رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور:

تغذیه‌ی سالم بر سر سفره فرهنگی مردم/ هنر آلوده به‌سادگی قابل‌درمان نیست

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: دستگاه های فرهنگی، ادبی و هنری وظیفه دارند فضای جامعه و هنر را رصد کنند تا تغذیه سالمی بر سر سفره فرهنگی مردم قرار بگیرد.
کد خبر: ۶۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹ - 25January 2016

تغذیه‌ی سالم بر سر سفره فرهنگی مردم/ هنر آلوده به‌سادگی قابل‌درمان نیست

به گزارش دفاع پرس از شیراز، آیین افتتاحیه این جشنواره با عنوان" ترنم بیداری" با حضور دکتر غلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان و گروههای سرود از سراسر کشور برگزار شد.

آغاز این مراسم حضور شرکتکنندگان در حرم حضرت شاهچراغ (ع) بود و قرائت زیارت دستهجمعی آن حضرت بود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در آیین افتتاحیه دومین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج، اظهار داشت: اعتقادمان بر این است که هنر بخش زیبا و لطیف فرهنگ هر جامعهای محسوب میشود؛ هنر موسیقی هم یکی از تماشاییترین جلوههای هنر هر کشوری است، یکی از مأموریت های مهم سازمان بسیج هنرمندان هم این است که بتواند زمینه رشد و شکوفایی استعدادها و قابلیتهای هنری را بهویژه با رویکرد سروهای حماسی و آهنگهای انقلابی مهیا کند.

دکتر غلامرضا منتظری تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران منشأ تحولات فراوانی شده است ازجمله در بخش هنر، ادب و فرهنگ، ما هم تمام همت خودمان را بر این قرار دادهایم تا در طراز انقلاب اسلامی از هنر موسیقی استفاده کنیم، این جشنواره در فراخوانی که داشته است 2700 اثر را دریافت نموده که گلچینی از بهترینهای این آثار در شیراز به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود: هدفهای متعددی از برگزاری این جشنواره داریم، هدف اول اینکه بتوانیم اسباب شادی و نشاط جامعه را در یک فضای سالم، تماشایی و لذت بخش فراهم کنیم، فرهنگ ایرانی-اسلامی ظرفیت فوقالعادهای دارد، باید یک مدل شایسته برای شادی ارائه کنیم، هدف دوم معرفی و تجلیل از چهرههای شاخص و تأثیر گذار در حوزه  هنر موسیقی بهویژه حوزه تولید سرودهای انقلابی است و هدف سوم هم قدرشناسی از پیشکسوتان عرصه موسیقی است.

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور با بیان اینکه شعار امسال همدلی، همزبانی و مهربانی، است گفت: ظرفیتهای فوقالعادهای که اقوام ایرانی در جایجای این کشور دارند ما را بر این داشت که به این موضوع توجه ویژهای داشته باشیم، آثار متعدد حاضر در جشنواره سرودهای انقلابی بسیج در عین تنوع و تکثر از یک وحدت حکایت میکنند، میتوانیم بگوییم ایران یک قوم دارد و مابقی شاخههای زیبای این درخت هستند که وقتی کنار هم قرار بگیرند باشکوه و زیبا هستند، نغمههای همآوایی و همدلی را در مجموعه این جشنواره شاهد خواهیم بود.

منتظری با اشاره به اینکه نکته مهم در برگزاری جشنوارههای هنری تولید آثار فاخر است، ابراز داشت: در این جشنواره هم بخش سنتی، هم پاپ و هم بخش موسیقی محلی داریم، یک ترکیب جذاب و متنوع دیدهشده است، سرود و آوا محور اصلی است و مابقی آثار هم خط محتوایی جشنواره را تعقیب میکنند، قصد نداریم یک گونه موسیقی را از گردونه جشنواره حذف یا خارج کنیم، مهم این است که بتوانیم سلامت کار را حفظ میکنیم.

وی گفت: اعتقادداریم هنر هم میتواند سازنده باشد و هم میتواند مخرب باشد، هنر اگر آلوده باشد آلودگی آن بهسادگی قابلدرمان نیست.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور معتقد است که دستگاههای فرهنگی، ادبی و هنری وظیفهدارند فضای جامعه و هنر را رصد کنند تا تغذیه سالمی بر سر سفره فرهنگی مردم قرار بگیرد، و موسیقی ازجمله بخشهایی است که از آن غفلت کردهایم و باید یک بازخوانی مجدد صورت بگیرد تا بتوانیم از این ظرفیت برای پاسخگویی به نشاط اجتماعی جامعه استفاده کنیم.

منتظری ادامه داد: جامعهای موفق است که نشاط اجتماعی داشته باشد و این نشاط اجتماعی بر مبنای پایههای مطابق با عترت انسان شکل بگیرد، امیدواریم با برگزاری این جشنواره گامی هرچند کوچک برای رسیدن به هدف برداریم.

وی با بیان اینکه اگر قرار است تحولی در سینما، موسیقی و تئاتر ایران اتفاق بیفتد و نباید به عصای وابستگی تکیه کنیم اظهار داشت: تلاشمان این است که چند محور را بیشتر موردتوجه قرار دهیم، اول کادر سازی و تربیت نیرو در حوزه هنر، یعنی باید نسل جوانمان را مهیا کنیم تا در طراز انقلاب اسلامی در حوزه هنر بروز و ظهور داشته باشند، در این زمینه دانشکده هنر انقلاب بسیج کار خودش را باهدف کادر سازی و آموزش آغاز نموده است.

دکتر منتظری ادامه داد: بحث مهم دیگر عرصه شادمانههاست که از مأموریت های جدی سازمان بسیج هنرمندان است، به دنبال این هستیم که با فراخوان مدل مفهومی شادمانهها و با بهرهمندی از ظرفیت فرهنگ ایرانی- اسلامی، مدلی را برای مراسم شادی منطبق برای استانداردهای دینی طراحی کنیم و بحث سوم هم توجه به بخش بینالملل است، اعتقادداریم مأموریت بسیج به قلمرو جغرافیایی محدود نمیشود بسیج یک فرهنگ حیاتبخش است که همه انسانهای دوستدار عدالت به آن احساس نیاز میکنند، پس بسیج میتواند پیام انقلاب اسلامی را با ظرفیت نیرومند هنر بهعنوان یک زبان بینالمللی به اقصی نقاط جغرافیای جهان منتقل نماید.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در پایان صحبتهایش با اشاره به نامههای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) خطاب به جوانان جهان گفت: در سال ۱۳۹۵ اولین جشنواره بینالمللی فرهنگی، هنری و ادبی با الهام نامههای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)  برگزار خواهد شد، همچنین تا پایان سال جشنوارههای فیلم کوتاه و تئاتر و ادبیات داستانی را نیز برگزار خواهیم نمود.

نظر شما
پربیننده ها