها ایستادگی کردند، مردم ایران علاقمند به مطالب انقلاب و دفاع مقدس هستند و در این مسئله هیچ مشکلی برای تولید محتوا نداریم.

نظر شما
پربیننده ها