در آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره «قلم زرین» مطرح شد؛

مهدی رمضانی: اعضای دولت شهید رئیسی بیشترین حضور را میان اقشار مختلف فرهنگ و هنر داشتند

آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره قلم زرین با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، جمعی از شاعران و نویسندگان و داوران این جشنواره عصر امروز در سالن جلسات کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳ - 03July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره «قلم زرین» با حضور «محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)» نویسنده، «علیرضا قزوه» نویسنده ادبیات پایداری، «مصطفی محدثی خراسانی» شاعر، «یاسر احمدوند» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و «علی رمضانی» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عصر امروز (چهارشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۳) در سالن جلسات کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار شد.

محمدرضا سرشار: هر نویسنده یا شاعری نمی‌تواند داور باشد/ مهدی رمضانی: اعضای دولت شهید رئیسی بیشترین حضور را میان اقشار مختلف فرهنگ و هنر داشتند


داور باید نقادی بداند
محمدرضا سرشار در ابتدای این مراسم در مورد جشنواره‌های ادبی اظهار داشت: هر جشنواره‌ای باعث گرم نگه‌داشتن تنور کتاب می‌شود. جشنواره «قلم زرین» بادوام‌ترین جشنواره‌ای است که تا امروز ادامه داشته است.
وی با اشاره به اینکه داور جشنواره باید «نقد» بلد باشد، گفت: تصور گردانندگان جشنواره‌ها این است که هرکه خودش شاعر شد، می‌تواند داور هم باشد؛ در صورتی که اینگونه نیست و هر شاعری نمی‌تواند داور باشد. نویسندگی و سرودن شعر کار خلاقانه‌ای است، اما مقدمه داوری این است که داور باید نقادی بلد باشد و منتقد باید نقد چاپ شده در فضای معتبر علمی داشته باشد. 
این نویسنده با اشاره به اینکه فرهنگ نباید دستخوش رفت‌وآمد‌های سیاسی قرار بگیرد، افزود: جشنواره‌های دولتی با آنکه ارزش‌های ادبی بالایی دارند و مهم هم هستند، اما به این دلیل که با تغییر دولت‌ها سیاست‌هایشان هم تغییر می‌کند و این، عنصر «ادبی» را در حاشیه قرار می‌دهد، باید زیر نظر نهاد‌های ثابتی قرار بگیرند تا با رفت‌وآمد دولت‌ها در ترکیب داورانش تغییری صورت نکیرد، مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی که ارتباطی به انتخابات ندارد.
در ادامه «مصطفی محدثی خراسانی» شاعر به بیان سخنانی پرداخت و پس از او «رضا اسماعیلی» شاعر سخن گفت.


داوری‌ها از اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد و تا پایان خرداد ۱۴۰۳ ادامه داشت
در ادامه مراسم، «جواد کامور بخشایش» نویسنده دفاع مقدس و یکی از داوران جشنواره «قلم زرین» گزارش کوتاهی از فرایند برگزاری بیست‌ودومین دوره جشنواره «قلم زرین» ارائه کرد و اظهار داشت: فراخوان بیست‌ودومین دوره جشنواره «قلم زرین» در بهمن ۱۴۰۲ منتشر شد. 
وی افزود: به‌کمک زحماتی که در دبیرخانه جشنواره «قلم زرین» انجام شد، حدود ۴۱۰ اثر توسط ناشران، خود نویسندگان، تلاش خود دبیرخانه و حمایت و توجه خانه کتاب و ادبیات ایران وارد دبیرخانه جشنواره شد و در ادامه، پنج گروه داوری از جمله گروه داستان بزرگسال، گروه داستان کودک و نوجوان، گروه شعر کودک و نوجوان، گروه شعر بزرگسال و گروه پژوهش و نقد ادبی شکل گرفت.
این داور جشنواره ادامه داد: داوری‌ها از اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد و تا پایان خرداد ۱۴۰۳ ادامه پیدا کرد.


ما باید تبیین کنیم چه اقدامات فرهنگی در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد
در ادامه «مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یادی از سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت: این دولت با اینکه شاید در ابتدا به آن اتهامات ضد فرهنگی و غیر فرهنگی می‌زدند و می‌خواستند یک دولت غیر فرهنگی راه بیاندازند، اما رئیس، اعضا و شخصیت‌های دولت، بیشترین حضور را میان اقشار مختلف فرهنگ و هنر داشتند.
وی افزود: «زمان» مشخص می‌کند که در دولت شهید رئیسی چه اتفاقاتی افتاده است و وظیفه ماست که تأکید و تبیین کنیم در این دولت چه اقدامات فرهنگی روی داد.
رمضانی در مورد سند ملی خواندن و مطالعه مفید اظهار داشت: «سند ملی خواندن و مطالعه مفید» جزء آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. با آنکه به اجرای این مصوبه نرسیدیم، اما یکی از افتخارات دولت آیت‌الله رئیسی محسوب می‌شود.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برنامه‌هایی که شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور به‌مناسبت اربعین شهادت آیت‌الله رئیسی داشت، افزود: شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور، شبکه فعال و پویایی است. ما در اربعین شهادت آیت‌الله رئیسی بیش از هزار برنامه را در سراسر کشور برگزار کردیم. ما ترویج حوزه شعر، ادب و ادبیات انقلاب اسلامی را در شبکه کتابخانه‌های عمومی جدی‌تر می‌توانیم پیش ببریم.

وی با اشاره به ظرفیت انجمن قلم گفت: «انجمن قلم» ساختاری است که با یک هدف مشخص و متعالی شکل گرفت و اعضا، مؤسسین و اداره‌کنندگان آن ظرفیت‌های ارزشمند حوزه قلم و انقلاب اسلامی هستند.
گفتنی است که جواد کامور بخشایش، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، محمدرضا سرشار، احمد شاکری، رحیم مخدومی، محمود بشیری، محمدرضا سنگری، مهدی کاموس، مجید ملامحمدی، هادی خورشاهیان، یوسف قوجق، احمد میرزاده، کبری بابایی و محمد عزیزی از جمله داوران بیست‌ودومین جشنواره «قلم زرین» هستند.


برگزیدگان جشنواره
در ادامه مراسم با حضور «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.
اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:
بخش داستان کودک و نوجوان
کتاب «پاک‌کن جادویی» نوشته «زهرا اخلاقی» که انتشارات «جمکران» آن را منتشر کرده است.
کتاب «آتش در آشیانه اژدها» نوشته «رؤیا منوچهری» که انتشارات «قدیانی» آن را منتشر کرده است.
بخش شعر بزرگسال 
کتاب «شامِ اَوَد» سروده «علیرضا قزوه» که انتشارات «شاعران پارسی‌زبان» آن را منتشر کرده است.
بخش داستان بزرگسال
کتاب «ماه و بلوط» نوشته «محسن مؤمنی شریف» که انتشارات «سوره مهر» آن را منتشر کرده است.
بخش نقد و پژوهش ادبی
کتاب «واکاوی پدیده روسپی‌گری در رمان‌های فارسی دوره پهلوی» نوشته «کامران پارسی‌نژاد» که انتشارات «صاد» آن را منتشر کرده است.
کتاب «از متن تا معنا» نوشته «بتول واعظ» و «محمدرضا حاجی آقابابایی» که انتشارات «مهر اندیش» آن را منتشر کرده است.
بخش شعر کودک
کتاب «بهار از کوچ برگشت» سروده «بابک نیک‌طلب» که انتشارات «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» آن را منتشر کرده است.
در انتها نیز «محسن مؤمنی شریف» به سخنرانی پرداخت.
انتهای پیام/ ۱۱۸

نظر شما
پربیننده ها