بروز اختلافات شدید میان فرماندهان اطلاعات رژیم صهیونیستی

«آمان » سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی است. در این سرویس اطلاعاتی بخشی به نام «واحد تحقیقات» وجود دارد؛ بخشی مهم که تهیه و تدوین برآوردهای راهبردی سالانه رژیم صهیونیستی را برعهده دارد.
کد خبر: ۶۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱ - 18January 2016

بروز اختلافات شدید میان فرماندهان اطلاعات رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، ریاست دایره تحقیقات بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی «امان» بالاترین سمت پس از ریاست این سازمان است. رئیس دایره تحقیقات «امان» در واقع باید از فرصتها و تهدیدهای رژیم صهیونیستی ارزیابیهای راهبردی تهیه کند و آن را به دولت ارائه دهد.

اکنون که انتفاضه سوم مردم فلسطین، رژیم صهیونیستی را با بحران شدید امنیتی روبه رو کرده، «ایلی بنمئیر» رئیس بخش تحقیقات اطلاعاتی نظامی رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا داده است.

استعفایی که برخی ناظران مسائل رژیم صهیونیستی، آن را به دلیل اختلافات ایجاد شده میان فرماندهان سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی میدانند. «بنمئیر» هفته گذشته به دلیل اختلاف نظر درباره فعالیت این یگان، از ژنرال «هرتصی هالوی» فرمانده شاخه اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی خواست که وی را از ادامه همکاری در این یگان معاف کند.

یک منبع امنیتی رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد، درگیری لفظی شدیدی میان «ایلی بنمئیر» و «هرتصی هالوی» رئیس «آمان» درباره شیوه عملکرد این یگان و برخی از افسران آن رخ داده و در نهایت «گادی آیزنکوت» فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی نیز با استعفای بنمئیر موافقت کرده است.

این در حالی بود که منابع امنیتی رژیم صهیونیستی تلاش میکردند این اختلافات را شخصی جلوه داده و با وضعیت حاکم بر این نهاد اطلاعاتی بی ارتباط نشان دهند.

همزمان با این اتفاق، «اویحای رونتسکی»، خاخام ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی نیز از «راوی پیرتس» خاخام ارشد فعلی ارتش خواسته است در پی تصمیم اخیر آیزنکوت، فرمانده ارتش مبنی بر انتقال «دایره آگاهسازی یهودی» در ارتش از واحد خاخامهای نظامی به معاونت نیروی انسانی، از سمت خود کنارهگیری کند.

رونتسکی در مصاحبه با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرد، تصمیم گادی آیزنکوت نشاندهنده این است که وی به خاخامهای نظامی اعتمادی ندارد.

گفتنی است، وظیفه دایره آگاهسازی یهودی آموزش مفاهیم، افکار و ایدههای یهودی به نظامیان و افسران ارتش صهیونیستی است. این در حالی است که طی سالهای اخیر نیز برخی خاخامهای وابسته به جریان صهیونیستی مذهبی افراطی و در رأس آنها «رونتسکی» توانستهاند بر دایره مذکور سیطره پیدا کنند.

«یتسلنیل سموتریچ» یکی از اعضای تندروی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب «خانه یهودی» اظهار داشت، تصمیم آیزنکوت نشان میدهد، وجهه و جایگاه ارتش در خطر است و هدف نهایی از این تصمیم، کاهش نفوذ و تأثیرات خاخامهای نظامی است.

برخی ناظران مسائل رژیم صهیونیستی معتقدند، این اختلافات در بخشهای دیگر ارتش نیز وجود دارد که خود سبب بروز چالشهای جدی در ارتش رژیم صهیونیستی شده است. این در حالی است که شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی هم به تازگی گزارشی منتشر کرد و در آن، طبق یک نظرسنجی اعلام کرد، 72 درصد از جامعه صهیونیستی ضمن اینکه از فساد گسترده در میان مقامات رژیم صهیونیستی رنج میبرند، نسبت به مقامات خود بیاعتماد بوده و از عملکرد آنها ناامید هستند.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، در شرایطی که رژیم صهیونیستی در مهار انتفاضه مردمی فلسطین ناتوان مانده و با شرایط پیچیده امنیتی دست به گریبان است، اختلاف میان سران نظامی و امنیتی ارتش صهیونیستی حکایت از چالش مهم دیگری در این رژیم دارد؛ چالشی که از متزلزل بودن بیش از گذشته ارتش صهیونیستی خبر میدهد. ارتشی که همه مباهات سران صهیونیستی به آن بوده و حیات رژیم صهیونیستی در گرو آن است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار