معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور:

آمریکایی‌ها پس از اغتشاشات ۱۴۰۱ به دنبال گفتگو و تماس با ایران بودند

جمشیدی گفت: در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ آمریکایی‌ها اگرچه به نفع آشوب‌طلبان موضع می‌گرفتند، اما در پیام‌هایی که حتی به صورت مکتوب می‌فرستادند به دنبال گفتگو و تماس با ایران بودند.
کد خبر: ۶۷۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱ - 08June 2024

.به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «محمد جمشیدی» معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور در برنامه «جریان» شبکه یک سیما با موضوع فعالیت‌های دولت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حوزه سیاست خارجی، اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی تنها رئیس جمهوری بود که برای سیاست خارجی ایده داشت تئوری‌هایی که در دولت‌های قبل برای حوزه سیاست خارجی مطرح شده بود، عموما ترجمه ایده‌هایی بود که طرف‌های غربی مطرح می‌کردند.

وی افزود: بنابراین رویکردی که لیبرال دموکراسی برای سیاست خارجی مطرح می‌کرد از طرف جمهوری اسلامی هم همان ایده مطرح می‌شد و فکر می‌کردند با آن ایده می‌تواند تعامل مثبتی داشته باشند، اما جواب نداد.

جمشیدی ادامه داد: آیت الله رئیسی به لحاظ کلان در سیاست خارجی نگاه عقلانیت و انقلابی گری داشت به لحاظ دکترین هم ایشان به سیاست همسایگی و همگرایی اعتقاد داشت.

معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: همسایگی با همسایگان فرق دارد؛ همسایگان به معنی هم مرز‌ها نیستند بلکه ممکن است در منطقه ما باشند مثل آسیای میانه یا جنوب خلیج فارس یا قفقاز و منطقه مدیترانه که جزو سیاست همسایگی بودند.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله رئیسی دنبال این بود که ایران به قدرت واقعی منطقه تبدیل شود که از طریق ایجاد زیرساخت‌های استراتژیک اجرا می‌شد؛ این سیاست به عنوان استراتژی مصوب نظام تعیین شد.

جمشیدی افزود: سیاست خارجی ایران در دوره گذشته از حالت تعادل خارج شده و در دامن غرب افتاده بود نه به این معنی که غرب گرا بودند، اما راه حل را در جایی به جز غرب جستجو نمی‌کردند.

وی یادآور شد: سازمان‌های شانگهای یا بریکس یا اتحادیه اوراسیا بسیار مهم هستند. اگر بخواهیم به منطقه اوراسیا صادرات داشته باشیم برایمان به صرفه است یا اینکه کالا‌های اساسی بخواهیم وارد کنیم، برایمان ارزان‌تر درمی‌آید.

ماجرای احیای قرارداد صادرات گاز با پاکستان

این مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: در روز‌های آخر حیات آیت‌الله رئیسی پیشنهادی رسید برای همکاری راهبردی با یکی از قدرت‌ها که به ما گفتند، چون عضو یکی از سازمان‌های اقتصادی هستید، به شما ۳۰ درصد تخفیف داده می‌شود؛ چون در تولید برخی کالا‌های صنعتی توانمند هستیم و کشور‌ها به این محصولات ما نیاز دارند، برای ما بازار‌های صادراتی جدی فراهم شد.

وی تصریح کرد: ۲۸ سفر خارجی داشتیم که آیت الله رئیسی در دفترچه خود همه اهداف هر سفر و نیاز‌های هر کشور را جداگانه را یادداشت و از ما پیگیری می‌کرد.

جمشیدی ادامه داد: ما قرارداد صادرات گاز به پاکستان از قبل داشتیم ولی مانده بود که در سفری که به پاکستان داشتیم، آیت الله رئیسی این قرارداد را احیا کرد.

آیت الله رئیسی اهداف هر سفر و نیاز‌های هر کشور را جداگانه یادداشت و پیگیری می‌کرد

معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: من در مذاکرات تلفنی آیت الله رئیسی با برخی کشور‌ها که مطالبات داشتیم حضور داشتم؛ بسیار محکم صحبت می‌کردند و خط و نشان می‌کشیدند و می‌گفتند اگر این کار را انجام ندهید در فلان مناسبات و همکاری ما اثر می‌گذارد و می‌گفت تعهد شماست که باید انجام دهید؛ ایشان با هیچ کشوری تعارف نداشت.

جمشیدی در خصوص ماجرای ادعای دولت قبل مبنی بر تلاش آنها برای عضویت در شانگهای اظهار داشت: اسناد در اختیار من بود و با افرادی که در گذشته مسئول این پرونده بودند، گفتگو هم کرده بودیم؛ خود آنها می‌گفتند که کار قفل است و جلو نمی‌رود برخی مسئولان شورای عالی امنیت ملی به ما گفتند ظاهرا تغییراتی در مواضع برخی کشور‌های عضو ایجاد شده که به خاطر این است که روی دولت جدید (آیت الله رئیسی) محاسبات جدید داشته‌اند.

وی تصریح کرد: هم چین هم روسیه و هم تاجیکستان تماس گرفتند و گفتند سیاست تغییر کرده و می‌خواهیم به شما «ول کام» بگوییم؛ در گذشته تاجیکستان به صورت صوری مخالفت می‌کرد تا ایران عضو شانگهای شود، چون ملاحظاتی از قبل در روابط داشتند، اما خودشان بعدا هم تماس گرفتند هم حضوری ابراز تمایل کردند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ادامه داد: بدون اغراق می‌گویم که شخصیت آیت الله رئیسی در روابط خارجی یک شخصیت ممتاز بود؛ در اولین سخنرانی آیت الله رئیسی در مراسم تحلیف که مقامات خارجی آمده بودند، همگی نسبت به دو پاراگراف سخنرانی ایشان در خصوص روابط خارجی واکنش مثبت داشتند.

وی اضافه کرد: شاید دولت‌های قبلی تمایلی به کار با همسایگان، کشور‌های آسیایی و قدرت‌های نوظهور نداشتند؛ نمایندگان بسیاری از کشور‌ها برای رؤسای دولت‌های قبل پیام آورده بودند ولی آنها را برگردانده بودند.

جمشیدی درباره علت اینکه قرارداد ۲۵ ساله با چین معطل مانده بود اذعان داشت: دولت قبل زحمت کشیدند با چین قرارداد ۲۵ ساله بستند، اما وقتی یک قراردادی می‌بندید که بیش از ۱۰۰ محور دارد، عملیاتی کردن آنها نیازمند مذاکرات و ایجاد مکانیسم‌های مالی، اقتصادی و لجستیکی است.

نقش محوری آیت‌الله رئیسی در عضویت ایران در سازمان بریکس

وی تأکید کرد: انتظار می‌بود که کار بیشتری انجام می‌دادند، اما با تماسی که آیت الله رئیسی با سران این کشور داشت، این قرارداد را پیگیری کرد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: واکسنی که در دوره کرونا توانستیم وارد کنیم، به این دلیل بود که آیت الله رئیسی با یک تماس تلفنی با رئیس جمهور چین مشکل را حل کرد و آنقدر قوی صحبت کرد و گفت میزان دوزی که می‌خواهید بدهید، ما دو تا سه برابر آن را می‌خواهیم و طرف مقابل همراهی کرد.

وی گفت: برای عضویت ایران در بریکس، آیت‌الله رئیسی نقش محوری داشت؛ بعد از عضویت در این سازمان وقتی به آن کشور سفر کردیم، وقتی آیت الله رئیسی با رئیس جمهور کشوری که برای عضویت ایران همکاری خوبی داشت ملاقات کردیم، به رئیس جمهورمان گفت: اگر تماس تلفنی شما نبود، من حمایت نمی‌کردم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره جزئیات برقراری ارتباط با عربستان در دولت آیت الله رئیسی گفت: در دولت سابق ۶ دور مذاکره با عربستان انجام شد، اما آقای رئیس جمهور چند پرونده خاص را خودشان دنبال می‌کرد که برقراری ارتباط با عربستان یکی از آنها بود، هیأت جامعی به این کشور فرستاد و یک هفته آنجا ماند؛ هر روز تماس می‌گرفتند و گزارش می‌دادند.

وی ادامه داد: محمد بن سلمان از رئیس جمهور چین آقای شی جی پین درخواست کرده بود که رابطه با ایران را درست کنید همانطور که الان بحرین از طریق روسیه درخواست کرده تا رابطه با ایران احیا شود. آیت الله رئیسی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت تا با عربستان رابطه برقرار شود و به رهبر معظم انقلاب گزارش داد.

جمشیدی سپس با بیان اینکه بعضی کاسه داغتر از آش شدند و گفتند شما مقاومت را فروختید گفت: ولی جالب این بود که سید حسن نصرالله از این ارتباط با عربستان دفاع کرد و یمنی‌ها هم سپس حمایت کردند؛ این‌ها سیاست راهبردی جمهوری اسلامی بود که در حمایت از جبهه مقاومت بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دستاورد‌ها هم برقراری رابطه با مصر بود که آیت الله رئیسی با رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس ریاض دیدار داشت و در تشییع ایشان هم وزیر امور خارجه مصر به تهران آمد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور افزود: آیت‌الله رئیسی از معدود روسای جمهوری بودند که بیشترین ملاقات را با گروه‌های مقاومت داشتند و در سخنرانی‌های خود نیز بیشترین حمایت را از محور مقاومت داشتند.

وی ادامه داد: در موضوع عملیات وعده صادق برخی خواستند اتهامات ناروایی بزنند، اما از آنجا که ایشان رئیس شورای عالی امنیت ملی است و باید سیاست و اقدام و عملیات را تایید کنند تا به محضر حضرت آقا برسد، گزینه‌ها و سیاست‌های مختلفی مطرح می‌شد، آقای رئیسی کسی بود که اعتقاد داشت باید ایران برخورد محکمی با اسرائیل کند و حامی این سیاست بودند.

جمشیدی بیان کرد: آیت‌الله رئیسی قائل به این بود که باید درسی به رژیم صهیونیستی داده شود که دفعه دیگر از این غلط‌ها نکند؛ بنابراین عملیات وعده صادق انجام شد، ایشان هم حمایت کردند و پس از آن نیز حمایت کرد و پای موضوع ایستادند و گفتند اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری انجام دهد، ضربه بعدی سخت‌تر خواهد بود.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اظهار کرد: پس از اغتشاشات آمریکایی‌ها اگرچه به نفع آشوب‌طلبان موضع می‌گرفتند، اما در پیام‌هایی که حتی به صورت مکتوب می‌فرستادند به دنبال گفتگو و تماس بودند. آمریکایی‌ها هم می‌خواستند فیگور حقوق بشری بگیرند و هم ایران را با یک بحران داخلی مواجه کنند.

وی افزود: در تماس تلفنی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که به مدت ۹۰ دقیقه به طول انجامید، بخش مهم این بود که درخواست کمک داشت در شرایط ژئوپلتیک و همکاری داشت.

جمشیدی تصریح کرد: آنها در ظاهر با جریانات ضد انقلاب همراهی می‌کنند، اما در واقع می‌دانستند که اینها ره به جایی نمی‌برند و جمهوری اسلامی با اقتدار است و توان مدیریت این مسائل را دارد.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانی آیت‌الله رئیسی در سازمان ملل هم در سال اول و هم در سال دوم، صحنه را تغییر داد. آیت‌الله رئیسی در سال اول عکس حاج قاسم را در دست گرفتند، چند نفر از مقامات داخلی هستند که حاضر باشند در یک اجلاس بین‌المللی این کار را انجام دهند.

به گفته جمشیدی، آیت‌الله رئیسی در سال دوم سخنرانی خود در سازمان ملل، قرآن را بلند کردند و جهان اسلام و حتی غیر اسلام را تکان داد، قرآن را در مرکز توجه قرار داد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی در دیدار با یکی از روسای کشور‌های عرب گفت که اگر به پیامبر معتقد هستید، پس از رفتن از این دنیا، جواب پیامبر خدا را چه خواهید داد؟ اگر پیامبر خدا از تو بپرسد که برای فلسطین چه کردی چه جوابی دارید؟ آن مقام سکوت کرد و گفت قبول دارم ما باید بیشتر از این فعالیت کنیم.

آیت‌الله رئیسی حقوق ملت فلسطین را از مقامات کشور‌های اسلامی مطالبه می‌کرد

وی افزود: آیت‌الله رئیسی حقوق ملت فلسطین را از مقامات کشور‌های اسلامی مطالبه می‌کرد و به سخنرانی و دیدار دیپلماتیک بسنده نمی‌کرد. در این موضوع صراحت لهجه داشتند و در یکی از سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کردند که دولت‌هایی که با ملت‌های اسلامی همراهی نکنند سیلی خواهند خورد.

ایشان می‌گفت شرط سفر من این است که کسی حق ماموریت دلاری نگیرد. اگر کسی نمی‌خواهد، نیاید؛ من از این پول‌ها نمی‌دهم؛ چرا دلاری که در کشور اینطور نوسان دارد به عنوان حق مأموریت بدهیم؟ اگر کسی می‌خواهد، معادل ریالی به او پول بدهید؛ بعد هم آن را تبدیل به قانون کردند که حق مأموریت‌ها ریالی شود.

جمشیدی گفت: آیت الله رئیسی حتی حقوقشان را هم نمی‌گرفتند در خبر‌ها آمد که نصف حقوق‌شان را برگردانده بودند، اما در کادر نهاد ریاست جمهوری هیچکس حق مأموریت نمی‌گرفت.

وی افزود: وقتی هم برخی حرفی می‌زدند، ایشان می‌گفت شرط سفر من این است اگر کسی نمی‌خواهد، نیاید؛ من از این پول‌ها نمی‌دهم؛ چرا دلاری که در کشور اینطور نوسان دارد به عنوان حق مأموریت بدهیم؟ اگر کسی می‌خواهد، معادل ریالی به او پول بدهید؛ بعد هم آن را تبدیل به قانون کردند که حق مأموریت‌ها ریالی شود.

به گفته معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، در این حدود ۳ سال یک دلار یا یک یورو برای سفر‌های خارجی به کسی داده نشد برخی فکر می‌کنند سفر‌های خارجی مزایای زیادی دارد نه اینطور نیست؛ اولا که آیت الله رئیسی معتقد بود نباید حق مأموریت در این سطوح داده شود بعدا هم که عده‌ای پیگیری کردند، گفتند قانونش را می‌گذاریم که طبق قانون معادل ریالی داده شود.

جمشیدی با تأکید بر اینکه اینها جزء شاخص‌هایی است که مردم برای انتخاب رئیس جمهور بعدی باید بدانند اظهار کرد: آیت الله رئیسی نکته‌ای که داشت، صمیمیت ایشان بود که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند؛ نمی‌توانم برخی موارد را بگویم؛ بدنه و کارمندان نهاد ریاست جمهوری، رؤسای جمهور مختلف را دیده اند و حرف‌های زیادی درباره رفتار رؤسای جمهور سابق گفته می‌شد اینکه مثلا آیا کسی می‌توانست از جلوی آنها رد شود یا نه.

وی تصریح کرد: آیت الله رئیسی با همه سلام و علیک می‌کرد و ابراز محبت داشت؛ به جز جلسات رسمی، اما در جلسات خصوصی هر فردی وارد می‌شد، به احترامش برمی‌خاست؛ ربطی به بزرگ و کوچک و مقام و منصب نداشت؛ با افراد شاخص در حوزه سیاست خارجی جلسه مشترک می‌گذاشت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار