وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

بهره‌برداری از ۸ هزار فضای آموزشی و ورزشی در دولت سیزدهم

مرادصحرایی گفت: در دولت سیزدهم نزدیک به ۸ هزار فضای آموزشی و ورزشی جدید تحویل دانش‌آموزان شده است.
کد خبر: ۶۷۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲ - 08June 2024

بهره‌برداری از ۸ هزار فضای آموزشی و ورزشی در دولت سیزدهمبه گزارش دفاع‌پرس  از استان خراسان رضوی، «رضا مرادصحرایی» در آیین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی تحت عنوان «یادگار ابراهیم» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید، به بیان دستاورد‌های دولت در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: در دوره فعلی قله‌های جدیدی در تمامی حوزه‌ها فتح شده و تاکنون، به‌ازای هر روز کاری این دولت، هشت مدرسه تکمیل و تجهیز شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: تمرکز ویژه‌ای بر فضا‌های ورزشی وجود داشته و در طرح شهید سلیمانی، دو هزار و ۶۴۵ زیرساخت آماده شده که منجر به افزایش ۳۳ درصدی فضا‌های درون مدرسه‌ای شده است.

وی همچنین از افزایش قابل توجه منابع مالی این وزارتخانه خبر داد و تصریح کرد: سهم آموزش و پرورش از ۰.۲۷ یک درصد مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته و از ۱۲ درصد به حدود ۴۰ درصد رسیده است که این افزایش بودجه، امکان توسعه بیشتر فضا‌های آموزشی و ورزشی را فراهم آورده است.

مرادصحرایی با اشاره به تلاش‌های دولت برای تقویت ورزش در مدارس گفت: بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز پایه ششم در حال یادگیری شنا هستند و این طرح در سراسر کشور در حال اجرا است.

وزیر آموزش و پرورش افتخارات ورزشی دانش‌آموزان را نیز مورد تقدیر قرار داد و از قهرمانی دانش‌آموزان والیبالیست در مسابقات جهانی خبر داد که مورد تحسین رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته است.

وی بر اهمیت سند تحول بنیادین و طرح‌های غربالگری سراسری دانش‌آموزان تأکید کرد و ابراز داشت: برای ساخت یک ایران قوی، باید به مدرسه برگردیم و در نظام تعلیم و تربیت، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را آغاز کنیم.

مرادصحرایی همچنین از آغاز عملیات اجرایی پنج هزار کلاس در خراسان رضوی خبر داد که به عنوان الگوی موفق در اجرای طرح مولدسازی به سایر استان‌ها معرفی خواهد شد.

وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: توسعه در مسیر تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد، بنابراین برای تحقق گام دوم انقلاب توجه به مدرسه الزامی است.

وی تحقق عدالت آموزشی و تربیتی را از دیگر اهداف این وزارت آموزش وپرورش دانست و بیان داشت: فعال کردن ظرفیت‌های ناشی از مولدسازی و اهتمام به کاهش تراکم کلاس‌های درس از اقدامات مهمی بود که در دولت شهید جمهور تحقق یافت.

مرادصحرایی ادامه داد: آموزش و پرورش اولویت نخست دولت سیزدهم بوده است و طرح غربالگری سراسری، توجه به بهداشت دهان و دندان و تربیت روح و جسم از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت دانش‌آموزان است و تربیت زیستی و بدنی یکی از اسناد تحول بنیادی است که در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به آن شده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: میانگین دانش‌آموزان حاضر در کلاس در دولت سیزدهم به ۲۵ نفر رسیده و ما هم اکنون فقط ۱۰ درصد کلاس‌های درس دو نوبته داریم که یکی از دلایل پایین بودن سرانه آموزشی نیز مهاجرت به حاشیه کلانشهر‌ها است که با افتتاح و اجرای عملیات‌های اجرایی طرح‌های پیش‌رو این آمار بهبود می‌یابد.

رکورد ساخت کلاس در خراسان رضوی شکسته می‌شود

«یعقوبعلی نظری» استاندار خراسان رضوی نیز ابراز داشت: ما مسائل را در استان فهرست کردیم، یکی از مسائل عمده در آموزش و پرورش استان، کمبود فضای آموزشی بود. میانگین فضای آموزشی کشور ۵.۴ متر مربع است، در حالی که متاسفانه ما در استان یک متر مربع کمتر و تقریبا ۴.۵ متر مربع هستیم.

وی مشکل دوم را توزیع این فضای آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: که سرانه در حاشیه شهر مشهد تقریبا به دو متر مربع می‌رسید، بنابراین ما بررسی کردیم که حدود ۱۲، ۱۳ هزار کلاس کمبود داریم.

این مقام مسئول عنوان داشت: در سه سال عمر دولت سیزدهم که متاسفانه از حضور شهید رئیسی محروم شدیم، چهار هزار کلاس ساخته شد که رکوردی در آموزش و پرورش بود.

استاندار خراسان رضوی بیان داشت: زمینه و امکان ساخت ۵ هزار کلاس فراهم شده که ساخت این کلاس‌ها امروز آغاز خواهد شد و رکورد سه ساله شکسته می‌شود.

عملیات اجرایی احداث ۵ هزار کلاس، بهره‌برداری از ۱۳۰ کلاس درس و ۴ سالن ورزش دانش آموزی در چارچوب طرح یادگار ابراهیم با حضور وزیر آموزش و پرورش آغاز شد.

پروژ‌های فوق با اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. لازم به ذکر است؛ ۴ هزار کلاس درس در دولت سیزدهم در خراسان رضوی تاکنون احداث شده است و در مجموع امروز با آغاز عملیات اجرایی احداث ۵ هزار کلاس درس این آمار به ۹ هزار کلاس درس خواهد رسید. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها