کارشناس ارشد مسائل غرب‌آسیا:

آمریکا و غرب در دنیا به دلیل حمایت از «اسرائیل» منزوی شده‌اند

رویوران گفت: آنچه امروز در فلسطین و غزه روی می‌دهد نقض مقرراتی است که حافظ نظم غرب است و به نظرم این تیر خلاص زدن به پای خودشان است.
کد خبر: ۶۷۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰ - 09July 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «حسین رویوران» کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه، در دومین وبینار بین‌المللی «شهید رئیسی؛ منادی وحدت، مرد مقاومت» در سخنانی، اظهار داشت: غرب مدعی است که یک نظم تمدنی جدید و یک نظم بین‌المللی ایجاد کرده که در جهان بی‌سابقه است. این نظم بین‌المللی متکی به عهدنامه‌های بسیاری است.

آمریکا و غرب در دنیا به دلیل حمایت از «اسرائیل» منزوی شده‌اند

رویوران با اشاره به اینکه دنیای غرب برای حفظ سلطه خود بر جهان یک نظم استعماری ایجاد کرده، افزود: غرب از آنجا که یک نظم استعماری ایجاد کرده و برای حفظ سلطه خود بر جهان از این ابزارها استفاده می‌کند و آنچه امروز در فلسطین و غزه روی می‌دهد نقض مقرراتی است که حافظ نظم غرب است و به نظرم این تیر خلاص زدن به پای خودشان است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه به شهادت دیوان دادگستری بین‌المللی یک نسل‌کشی در غزه انجام است، ادامه داد: رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه تا امروز 91 درصد مساجد را از بین برده، بیمارستان سالمی در غزه باقی نگذاشته و 90 درصد مدارس را نیز از بین برده است. ضمن اینکه به شهادت دیوان دادگستری بین‌المللی یک نسل‌کشی در غزه انجام داده است. البته درست است که حکمی تا امروز صادر نشده ولی همین توصیه نشان از این نسل‌کشی است.

وی با بیان اینکه غرب نمی‌تواند در حوزه توجه به مبانی حقوق بشر در اوکراین توجه کند ولی در غزه نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، خاطرنشان کرد: امروزه جوامع در دنیا باور ندارند که غرب حامی نظم بین‌المللی است. امروز آمریکا و غرب در دنیا به دلیل حمایت از «اسرائیل» منزوی شده‌اند و امروز وارد یک مرحله بحرانی شده است.

رویوران با اشاره به این که «اسرائیل» پایگاه غرب در خاورمیانه است، اضافه کرد: اما اینکه چرا غرب وارد این بحران شده این است که «اسرائیل» پایگاه غرب در خاورمیانه بوده و در حال خدمت به غرب و منافع آن است و در آینده نیز تاثیر زیادی بر وضعیت دنیای غرب خواهد گذاشت. امروزه مشاهده می‌کنیم که در قواعد بین‌المللی چیزی نیست که «اسرائیل» آن را نقض نکرده باشد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا عنوان کرد: عملا این حمایت غرب از «اسرائیل» در آینده به غرب اجازه نمی‌دهد که به این مبانی حقوقی استناد کرده و از آن برای حفظ نظم استعماری خود استفاده کند. البته بسیاری قبول دارند نظام بین‌المللی در حال انتقال است و از نظم تک بعدی به سمت نظم چند بعدی در حال تغییر است و آنچه در غزه روی می‌دهد این فرآیند را تسریع خواهد کرد.

وی به رفتارهای متناقض آمریکا در عمل به معاهدات بین‌المللی پرداخت و یادآور شد: رفتارهای آمریکا به عنوان کشوری که یکی از عناصر اصلی در ایجاد نهادها و معاهدات بین‌المللی بوده متناقض است. دیوان دادگستری بین‌المللی بالاترین نهاد سازمان ملل است و وقتی این سازمان نسل‌کشی را در غزه به صورت ضمنی تائید می‌کند می‌بینیم که رئیس جمهور و بسیاری از مسئولان آمریکایی علیه این دیوان موضع می‌گیرند.

رویوران توضیح داد: این موضوع نشان می‌دهد آمریکا در یک وضعیت چالشی است. در دادگاه کیفری بین‌المللی درست است که آمریکا نپیوست اما در ایجاد معاهده رم در لاهه آمریکا نقش بسیار مهمی داشت و در تعریف موضوع جنایات جنگ و جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی آمریکا نقش و حضور داشته است تا به تصویب رسید.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اما وقتی این دادگاه مقامات «اسرائیل» را مورد تعقیب قرار می‌دهند می‌بینیم که آمریکا و کنگره آن اقدماتی علیه این دادگاه انجام میدهد و اموال آن را تهدید به ضبط می‌کند و کارهای دیگر و این نشان می‌دهد که آمریکا علیه این نهاد اعلام جنگ کرده است.

وی افزود: همه این مسائل و موضوعات نشان می‌دهد که آمریکا در رفتار خود در حمایت از «اسرائیل» یا سازمان‌های بین‌المللی را خنثی می‌کند و یا وجود آنها را بی‌فایده می‌کند. آمریکا عملا در حال خارج کردن سازمان ملل از ماموریت خودش است. مجموع این نوع رفتارهای آمریکا تیشه به ریشه سازمان‌های بین‌المللی است.

رویوران ادامه داد: در حال حاضر نوع قطعنامه‌هایی که آمریکا در شورای امنیت برای اوکراین و غزه تصویب کرده عملکرد متناقض آمریکا در این زمینه کاملا مشخص است. در غزه با این میزان کشتار کودکان و زنان آمریکا مانع از پیگیری و محکوم کردن «اسرائیل» است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: این عملکرد آمریکا شرایطی جدید را ایجاد می‌کند که استقرار نظم بین‌المللی را با اشکال جدی روبرو کرده است.

وی به توان و پتانسیل بالای جهان اسلام اشاره و اضافه کرد: جهان اسلام توان بسیار بالایی در خود دارد و اگر این توان به یک عینیت و اجماع‌سازی دقیق تبدیل شود قطعا در نظام بین‌المللی موثر خواهد بود. متاسفانه برخی کشورهای جهان اسلام نقش وظیفه‌ای دارند تا با ایجاد این ساختارها مانع از این اجماع‌سازی در جهان اسلام شوند.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در پایان تصریح کرد: ملت‌ها با هم وحدت دارند اما این موضوع در میان دولت‌ها دیده نمی‌شود. با توجه بین مردم و دولت‌ها در نظام‌های سیاسی، سرمایه گذاری در مردم امری عقلانی است که باید صورت بگیرد تا جهان اسلام را در جهت تحقق اهدااف خود کمک کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار