با تماشای چهار فیلم‌کوتاه در پاتوق شانزدهم؛

بیژن میرباقری مهمان ویژه پاتوق فیلم‌ کوتاه شد/ این نسل رنگ سینما را عوض می‌کند

بیژن میرباقری کارگردان و تهیه‌کننده باسابقه سینما به‌عنوان مهمان ویژه شانزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، به تماشای چهار فیلم‌کوتاه نشست.
کد خبر: ۶۷۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸ - 08July 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، شانزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه در حالی در سینما بهمن تهران برگزار شد که بیژن میرباقری کارگردان فیلم‌هایی همچون «ما همه خوبیم»، «روز برمی‌آید» و «دوزخ، برزخ، بهشت» به‌عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت و به تماشای فیلم‌های کوتاه «ایار»، «دوئل»، «مدیر مدرسه» و «گربه‌ماهی» نشست.

بیژن میرباقری مهمان ویژه پاتوق فیلم‌کوتاه شد/ این نسل رنگ سینما را عوض می‌کند

میرباقری در ابتدای پاتوق فیلم‌کوتاه و پیش از آغاز اکران فیلم‌ها در سخنانی خطاب به حاضران در این پاتوق اظهار داشت: خیلی خوشحالم که در جمع شما هستم. در سال‌هایی که با همراهی شهاب رضویان در انجمن سینمای کوتاه فعالیت می‌کردیم، هیچ‌گاه تصور نمی‌کردیم پاتوق‌های فیلم‌کوتاه به این مرحله برسد که شاهد این میزان استقبال از آن باشیم. تصور نمی‌کردیم فیلم‌کوتاه زمانی، این اندازه خواستگار پیدا کند که مصادیق آن را امروز در اکران‌های هنروتجربه هم شاهد هستیم.

وی افزود: شکر خدا هر چه پیش‌تر می‌رویم، شاهد هستیم مشتاقان سینمای کوتاه بیشتر هم می‌شوند. ما سال گذشته در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، بیش از ۸۰۰ فیلم‌کوتاه را دیدیم که چیزی در حدود ۲۵۰ تای آنها محصول انجمن بود. یعنی دیگران محصول بخش خصوصی بود و افراد خودشان برای ساخت فیلم‌کوتاه، پول وسط گذاشته بودند. این اتفاق برای سینمای ایران جای افتخار دارد.

میرباقری درباره کم‌کار شدنش در عرصه کارگردانی هم توضیح داد: اتفاقا در این سال‌ها کم‌کار نبوده‌ام و در همین دو سال اخیر، ۴ فیلم ساخته‌ام که برای یکی از آنها تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی را خودم انجام دادم این آثار در جشنواره‌های خارجی حضور دارند. از آنجایی که برای این فیلم‌ها شریک خارجی داشته‌ام، نمی‌توانستم اینجا کار خبری روی آنها انجام دهم. البته از این چهار فیلمی که ساخته‌ام، دو فیلمم در حال حاضر توقیف است!

در ادامه فیلم‌های کوتاه «ایار» به کارگردانی مهدی امینی، «دوئل» به کارگردانی اعظم مرادی، «مدیر مدرسه» به کارگردانی میکائیل دیانی و «گربه ماهی» به کارگردانی امیرحسین مهماندوست روی پرده رفتند و پس از اکران این چهار اثر، بیژن میرباقری درباره آنها گفت: در این جلسه از پاتوق تنوع فیلم‌ها، نوع کارگردانی‌ها و رنگ و لعاب آثار خیلی خوب بود. این روز‌ها می‌بینید که نسل جوان رنگ خیابان‌ها را هم عوض کرده‌اند و می‌دانم که فیلمسازان جوان رنگ سینما را هم عوض خواهند کرد.

میرباقری در ادامه گفت: درباره آثار اکران شده امروز هم باید بگویم که از جهت فنی بی‌نقص بودند هرچند ممکن است درام آنها را نپسندیده باشیم ولی هر چهار فیلمی که دیدیم خوب بودند، مشخصا ساخت فیلم «دوئل» کار سختی بوده و تعجب‌برانگیز است که یک فیلمساز زن سراغش رفته است. در «گربه ماهی» پلان‌های خوبی داشتیم، «مدیر مدرسه» هم تنها فیلمی بود که درباره اتفاقات سال ۱۴۰۱ ساخته شده بود و گرچه ۲ ارگان حمایتش کرده بودند، اما جسارت نویسنده و فیلمساز و مدیران برای پذیرش آن ستودنی است.

وی مطرح کرد: گاهی فیلمسازان ما در لالالندی زندگی می‌کنند و گویی دیگرانی که در کنارشان چگونه زندگی می‌کنند چندان برایشان اهمیت ندارد، این البته از منظری خوب و از منظری بد است. فیلم‌کوتاه «مدیر مدرسه»، اما از این منظر تجربه خوبی بود. این را هم باید بگویم که حتی تا آخرین لحظات قرار بود این فیلم از جشنواره فیلم کوتاه تهران حذف شود با این حال امیدوارم ساخت چنین فیلم‌هایی ادامه پیدا کند.

در ادامه شانزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، نشست نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه اکران‌شده با حضور عوامل این آثار و آرش خوشخو به‌عنوان منتقد مهمان، برگزار شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار