به مناسبت گرامیداشت عید غدیر؛

مهمانی غدیر؛ مردم پای‌کار، جامعه شاد

کسانی که امسال در «مهمانی سراسری غدیر» شرکت کرده‌اند، این نکته را به وضوح دیده‌اند که این آیین، به یک آیین ملی – مذهبی تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۷۴۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹ - 26June 2024

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس - سید محمدجواد میرخانی؛ «مهمانی غدیر» چندسالی است که در کشور اجرا می‌شود؛ آیینی مردمی که میزبانان آن مردم بوده و مهمانان آن هم خودِ مردم هستند؛ بنابراین شاهدیم که این مراسم وقتی از تهران کلید خورد، به الگویی برای دیگر شهر‌های کشور تبدیل و سال‌به‌سال پرشورتر از گذشته برگزار شده و دربرگیری اجتماعی آن، با حضور و مشارکت اقشار مختلف مردم افزایش یافت.

«مهمانی غدیر» در تهران با عنوان «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» شناخته می‌شود؛ اما به‌دلیل این‌که این آیین به الگویی برای شهر‌های دیگر نیز تبدیل شده است؛ بنابراین بایستی آن را به‌عنوان «مهمانی سراسری غدیر» بشناسیم؛ چون همان‌طور که اشاره شد، دربرگیری آن امروز تنها دیگر تهران نیست؛ بلکه سراسر کشور است.

«مهمانی سراسری غدیر» تجلی یک ظرفیت و مؤلفه مهم در انقلاب اسلامی ایران است که چند نکته را برای جامعه خصوصاً مسئولان به‌همراه دارد؛ بنابراین بایستی از این ظرفیت مهم برای اداره کشور بهره برده و آن را درس‌عبرتی برای جبران برخی تفکرات غلط رایج قرار داد.

مهمانی غدیر؛ مردم پای‌کار، جامعه شاد

همان‌طور که «مهمانی سراسری غدیر» توسط مردم اداره می‌شود و نهاد‌های حاکمیتی نیز در این آیین بیشتر جنبه حمایتی را دارند و در یک کلام این مردم هستند که با برپایی موکب‌ها و پذیرایی خودجوش از همدیگر، این آیین بزرگ ملی را اداره می‌کنند، این موضوع تکرار همان تجربه درخشانی است که ما در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی کسب کردیم؛ حل مشکلات با حضور مردم در میدان که «دفاع مقدس» بزرگ‌ترین نمونه آن است. این درحالی است که این‌روز‌ها که مهم‌ترین مشکل کشور معضلات اقتصادی است نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌جاری را به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرده‌اند.

بدون‌شک کسانی که امسال در «مهمانی سراسری غدیر» شرکت کرده‌اند، این نکته را به وضوح دیده‌اند که این آیین، به یک آیین ملی – مذهبی تبدیل شده است و اگرچه برخی تفکرات غلط رایج، امثال چنین آیین‌هایی را مختص به قشر خاصی از جامعه می‌داند؛ اما در حقیقت حضور اقشار مختلف مردم با پوشش‌های متفاوت در مهمانی سراسری غدیر، نشان از یک حقیقت بزرگ دارد و آن حقیقت چیزی نیست جز «حقیقت جامعه دینی» و این‌که علی‌رغم تبلیغات منفی بدخواهان و البته تفکر غلط برخی دلسوزان، اعتقادات دینی از جامعه رخت نبسته است و به زبان خودمانی اگرچه بعضی‌ها در ظاهر پوشش کاملی هم ندارند؛ اما به اعتقادات پای‌بند هستند؛ این همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال‌های سال است بر روی آن تأکید می‌کنند.

«مهمانی سراسری غدیر» همچنین نشان داد که جامعه دینی می‌تواند شاد باشد و پای‌بندی به ارزش‌ها صرفاً به‌معنای برگزاری مراسم‌های عزاداری نیست؛ بلکه می‌توان در چاچوب رعایت ارزش‌ها نیز جامعه‌ای بانشاط داشت و ضرورتاً شادی و نشاط جامعه به برگزاری کنسرت‌هایی که منافی فرهنگ ایرانی – اسلامی ما هستند، نبوده و خواهد بود. در این زمینه هم کسانی که امسال در «مهمانی سراسری غدیر» حضور یافته‌اند، بدون‌شک شادی و نشاط را در چهره مردم دیده‌اند که از سال‌های گذشته نیز پررنگ‌تر بود؛ مردمی که همراه با سرود‌ها دست می‌زدند، هله‌هله می‌کردند، پذیرایی می‌شدند و به‌طور کلی خوشحالی، شادی و نشاط در چهره آنها موج می‌زد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار