معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی خبر داد؛

افتتاح پروژه‌های «یادگار ابراهیم» با اعتبار ۱۴۲ هزار میلیاردی در خراسان رضوی

خدایی گفت: ۱۰۹ پروژه از طرح «یادگار ابراهیم» با سرمایه‌گذاری ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.
کد خبر: ۶۷۰۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰ - 01June 2024

افتتاح پروژه‌های یادگار ابراهیم با اعتبار ۱۴۲ هزار میلیاردیبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «جواد خدایی» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در نشست رسانه‌ای «طرح یادگار ابراهیم» با بیان اینکه در هفت ماه گذشته، با مسئولان استانی و دستگاه‌های متولی و وزارت‌خانه‌های مختلف برای سفر دوم رئیس‌جمهوری به مشهد در حال برنامه‌ریزی بودیم اظهارداشت: گرچه حضور آیت‌الله رئیسی در مشهد میسر نشد، اما پروژه‌هایی که با تلاش و تدابیر رئیس جمهور پیگیر و در استان مصوب شده بود، در مرحله افتتاح قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف آب، انرژی، صنعت، محیط زیست، کشاورزی و راه و شهرسازی هستند، افزود: این پروژه‌ها ناظر به حل یک مسئله بنیادی استان هستند و بعضی از آن‌ها سالیان سال متوقف بودند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ابرپروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد اشاره کرد که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه مجموع ۱۰۹ پروژه از ۱۲ دستگاه اجرایی و استانی و ملی طرح یادگار ابراهیم آماده بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی است، تصریح کرد: این پروژه‌ها بالغ بر ۱۴۲ هزار و ۲۲۳ هزار میلیارد تومان است؛ که از این تعداد ۸۷ پروژه درمرحله افتتاح قرار دارد و ۲۲ پروژه در فاز اجرایی است.

این مقام مسئول گفت: این پروژه‌ها در وزارتخانه‌های نیرو، نفت، صنعت معدن تجارت، راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی تحقیقات علوم فناوری، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست ورزش و جوانان بوده است.

خدایی بیان داشت: وزارت نیرو که بیشترین پروژه‌ها و به لحاظ ریالی یک سوم پروژه‌های دیگر را به خود اختصاص داده است؛ در حوزه وزارت برق در دو بخش برق و آب پروژه‌های متفاوتی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که رئیس جمهور شخصا پیگیری کردند حوزه تامین برق است، عنوان داشت: با چالش ناترازی برق در کشور مواجه هستیم، اما کارنامه دولت سیزدهم در این بخش قابل قبول است.

وی ابراز داشت: فاز اول پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ابن یمین سبزوار و نیروگاه سیکل ترکیبی تربت حیدریه که فاز دوم آن دو واحد گازی نیروگاهی است به مرحله افتتاح رسیدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۴۰ هزار میلیارد تومان جهت نیروگاه در طی سه سال اختصاص یافته، تصریح کرد: در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اتفاقات مثبتی در سطح استان و کشور رخ داده است از جمله آن ظرفیت نیروگاه بادی خواف و نیروگاه خورشیدی شرکت کشت و صنعت جوین است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.

خدایی خاطرنشان کرد: نیروگاه بادی ۲۰۰ مگابایتی بزرگ مقیاس فولاد سنگان در مرحله عملیات اجرایی قرار دارد و نیروگاه ۱۰۰ مگابایتی خورشیدی کاشمر نیز در مرحله اجرایی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تا سال  ۱۴۰۴ تمام چاه‌های استان مجهز به نیروگاه خورشیدی می‌شوند، تصریح کرد: هزار سامانه خورشیدی باظرفیت پنج مگاباتی برای تامین برق کشاورزان و خود اشتغالی توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای چند طرح صرفه‌جویی در استان؛ خراسان رضوی قطب مصرف بهینه در کشور را توانسته به دست بیاورد، بیان داشت: جایگزینی بخاری‌ها وکولر‌های کم مصرف، خراسان رضوی را به‌عنوان قطب صرفه‌جویی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تبدیل کرده است؛ همچنین در احداث پست‌های برق نیز جهش چند برابری داشتیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در ۵۰ سال اخیر خشک‌ترین سال آبی در کشور داشتیم که بارندگی‌های اخیر دغدغه ما را از تامین حداقلی آب مشهد برطرف کرد.

خدایی ابراز داشت: در طرح یادگار ابراهیم از پروژه خط انتقال آب از سد تبارک به قوچان، پروژه آبرسانی بجستان، ۳۴ طرح آبرسانی در ۷۰ روستایی افتتاح خواهد شد همچنین پروژه آبرسانی نبی‌اکرم که یک پروژه مهم است و مدیریت توزیع آب را انجام خواهد داد به بهره‌برداری می رسد.

وی با بیان اینکه پنج تصفیه خانه در حال بهره‌برداری داریم و بیش از ۵۵ درصد شبکه فاضلاب مشهد اجرا شده است، گفت: تا سال ۱۴۰۴ کل شبکه فاضلاب مشهد انجام می‌شود و طی یکسال گذشته ۴۶ کیلومتر شبکه فاضلاب در مشهد اجراشده که در طرح یادگار ابراهیم به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان پروژه‌های آماده افتتاح خراسان رضوی هستند که فعالیت کم نظیری در احیای واحد‌های راکد و راه‌اندازی پروژه‌های بلاتکلیف رخ داده است.

خدایی با اشاره به اینکه مجموعا ۳۰ هزار واحد به عنوان بسته مسکن طرح یادگار ابراهیم افتتاح خواهد شد افزود: تعداد ۱۰ هزار و ۴۷۷ واحد در حوزه راه وشهرسازی و مسکن در حال بهره‌برداری است که زمین به بیش از ۱۹ هزار واحد واگذار می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه راه، روکش‌سازی هزار و ۲۰۰ کیلومتر از شریان‌های اصلی و ایمن‌سازی ۱۲ نقطه حادثه‌خیز در استان صورت گرفت که به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: قطب مرکز داده و پارک داده برای استفاده استارتاپ‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دو پروژه بزرگ مهم در شرق کشور است که در طرح یادگار ابراهیم به بهره‌برداری می‌رسد. دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت پروژه مهم دیگری است که در حوزه فناوری اطلاعات در طرح یادگار ابراهیم به بهره‌برداری می‌رسد و فیبر نوری در دو منطقه ۹ و ۱۱ مشهد اجرایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی عنوان داشت: پروژه کال زرکش، ایجاد ۱۳ ایستگاه سنج گرد و غبار در استان سبب شده بعد از خوزستان دومین استان در حوزه آلودگی هوا باشیم.

خدایی با بیان اینکه در ورزش و جوانان چند پروژه نیمه تمام داشتیم گفت: چمن مصنوعی، سالن‌های ورزشی شش هزار نفری ثامن در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید به علاوه سالن شش هزار نفری ثامن در هفته دولت افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها